• Anonym (Camilla)

Får dagis stänga under sommaren?

Jag har aldrig råkat ut för detta någon gång under alla år som mina barn har gått på dagis.

Nu har vårt dagis helt plötsligt bestämt sig för att stänga två veckor under sommaren och då förståss  på de veckor som vi inte har semester.

Varken jag eller min man har möjlighet att lägga om semestern till just de veckor som dagis bestämt sig för att stänga.

Får de göra såhär?         

Tidigare somrar så har de slagit ihop avdelningarna eller även slagit ihop ett par dagis under sommarlovet. Aldrig att de har stängt helt.

Hur gör vi nu? Kan man kräva omsorg, då vi faktiskt arbetar dessa veckor?

Och nej, vi har inga anhöriga eller bekanta som kan passa barnen.        

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-03 19:10
    Det är ett kommunalt dagis.

Vi har pratat med personalen och de säger bara att de har inget samarbete med något annat dagis. Vi stänger och det är inget att göra åt typ. Jag säger att vi har ingen möjighet att ta ledigt och får till svar, ja - då blir det svårt för er.

På semesterlappen som man ska lämna in har de strykit de veckor de stänger, så man kan inte ens fylla i att man behöver omsorg de veckorna.

• Svar på tråden Får dagis stänga under sommaren?
  • Anonym

Klart att de får och har ni meddelat att er unge ska vara där så får ni sommarplats på det dagis som är öppet

• La Lola

Om det är en kommunal förskola så måste de erbjuda plats nån annanstans.

Ett privat kan stänga utan att erbjuda något annat.

Så vitt jag vet.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym

JA, om det är ett kommunalt dagis så ska de erbjuda ett extra dagis om dom stänger,

Vi har en privat förskola och de stänger under 4v och ser då helst att alla tar ledigt då MEN går det inte brukar dom lösa det på något sätt. Men dom flesta år så har dom nog stängt under v 28-31. Vi tar semester o fl dagar så att barnen får lite längre ledighet på sommaren.  

• Anonym

Ni måste bli erbjuden plats på annat dagis dessa veckor, det har ni rätt till.

• Theessan

Vad jag fattat det som så ska även de privata förskolorna kunna erbjuda plats under stängning. Iaf har det varit så på de förskolor jag jobbat på, då har vi erbjudit plats på kommunens sommaröppna.

• smulan 75

De brukar slå ihop 2-3 dagis (2 stängda) o 1 öppen, min son går under sommaren,när jag jobbar.

• Anonym (Camilla)

Tack för era svar!!!!  Nu känns det lugnare. Jag ska kontakta föreståndaren och fråga hur de har tänkt.

Det är ett kommunalt dagis.

Vi har pratat med personalen och de säger bara att de har inget samarbete med något annat dagis. Vi stänger och det är inget att göra åt typ. Jag säger att vi har ingen möjighet att ta ledigt och får till svar, ja - då blir det svårt för er.

På semesterlappen som man ska lämna in har de strykit de veckor de stänger, så man kan inte ens fylla i att man behöver omsorg de veckorna.    

Nu börjar jag bli riktigt förbannad över hur de har agerat.  

• Eloa

vi har privat förskola och förestådaren där sa att alla förskolor måste enligt lag erbjuda platstrotts att man vill stänga sin verksamhet tex på sommaren eller vid plaeringsdagar om behovet finns och att det är deras problem att lösa det genom att sätta in extra personal eller hyra in plats på en annan förskola.

Har tyvärr ingen länk till dessa regler utan bara hennes ord, men ring kommun, föreståndarens chef eller hör dig för om du kan hitta dessa regler. Lycka till!

• MajaVira

Från

http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/2.1670/2.2728/2.2789

Kan en förskola eller ett fritidshem stänga helt under några sommarveckor?

Svar: Personalen i förskolor och fritidshem har rätt till semester som alla andra, men det finns ingen bestämmelse som ger en kommun möjlighet att samtidigt stänga alla förskolor eller fritidshem. Av skollagen framgår att kommunen är skyldig att ta emot barn i förskola och fritidshem i den omfattning som behövs om föräldrarna förvärvsarbetar eller studerar eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt. Detta gäller även barn till arbetslösa eller föräldralediga och barn som är i behov av särskilt stöd. Det framgår också att fritidshem ska ta emot barn under lov. Att barn erbjuds plats på ett sommaröppet alternativ är acceptabelt under förutsättning att man tar hänsyn till barnens behov av trygghet och kontinuitet. Barn kan till exempel inte känna sig trygga om personal och miljö är helt obekanta. För att lösningen ska vara realistisk för familjen krävs också att förskolan/fritidshemmet ligger inom ett rimligt avstånd från barnets hem.

• MammaHela
    MajaVira skrev 2012-04-03 19:18:01 följande:
    Från

www.skolverket.se/forskola-och-skola/2.1670/2...

Kan en förskola eller ett fritidshem stänga helt under några sommarveckor?

Svar: Personalen i förskolor och fritidshem har rätt till semester som alla andra, men det finns ingen bestämmelse som ger en kommun möjlighet att samtidigt stänga alla förskolor eller fritidshem. Av skollagen framgår att kommunen är skyldig att ta emot barn i förskola och fritidshem i den omfattning som behövs om föräldrarna förvärvsarbetar eller studerar eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt. Detta gäller även barn till arbetslösa eller föräldralediga och barn som är i behov av särskilt stöd. Det framgår också att fritidshem ska ta emot barn under lov. Att barn erbjuds plats på ett sommaröppet alternativ är acceptabelt under förutsättning att man tar hänsyn till barnens behov av trygghet och kontinuitet. Barn kan till exempel inte känna sig trygga om personal och miljö är helt obekanta. För att lösningen ska vara realistisk för familjen krävs också att förskolan/fritidshemmet ligger inom ett rimligt avstånd från barnets hem.

Svar på tråden Får dagis stänga under sommaren?