• Anonym (Skuldtyngd!)

Här peppas vi som skall bli kvitt våra skulder!

Hej

Trådarna om folks alla skulder, dåliga ekonomi, avbetalningsplaner och deppande över att man knappt har råd till en kortare sverigesemester- på grund av alla dessa förbannade krediter/lån- finns i varje hörn här på FL.

Jag skulle vilja att vi samlas här och PEPPAR varandra att betala av alla dessa dyra skulder och krediter! Oavsett om ni har 3000 eller 300.000 kronor kvar- berätta vad ni har för plan att betala tillbaka- och få lite tips, pepp och jävlaranamma! Kanske man lever på existensminimum ett tag, kanske man har skuldsanering, kanske kronofogden jagar en- oavsett- här hämtar vi pepp och motivation!! Kanske ett och annat tips om hur man kan effektivisera avbetalningen också

Detta är ingen tråd där man skall komma med en massa tips på hur man lever snålt- det finns det gott om på FL. Här handlar det snarare om att peppa till att behålla självdisciplinen att faktiskt betala av allting- kanske med dubbel hastighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-03 18:15
    Jag kan börja!!!

Vi har sammanlagt;

Blancolån; 265.000
    Krediter; 33.000

Detta kommer att vara helt återbetalt inom fyra år, krediterna inom 6 månader. Under denna tid skall vi även spara 100.000 kronor till vårt första delmål- en flytt till nytt boende om ca ett år, samt förhoppningsvis barn inom 2 år.

Behöver pepp, motivation och en massa positiv energi! Kanske en och annan framgångshistoria från er som blivit skuldfria :)

• Svar på tråden Här peppas vi som skall bli kvitt våra skulder!
  • Anonym (Skuldtyngd!)

PUFF!

• Anonym (betalar av skuld)

Jag och min man har båda skuld hos fogden men snart är min man skuldfri där och medans jag kommer ha ett tag kvar där, har gjort nu upp avbetalningsplan med flera inkassobolag som vi har fått brev ifrån men snart är dom skuldena också borta. Jag kollar varje brev som kommer med posten och diskuterar med min man vem som ska ta vilken räkning varje dag gör vi så. samtidigt som vi planera inför framtiden med antingen att köpa hus eller lägenhet. Som det ser ut just nu så kan vi inte spara mer än 300kr i månaden. jag behöver lite pep och självdisiplin för att klar av detta. men snart är allt klart. hoppas dte går bra för er också

• Anonym (***)

Ni är jätteduktiga!!! Håller er till planen även om det är snålt och "orättvist" just nu!!! Tänk på vad som kommer efteråt!!!

Min sambo satt hos fogden när jag träffade honom. Han hade indrivning på lönen så det hade gått långt.
    Han betalade av 230000 på 17 månader! Japp en massa övertid å och fick bara behålla existensminimum.

Han hade det kämpigt, och kanske lite jobbigt när han träffade mig (jag=stabil ekonomi, villa, bil, pengar på banken...) men jag gjorde allt för att stötta honom istället för att trycka ner. Idag bor vi ihop, han har köpt en båt som var hans dröm!

Varför hamnade han där han var... Jo för han va en idiot! Lämnade allt till ett ex och (hör och häpna) GAV BORT en jävla massa pengar till en sol-å-vårar-tjej!  Jag kan tycka att han är en ekonomisk idiot - MEN - det säger jag inte högt....    Flört

Lyckat till båda två!!! Ni löser det!!! Tänk också på att ja det är skit just nu med tex 300 över - men attans så mycket roligare när skulderna är borta och första månaden utan skuldberg kommer... Planera in att göra något riktigt lyxigt då med kontanter - det är något att se fram emot!!!

• Anonym (Skuldtyngd!)

Heeej!!

Kul med lite svar!!

"Betalar av skuld"; Kanon- vilken bra kontroll ni fått över er ekonomi! Det är det viktigaste. ATt ni sparar är ju verkligen beundransvärt i detta läge :) Härligt att ni har en slutdatum för allt också. Har ni en ekonomisk dröm ni vill uppfylla? Bil/båt/hus/resa etc?

"***" Silken tuff start i er relation, ekonomin är ju verkligen tärande när det är knapp! Men som ni tagit er fram, shit- så mycket pengar på så kort tid!!! Då får man perspektiv på saker och ting :)

Jag har idag köpt en falafel till lunch, inte så bra... 30 kronor kostade den, totalt idiotiskt då jag hade kunnat nöja mig med en smörgås som finns att tillgå för 12 kronor i vår personalmatsal- men å andra sidan håller man sig inte så mätt på det.. Annars känner jag mig väldigt duktig! Har betalt hela min körskola- 8.600 kronor denna månad! SÅ nu är det bara uppkörning och uppskrivning kvar att betala- när det väl är dags :) 

• Anonym (betalar av skuld)

Hej igen

Vi spara till hus eller lägenhet sen blir det väl husvagn någon i framtiden men eftersom jag har lärt mig av mina misstag så vill jag helst ha sparat ihop som mycke att vi inte behöver ta mycke lån på hus eller lägenhet.

Igår köpte jag en drick yoghurt för 19 kr hade kunnat vänta när jag kommit hem men va hungri.

Jag har just nu sten koll på vad vi får för räkningar, som igår fick vi två räkningar och vi hade kvar pengar på min mans räkningskonto så då betala jag med en gång.

Det kan låta dumt att vi har delad ekonomi när vi är gifta men det passar oss just nu och jag orkar inte med byta bank heller.        

• Carolines Secrets

Vi har massa skitskulder:

Sambon:

170 000 (krediter + ett banklån med inbakta krediter) Inget av värde finns kvar av det han köpte. Vet inte riktigt va det va men antagligen elektronik och möbler och annat skräp :(

130 000 CSN lån

Jag:

kredit 7000 kvar att betala. Tog den för å rädda en annans skinn men får betala skiten själv :(

Billån: ca 30 000 kvar

CSN lån 160000

Sambon hamnar snart hos kronofogden och när han väl får jobb blir det nog utmätning på lönen :( Vi får tvillingar i juli och räknar med att leva på förbehållsbelopp i många år framöver. Även om inte allt går till krono på än gång så blir det ju så att så fort utmätning sker så finns inte längre något utrymme till att betala på andra lån och då hamnar ju de också hos krono tillslut :(

Känns skit. Har inget hopp inför framtiden . Känns inte som om det kommer spela någon roll hur mycket vi än kommer jobba. De där skulderna kommer ju aldrig försvinna känns det som och värst är ju att det kommer gå ut över barnen. Ska sterilisera mig när jag fyllt 25.

Kan iallafall berömma oss på några punkter:
    Sambon färdigutbildad i sommar
    Jag färdigutbildad dec 2013 förhoppningsvis (högskola)
    Ingen av oss snusar, röker eller dricker. Helt drogfria
    Lagar mycket mat och köper nästan aldrig färdigt
    Skötsamma förövrigt med studier, städning, relationer
    Bara ett husdjur att försörja tack och lov. En katt

Inga föräldrar som kan hjälpa oss ekonomiskt då min pappa är alkoholist, mamma sjukskriven och sambons föräldrar har det knapert dem med.

Den enda utvägen för att slippa utmätning skulle vara att vinna på lotto eller på annat sätt få pengar. Wishful thinking :)

Livet känns jätte jobbigt just nu :( känner mig rätt värdelös.

Tur att vi iallafall har en lag om förbehållsbelopp i Sverige. Man får va glad över att man har det lilla man har iallafall.

För två månader sedan var sambon illa tvungen att sluta betala de flesta av sina skulder så snart dimper inkassobreven ner i brevlådan antar jag :( då är det dax för ett liv med förbehållsbelopp och inget annat. Känns surt att det ska drabba våra småttingar i magen :( men de ska få allt de behöver . Vi kommer prioritera dem hela tiden

• Anonym (m)

Jag och maken har lite lån/skulder som mest jag mår dåligt över... Maken: blanco ca. 150 000 där han endast har en motorcykel för ca 60000-70000 av värde. Jag: blanco 13 000 (återstående sedan en motorcykelaffär, cykeln är såld) gemensamma: bostadsrättslån 380 000. Kredit (diskmaskin) 2000 kr. Sedan är jag skyldig min mamma 5000 som jag betalar av när jag kan. Jag har fast jobb men maken permitterad... Låter kanske inte som några jättesummor men jag mår dåligt av dem...min dröm är att kunna köpa hus och då måste vi bort med en del först. Dock är jag stolt över att vi ammorterar så pass mycket som vi gör så summorna minskar rätt fort! Vi vill börja försöka på en bebis nr2 men jag är orolig ekonomiskt nu när maken inte jobbar..

• Kvinna85

Jag är så glad att jag hittade den här tråden. Min sambo har skulder, drygt 400.000:- (ca 350.000:- hos en bank och ca 50.000:- i krediter..).. Han hade dessa redan innan vi träffades och jag har accepterat dom och är villig att jobba för att få bort dom tillsammans.. Vi planerar barn och hus, men allt är så långt borta med dessa skulder ivägen! Problemet är att han har sådan ångest över pengar, han skäms och klarar ely enkelt inte av att prata om det utan att få panik! Vi har båda bra inkomster och han betalar av allting hela tiden. Men vad gör man åt ångesten? Han klarar knappt att planera något då han associerar ALLT till pengar som kommer försvinna :/ Jag vet att jag förklarar lite luddigt men jag är bara så otroligt ledsen just ikväll

• Anonym (Ja lite skulder)

Här är en till.

Blancolån ca 230 000 för köp av ny bil, dock har vi nu sålt bilen och ska använda pengarna in i nytt boende Förvånad (idioti-JA!)

CSN 10 000 sambo och jag ca 190 000

Huslån 1 400 000

Det är min/vår situation och min sambo har lätt för att handla på kredit. Nu är det slut med detta, det ska amorteras nu och betalas av skulder.

Vi ska amortera av blancolånet som det är 6 år kvar på- jag vill amortera så mycket vi kan. Det blir inget lyxleverna nu utan alla pengar utanför budget går in i blancolånet. Detta börjar vi med när min FL är över. Så fort blancolånet är avbetalat kommer vi även börja spara lite.

När blancolånet är avbetalat kommer vi börja amortera av huslånet, som kommer öka till 2 milj eftersom vi flyttar. Det ska vi försöka amortera ett bra tag, så att vi klarar av att med en lön klarar av levnadskostnaderna (man vet aldrig vad som händer) och vi kommer ha mera över.

• Anonym (jobbigt)

Vi har inga stora lån om jag jämför med andra i tråden men tillräckligt för att det ska kännas riktigt jobbigt för oss. Vi har haft ekonomsikt tajt sedan jag blev sjukskriven för graviditetsdepression i somras. Min man studerade då så vi levde på hans csn (jag fick ingen sjukpenning). Dessutom gifte vi oss i september vilket var bestämt redan innan så vi lånade 50000 av min mormor till bröllopet (resten hade vi som tur sparat ihop innan och jag gjorde all mat och tom tårtan själv till bröllopet för att komma så billigt undan som möjligt).
    I november fick vi vårt första barn. I januari hoppade min man av sina studier och blev sammtidigt sjukskriven (tog tillbaka sitt gamla jobb, men jobbet hade en månad på sej innan han kunde få återvända) så en månad gick han utan inkomst och vi levde på barnbidrag och föräldrapenning (jag får ut minimibeloppet). februari-mars fick min man sjukpenning och sedan återvände han till jobbet. Han har 13mil enkelresa så nästan halva hans lön går till bensin.
    Vi har en bil som vi inte betalat billånet på än men det har min mans föräldrar lånat oss pengar för ända sen i oktober och min mormor och mamma har lånat pengar för att få råd med räkningar och mat. Min man har nu en hel del studielån att betala av (och han blev aldrig färdig med studierna) så det känns surt.
    Pga. sin dåliga rygg kan min man inte fortsätta inom vården och har nu fått ett annat jobb (50mil bort) som positivt nog är bättre betalt än det han har nu men det innebär att vi kommer måsta flytta. Han kommer börja jobba om en vecka på det nya stället och vi har ännu inte hittat någon ny lägenhet så han kommer bo på personalboende i början. Det känns jobbigt att vi kommer bo så långt ifrån varandra och då blir det en del dubbla kostnader tills vi hittar lägenhet på den nya orten och jag och dottern kan flytta.
    Som tur har vi haft möjligheten att llåna av släkt (och lite av vänner) så vi inte behöver oroa oss för att några avbetalningar skulle hamna hos kronofogden om det skiter sej totalt, men ser inte framemot den kommande tiden då allting ska betalas tillbaka.

• Anonym (En till)

Vi har några skulder jag skulle vilja bli av med, listan ser ut såhär:

Kreditkort 40.000:-
    Kreditkort 37.000:-
    Klarna 10.500:-
    Klarna 9.000:-
    CSN Återkrav 23.000:-

Återkravet från CSN betalar vi 2400kr/mnd på, och det är slutbetalat februari 2013, det står sist på prioriteringslistan. Kommer nog inte betala in det snabbare än vad det är tänkt. Det samma med våra vanliga CSN lån. Jag har nog 160.000 i lån hos CSN och sambon ungefär 80.000.

Klarna betalar vi ungefär totalt 2500kr till varje mnd(1250till varje), iofs räntefria avbetalningar men det är ju en aviseringsavgift  varje månad. Jag funderar väldigt på att betala ut den ena i maj, men velar en hel del.

Kreditkortet på 40.000 betalar vi någon stanns 3-4000 på varje månad.
    Kreditkortet på 37.000 betalar vi ungefär 1500kr/mnd.

Klarna är nog det som står högst på min prioriteringslista.
    Jag vill att vi blir av med Klarna, sen kreditkortet på 40.000:-.

Vi har även en hel del sparat, och vi sparar ganska mycket varje månad så vi lider just nu ingen nöd. Men jag har så otroligt svårt att ta av dessa sparade pengar för att betala ut något. Så´nu skall jag nog gå och klura halva maj 
    och se om jag kan få bestämt mig för att betalat av en utav avbetalningarna till Klarna.

• zoja
    Anonym (En till) skrev 2012-04-26 14:13:59 följande:
    Vi har några skulder jag skulle vilja bli av med, listan ser ut såhär:

Kreditkort 40.000:-
    Kreditkort 37.000:-
    Klarna 10.500:-
    Klarna 9.000:-
    CSN Återkrav 23.000:-

Återkravet från CSN betalar vi 2400kr/mnd på, och det är slutbetalat februari 2013, det står sist på prioriteringslistan. Kommer nog inte betala in det snabbare än vad det är tänkt. Det samma med våra vanliga CSN lån. Jag har nog 160.000 i lån hos CSN och sambon ungefär 80.000.

Klarna betalar vi ungefär totalt 2500kr till varje mnd(1250till varje), iofs räntefria avbetalningar men det är ju en aviseringsavgift  varje månad. Jag funderar väldigt på att betala ut den ena i maj, men velar en hel del.

Kreditkortet på 40.000 betalar vi någon stanns 3-4000 på varje månad.
    Kreditkortet på 37.000 betalar vi ungefär 1500kr/mnd.

Klarna är nog det som står högst på min prioriteringslista.
    Jag vill att vi blir av med Klarna, sen kreditkortet på 40.000:-.

Vi har även en hel del sparat, och vi sparar ganska mycket varje månad så vi lider just nu ingen nöd. Men jag har så otroligt svårt att ta av dessa sparade pengar för att betala ut något. Så´nu skall jag nog gå och klura halva maj 
    och se om jag kan få bestämt mig för att betalat av en utav avbetalningarna till Klarna.
    ta de i storleksordning från MINSTA till största,det ger en härlig kick att bli av med ett helt lån.
    så ta denna ordningen:

9.000kr
    10.500kr
    23.000kr
    37.000kr
    40.000

när de 9.000kr är avbetalda och det lånet är borta tar du de pengarna och lägger på amorteringen du vanligtvis gör.
  • Anonym (En till)
    zoja skrev 2012-04-26 15:16:34 följande:
    ta de i storleksordning från MINSTA till största,det ger en härlig kick att bli av med ett helt lån.
    så ta denna ordningen:

9.000kr
    10.500kr
    23.000kr
    37.000kr
    40.000

när de 9.000kr är avbetalda och det lånet är borta tar du de pengarna och lägger på amorteringen du vanligtvis gör.
    Nja, riktigt så blir det inte..
    Det är ALDRIG lönt att betala ut CSN i förtid om man har andra skulder inkl bolån. Avlider man försvinner CSN lånet, det är inte säkert att övriga skulder gör. Så CSN lånet + återkravet kommer nog betalas av i den takten det är tänkt.

Det är absolut en kick att bli av med ett helt lån
    Så jag är med på tänket, det är emellanåt inte nödvändigtvis säkert att det är det lägsta lånet som lönar sig att betala av först

Vi får se hur jag gör när jag har klurat färdigt och det närmer sig slutet på maj, hehe
  • Anonym (Spelaren)

Hej på er alla!

Vi har också börjat vår resa mot ett skuldfritt liv. Jag och min sambo har tillsammans idag ca 390 000 i blancolån. Vi har även billån och bostadslån men bakom dessa har vi ett värde.

Vi gick till banken och bakade ihop alla smålån till ett och höjde amorteringen rejält. Vår ekonomi är gemensam och nu även lånen.

På blancolånet amorterar vi 8500/mån med ränta ca 10500/mån. Då vi vill köpa/bygga ett hus i framtiden så måste vi bli kvitt vårt blancolån.
    Billånet är på 130 000 idag där betalar vi 3000/mån ränta+ammortering värdet på bilen är ca:150-170K  (vi behåller bilen vilket vi tror är den bästa affären)

Bolånet är på ca 450K där ligger vi lågt.

Vårt mål är att bli kvitt blancolånet. Betalningsplanen är på ca 4år men vi räknar med att pynta in lite extra och försöka fixa det snabbare.

Vi har lite eget kapital i form av aktier till ett värde av ca 40k.     

Vi ska försöka leva på 6000kr i mån. Där allt ska ingå...pengarna som blir över spar vi som trygghet. När vi når 20000 betalar vi in 10000 på lånet osv.        

• hummelgard

Mitt tips är att se varje krona som en vinst. Hade själv en skuld på 50.000 på sommarstugan. Okej, det är inte lika jobbigt som de blancolån som ni skriver om men målet är detsamma dvs bli av med det. Målet var att betala av den så fort som möjligt utan att använda de vanliga pengara som kom in dvs lönen. Fick altså bara ta pengar från andra inkomstkällor ex småjobb, blocket m.m
    Jag tog vare lite chans till att tjäna någon krona och anser att nyckeln ligger där. Tar man inte de minsta inkomsterna för att de är för små tar man inte heller små steg framåt. 
    Målet nåddes i sommras och då mycket tack vare att jag vann en moped som jag kunde sälja för 18.000 men enträgen vinner.
    Lycka till.

Svar på tråden Här peppas vi som skall bli kvitt våra skulder!