Elitsatsning?
Vad tycker du om elitsatsning för barn när det gäller sport?
Vid vilken ålder skulle du låta ditt barn satsa på en sportkarriär?
Vad tycker du om elitsatsning för barn när det gäller sport?
Vid vilken ålder skulle du låta ditt barn satsa på en sportkarriär?
Jag tycker att det är helt OK med elitsatsningar för barn, om det är något som barnet brinner för. Min äldsta dotter tränade gymnastik 8 timmar i veckan när hon var 8 år, vilket ju var rätt mycket. Om hon själv hade velat satsa på det så hade vi backat upp henne, men hon valde att sluta och prova på andra sporter istället.
Jag tror att det är nyttigt få barn att tillåtas excellera i något, oavsett om det handlar om sport, musik, programmering, dans eller något annat kreativt.
Brist på intresse och engagemang ser jag som betydligt värre än målmedveten träning.
Vad är en elitsatsning egentligen? När dottern gick i förskoleklass eller om det var i ettan så började gymnastiken med att sätta ihop en grupp tjejer som ville träna mer. De tävlar nu i truppgymnastik. Om det är en slitsatsning vet jag inte om man kan kalla det, men de som ville fick då gå upp i träning och första året så var det mest grundträning för att stärka deras kroppar för att klara av att göra saker som kommer senare. Det har tidigt varit klart att de längre fram skulle få tävla, men det har ju varit tävlingar på deras nivå. Jag tror att tränarna hade kunnat lägga upp träningen så att barnen hade tyckt det vore roligare.
I simhoppet så har upplägget varit annorlunda. Visst har det varit många tävlingar men där känns det som om barnen tycker det är mycket roligt. Då det är en individuell idrott så har tränarna kunnat lägga upp det så att alla barn haft träning på sin nivå. De har velat att det sociala ska vara det viktigaste och det har lönat sig. De är en underbar grupp som stöttar varandra och tycker det är otroligt roligt att få vara med att tävla. Om det är en klubbtävling eller USM spelar liksom ingen roll, de stödjer varandra och tycker att få hoppa är det roligaste som finns. Hennes tränare där tyckte att det bästa är om träningsmängden ligger så att hopparna vill träna mer än de får så att träningarna inte blir till något tvång. Detta har de lyckats otroligt bra med.
Jag tycker inte mitt barn gör någon elitsatsning. Hon gör saker hon brinner för och älskar att få hjälp att utvecklas mer i dessa områden. De saker hon gör gör hon av glädje. Att det sedan är en sport där hon som tioåring för möjligheten att tävla i USM är en annan sak. För henne är det inte elitsatsning utan ren skär glädje att få möjligheten till det.