• Anonym

Omöjligt att vräka min inneboende kusin.

Min kusin (21) bodde här ett par månader. Bara strul rakt igenom som jag inte orkar gå in på men kort sagt, förstörda möbler, fick tvätta åt henne mm för att inte mina barn skulle drabbas. För ett par veckor sedan var hon ute och festade. Min hemnyckel blev stulen. 3 dagar senare kom hon hem och anklagar mig för att ha stulit saker ur hennes rum. Hon flyttade samma kväll men inte hennes saker... Jag försökte förklara att jag finns där, att jag vet att hon har det jobbigt men att hon är vuxen och måste ta lite ansvar själv. Hon sa att hon inte palla det och åkte. 

Då ringde jag hyresbolaget och kolla vad det skulle kosta och byta lås. Dom säger 3.500.. Då säger min kusin och hennes mamma att jag försöker lura av henne 2000 till. För dom vet minsann att det bara kostar 1500. Jag sa att jag kommer beställa det iaf och att jag vill ha hennes saker härifrån inom 2 veckor. Hon hämtar inte sakerna. Det står överallt i hela huset. Jag har ringt 3 ggr och skickat sms 3 gånger. Nu idag skickade jag till henne att de gått för lång tid och att jag inte får plats med allt så jag kommer bära ut det i trädgården så får hon hämta själv när det passar henne. Och nu säger hon att hon inte kan komma och hämta för hon har ingen bil och inget körkort. Är jag verkligen så elak om jag vidhåller. Hon har trots allt haft flera veckor på sig att planera men ingenting har hänt. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Omöjligt att vräka min inneboende kusin.
  • Barbabok

Jag tror inte du bara kan ställa det i trädgården, då blir det nåt i stil med egenmäktigt förfarande. Kolla först så du inte blir värre drabbad än du redan är. Hoppas det löser sig.

han kommer i juni
  • Anonym
    Barbabok skrev 2012-04-03 17:49:43 följande:
    Jag tror inte du bara kan ställa det i trädgården, då blir det nåt i stil med egenmäktigt förfarande. Kolla först så du inte blir värre drabbad än du redan är. Hoppas det löser sig.
    Jag vet inte vad jag ska göra annars... Saken är också att hon har nästan 10.000 i inkomst och inte har betalat mer än 1000 till mig i mat för den här tiden... mina ungar kan inte leka på golvet längre.. Hon tappade ett glas på golvet i "sitt" rum för 2 månader sedan som hon inte tog upp. Det tog jag upp idag.. Sånt är överallt i lägenheten. Jag vet inte vad jag ska göra med allt.. Gråter
  • MKJ

Att ställa ut sakerna i trädgården är som redan påpekats inte en bra idé.

Det som gäller kvarlämnade saker är att om du talar om för ägaren att den skall hämta sina saker och den inte gör det så tillfaller sakerna dig och då står det dig fritt att göra vad du vill med prylarna. Tänk på att det är DU som skall bevisa att uppmaningen om att hämta sakerna har gått fram.

Om du inte uppmanar ägaren att hämta sakerna eller din uppmaning inte når fram så tillfaller sakerna dig efter sex månader.

Om det går så långt att sakerna tillfaller dig så behöver Du inte betala någon lösen.

• NadiaMi

Kolla in denhär infon om hyresrätt;
    www.exton.net/advokaten/sakreg/H-reg/Hyresratt.htm

§27 är den del som är mest relevant, men jag tror också att det hänger lite på om det finns ett skrivet hyreskontrakt.
    Om inte så kan det vara säkrast att kolla upp det med någon som kan lagen och kan ge lite mer klara besked.

Men du kan ju alltid packa ihop hennes saker och informera henne om paragrafen med uppmaningen att hon måste hämta sina saker innan det datum som infaller 3 månader efter att du skriftligen uppmanat till det. Från första sms'et eftersom det är i skriftlig form - och bäst är förståss om du har det sparat samt eventuellt svar från henne.

"27 § Om hyresgästen överger lägenheten, får hyresvärden genast återta den.

Om det i en lägenhet som hyresgästen har lämnat eller från vilken han avhysts eller i ett utrymme som hör till lägenheten finns egendom, som kan antas tillhöra honom eller någon i hans hushåll, och om han inte inom tre månader från anmaning eller inom sex månader från det han lämnade eller avhystes från lägenheten har avhämtat egendomen,
    tillfaller den hyresvärden utan lösen. Lag (1984:694).
    "

Du bör eventuellt kunna kräva in kostnaden för bytet av lås genom kronofogden också, med skriftligt på kostnaden från den som byter låset samt hyresbolaget som bekräftar att det är den kostnaden som gäller.
    Så, informera henne (dem) om att det är vad som kommer att hända om du inte får pengar för bytet av lås innan X datum.

• Anonym

Jag informerade henne om att jag skulle ställa ut sakerna.. Gjorde det efter en timme och då kom hon med 3 bilar (kompisar) och plockade ihop 80% av det.. Sängen och sånt kvar visserligen.. Men hon kommer få betala låset också och gör hon inte det så blir det kronofogden. Nu vet hon iaf att jag gör det jag hotar med, och inte gör som hennes mamma.. hotar och sen händer ingenting.

Svar på tråden Omöjligt att vräka min inneboende kusin.