• Anonym (tilah)

Ville bara testa synen idag, men hon tvingade mig glasögon!

hejsan......

jag har sedan en tid tillbaka haft problem me mina ögon.. de vattnas efter ett tag när jag e utomhus lr t.ex om jag går i ett köpcentra...fast jag ser bra, ej suddigt...inte heller suddigt vid datorn..samt så känns det som ett ständigt tryck över ögonlocken... får ont i ögonen om jag sitter för länge vid datorn...

jag e arbetslös sen en tid tillbaka, deppig, mina dagar blir ofta inomhus..

idag var jag på Synoptik å testade synen.. hade 1.0 på höger och 0.7 på vänster..
    hon sa att det e vänster ögat som bråkar med höger..därför jag har ont..
    .hon satte ett par glasögon på mig vid hennes dataskärm och bad mig kolla på skärmen.. det kändes bättre i ögonen, inte lika ansträngande... sa det till henne..så sa hon "kom me ut i butiken så kollar vi glasögon du kan ha vid datorn.." okej sa jag och följde med..

hon tog fram bågar efter bågar... hittade ett par jag tyckte om...

satte oss igen och hon skrev ner olika prisklasser beroende på glaset..men tipsa mig om att "dessa föreslår jag för dina ögon, bäst i längden för dig, 3200 kr och ändå rabatt"

sa att jag har inga pengar.. men kan betala för synundersökningen..då blev hon plötsligt inte lika trevlig.. och jag betalade i kassan för undersökningen...hon gav mig lappen för priset på glasögonen och sa att "du får ett sms när dom e färdiga! hejdå!" 

jag blev ställd och sa inget utan bara gick... vet inte varför jag reagera så, har inte skrivit under något papper.. sa inte jag ville köpa dom heller..så fattar inget..

jag kan tänka mig ta dom, men jag har ej råd...sen vill jag inte bli beroende av glasögon...vill ju helst bara använda dom vid datorn..

vad kan hända nu? jag har ju inte råd! ...     

• Svar på tråden Ville bara testa synen idag, men hon tvingade mig glasögon!
  • Anonym

Hur kunde hon ha ditt nummer? DU har ångerrätt så ring bara och säg att du har ångrat dig, du behöver inte ens gå dit!

• Anonym

TS: Ring och avbeställ glasögonen om du inte har råd med dem.

Men det låter märkligt när du säger att du "inte vill bli beroende av glasögon". Du har ju synfel och det har du hela tiden. Det är inte bra att ta av och på glasögon, det hjälper sällan ordentligt.

Det låter som att du har samma fel som mig, översynt. Jag upplever det som att jag ser bra, men jag får ont i ögonen och huvudvärk när ögonen får anstränga sig mycket - t.ex. när man läser eller sitter vid datorn. Jag har 1.0 i styrka på båda ögonen.

Och jag behöver ha glasögon jämt. (Fast jag har linser istället, eftersom jag inte gillar glasögon något vidare). Hellre det än att ha ont i ögonen och huvudet titt som tätt...

Men självklart så förutsätts att om du kommit till optikern för att du har ett problem, och ni börjar prova ut glasögon så räknar de med att du faktiskt vill ha ett par för att kompensera för ditt synfel. Så då behöver du verkligen säga ifrån att "jag vill fundera litet innan jag bestämmer mig, jag återkommer om jag vill ha dem".

• Coyote

Ring och avbeställ glasögonen. Men jag gissar att optikern trodde att du ville ha glasögon när du letade upp ett par som du tyckte om. Du kommer inte få sämre syn av att använda glasögon, du kommer däremot må bättre.

• Ramborg

Men varför i allsin dar provade du ut glasögon om du inte vill köpa dem? Och gick därifrån utan att säga ifrån fastän det var tydligt att hon inte förstått att du inte ville köpa. Du har INTE automatiskt ångerrätt på något du köpt i butik, och framförallt inte något som tillverkas speciellt åt dig. Ring omedelbart och avboka! Du får vara glad om du slipper betala.

42.
  • Anonym

Ja, varför gjorde du en undersökning om du inte ville ha hjälp att åtgärda problemet. Du var nog inte tillräckligt tydlig. Expediten gjorde väl mest sina arbetsuppgifter. Det vore väl närmast tjänstefel att inte erbjuda utprovning av glasögon när du så tydligt uttryckt dina problem.
    Ungefär som att sätta sig på en restaurang och be att få titta på menyn när man är som mest hungrig och bli sur om hovmästaren tar upp en beställning.

• Essien
    Ramborg skrev 2012-04-03 16:30:08 följande:
    Men varför i allsin dar provade du ut glasögon om du inte vill köpa dem? Och gick därifrån utan att säga ifrån fastän det var tydligt att hon inte förstått att du inte ville köpa. Du har INTE automatiskt ångerrätt på något du köpt i butik, och framförallt inte något som tillverkas speciellt åt dig. Ring omedelbart och avboka! Du får vara glad om du slipper betala.
  • Wry

Konstigt om hon menade att hon skulle beställa glasögon åt dig fast du sagt att du inga skulle ha.

Men TS, om du verkligen behöver glasögon brukar det finnas delbetalningsalternativ hos de flesta optiker. Ett möjligt alternativ.

Svar på tråden Ville bara testa synen idag, men hon tvingade mig glasögon!