• morla

Egen brunn och insjö, gravid och bebis.. Inför sommaren..

Jag är gravid i vecka 26 och i helgen åker vi första trippen till sommarstugan, mysigt MEN nu kom jag på att BM frågade oss om vi har kommunalt vatten vilket vi har här hemma men inte i stugan! :S

Vattnet i stugan luktar inget konstigt, ser inget konstigt ut och smakar inget konstigt men jag blir ändå lite osäker på vad vattnet är ok att använda till.. finns det något sätt att ta reda på vad vattnet har för kvalitet? Hur?

Det jag undrar är:
    1: Får jag dricka vattnet ur kranen när jag är gravid?
    2: Får jag äta mat som är lagad med det vattnet?
    3: När bebisen är ute får bebisen dricka vattnet? (jag vet att det inte behövs något vatten om man helammar men om det inte funkar så behövs ju vatten, och ska det kokas först då? även till ersättning?)
    4: Får bebisen bada i vattnet?
    5: Får bebisen bada i sjövattnet? en ganska liten insjö är det..

Vill inte krångla i onödan med flaskvatten men vill så klart inte göra något som är dåligt för bebisen heller..
    Jag har googlat men hittar bara olika bud från olika kommuner så jag hoppas på hjälp av er :) 

• Svar på tråden Egen brunn och insjö, gravid och bebis.. Inför sommaren..
  • firefly

Jag har aldrig ens fått frågan från min bm och har ändå förklarat att jag bor ute i "bushen". Vi har egen brunn, vattnet smakar inte konstigt eller så men det är aldrig testat såvitt jag vet.

Vad skulle kunna vara farligt? Nu blev jag faktiskt lite orolig...

• view

I mat gör det nog inget men är du orolig så kocka vatten och ha i flaskor att dricka samma till bebis sen och lagra i kylen typ

• morla
    firefly skrev 2012-04-03 13:25:02 följande:
    Jag har aldrig ens fått frågan från min bm och har ändå förklarat att jag bor ute i "bushen". Vi har egen brunn, vattnet smakar inte konstigt eller så men det är aldrig testat såvitt jag vet.

Vad skulle kunna vara farligt? Nu blev jag faktiskt lite orolig...
    Oss frågade hon "bor ni i lägenhet eller villa?" vi svarade villa och då frågade hon "har ni kommunalt vatten" och vi svarade ja och tänkte inte så mkt mer på det faktiskt men nu kom jag att tänka på det.. :/

jag vet inte alls vad det farliga kan vara.. har en vän vars barn är infektionskänslig och h*n får inte dricka vatten som inte är kommunalt..något med bakterier, har inte frågat mer än så..  

jag vet inte om det kan vara bakterier som vi inte märker som inte är bra? :S
    Ronille skrev 2012-04-03 13:30:15 följande:
    Tänkte du på ph- värdet?
    jag vet inte alls vad jag tänker ;) men vad kan det ha för inverkan och hur kollar man det?

• Uddabus

Man brukar få gratis vattenprov av kommunen när man får barn... Ring i kolla...

Spelar ingen roll vilket vatten det är när man ska ge bebis.. Det ska kokas först iaf...

• morla

googlade lite till och det kan visst finnas "grejer" i vattnet som man inte ska ge till bebisar och som inte går att koka bort :S Verkar väldigt avancerat.. nitrit och radon och flour var några av dom grejerna jag hittade.. 

Men vart ska jag ringa? kommunen men vart då? någon reception? eller mödravården i den kommunen? :S

Uddabus skrev 2012-04-03 13:39:49 följande:
    Man brukar få gratis vattenprov av kommunen när man får barn... Ring i kolla...

Spelar ingen roll vilket vatten det är när man ska ge bebis.. Det ska kokas först iaf...
     menar du att man ska koka det vanliga kranvattnet här hemma`? hur länge då? 
  • MissSandra

Jag har egen brunn och var inga problem under graviditeterna. Jag är gravid nu. Men de vill testa vattnet för att se att det är okey för barnet att dricka.. Då står BVC för den kollen. Men när du kokar så är det ok. Och bada är ju heller ingen fara. Iaf inte hemma hos oss.

• limpa

I egna brunnar kan det finnas för höga halter av t ex nitrit som kan vara skadligt för gravida och små barn. Kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning. I många fall står kommunen för kostnaden.

/Gravid miljöinspektör

• Mumin80
    limpa skrev 2012-04-03 14:50:31 följande:
    I egna brunnar kan det finnas för höga halter av t ex nitrit som kan vara skadligt för gravida och små barn. Kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning. I många fall står kommunen för kostnaden. /Gravid miljöinspektör

Om kommunen inte gör det (eller gör det till rabatterat pris) så kan du kontakta labben direkt, www.alcontrol.se eller www.eurofins.se. Mikrobiologisk provtagning brukar kosta runt tusenlappen, det kan vara bra att även kolla radon, uran och arsenik, då kan det kosta lite mer. Prata också med bvc, dom kan ge råd angående bebisen. Angående sjövattnet gäller det att undvika algblomningar, så det kan vara bra att undvika sjöbad med en riktigt liten i alla fall. Har man egen brunn så är det allmänt klokt, även som ogravid, att testa vattnet med något års mellanrum. När det gäller sommarstuga, där brunnen inte används halva året, så är det inte helt dumt att göra ett enkelt bakterieprov i början av varje sommar (eller varannan i alla fall), i synnerhet med små barn. Det enklaste provet, som kan avslöja om brunnen t.expåverkats av smältvatten eller avloppsvatten under vintern, kostar några hundralappar. Att vattnet är gott eller inte är missfärgat säger ingetom bakterier, dom syns inte och smakar inte (eller nja, höga halter ecoli kan göra att vattnet smakar sötare och upplevs som godare...) /Livsmedelsinspektör å tvåbarnsmamma
  • morla
    limpa skrev 2012-04-03 14:50:31 följande:

I egna brunnar kan det finnas för höga halter av t ex nitrit som kan vara skadligt för gravida och små barn. Kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning. I många fall står kommunen för kostnaden.

/Gravid miljöinspektör
    Mumin80 skrev 2012-04-03 15:23:30 följande:
    Om kommunen inte gör det (eller gör det till rabatterat pris) så kan du kontakta labben direkt, www.alcontrol.se eller www.eurofins.se. Mikrobiologisk provtagning brukar kosta runt tusenlappen, det kan vara bra att även kolla radon, uran och arsenik, då kan det kosta lite mer. Prata också med bvc, dom kan ge råd angående bebisen. Angående sjövattnet gäller det att undvika algblomningar, så det kan vara bra att undvika sjöbad med en riktigt liten i alla fall. Har man egen brunn så är det allmänt klokt, även som ogravid, att testa vattnet med något års mellanrum. När det gäller sommarstuga, där brunnen inte används halva året, så är det inte helt dumt att göra ett enkelt bakterieprov i början av varje sommar (eller varannan i alla fall), i synnerhet med små barn. Det enklaste provet, som kan avslöja om brunnen t.expåverkats av smältvatten eller avloppsvatten under vintern, kostar några hundralappar. Att vattnet är gott eller inte är missfärgat säger ingetom bakterier, dom syns inte och smakar inte (eller nja, höga halter ecoli kan göra att vattnet smakar sötare och upplevs som godare...) /Livsmedelsinspektör å tvåbarnsmamma
    TACK! Nu känns det som jag vet hur jag ska göra! :) 
    Kommer ta med vatten här hemifrån till stugan och nästa vecka tar jag kontakt med kommunen där stugan ligger och fixar så någon kommer och kollar vattnet så är vi på säkra sidan :)

Tack för råden! 
Svar på tråden Egen brunn och insjö, gravid och bebis.. Inför sommaren..