Lovad jobb, skriven anställningsavtal och sparken...
Jag känner mig väldigt ledsen eftersom en person väldigt nära mig känslomässigt har blivit behandlad som skit på en arbetsplats.
Han fick två jobb, den ena som var hans drömjobb och det andra som var också ett bra jobb. Det första drömjobbet skulle anställningen gälla till slutet av september och den andra var vikarie till slutet av året. Närstående personen valde drömjobbet (kundtjänstmedarbetare) och blev lovad 30-40 h/vecka. Anställningen skulle börja med en 3 veckors utbildning vilket inte står i avtalet. Anställningsavtal skrevs på och där står att anställningsformen är en 832 anställning, kundtjänstmedarbetare, uppsägning är enligt kollektivavtal.
Utbildningen påbörjades och han gick dit varje dag och var alltid i tid och alltid på plats. Efter två veckor skulle man skriva en test på regelverk och deras bokningssystem. Han klarade inte skrivningen 3 gånger, även när han var på plats och övade varje dag massor bokningssystemet. Mer tid behövdes, eftersom datorprogrammet kunde man endast öva på eftermiddagar i 5 dagar.
Efter tredje försöket kallades han in och dom sade att personen får gå hem och ska inte få jobba där, utan möjligheter att lösa det på något annat sätt.
Under utbildningen frågade flera i klassen, men vad händer om man inte klarar testet? Då sade ledare att inget kommer att hända, då får man göra om testet. Men min närstående fick gå, blev sparkad utan förvarning.
Nu står han utan ett jobb och hade tackat nej till det andra jobbet.
Han känner sig kränkt eftersom de sade och det står även på anställningsavtalet "Vi är glada att erbjuda dig anställning hos oss..."
Vart kan vi vända oss till?
Dagens arbetsmarknad suger.