• Anonym (ledsen)

Lovad jobb, skriven anställningsavtal och sparken...

Jag känner mig väldigt ledsen eftersom en person väldigt nära mig känslomässigt har blivit behandlad som skit på en arbetsplats.
    Han fick två jobb, den ena som var hans drömjobb och det andra som var också ett bra jobb. Det första drömjobbet skulle anställningen gälla till slutet av september och den andra var vikarie till slutet av året. Närstående personen valde drömjobbet (kundtjänstmedarbetare) och blev lovad 30-40 h/vecka. Anställningen skulle börja med en 3 veckors utbildning vilket inte står i avtalet. Anställningsavtal skrevs på och där står att anställningsformen är en 832 anställning, kundtjänstmedarbetare, uppsägning är enligt kollektivavtal.
    Utbildningen påbörjades och han gick dit varje dag och var alltid i tid och alltid på plats. Efter två veckor skulle man skriva en test på regelverk och deras bokningssystem. Han klarade inte skrivningen 3 gånger, även när han var på plats och övade varje dag massor bokningssystemet. Mer tid behövdes, eftersom datorprogrammet kunde man endast öva på eftermiddagar i 5 dagar.
    Efter tredje försöket kallades han in och dom sade att personen får gå hem och ska inte få jobba där, utan möjligheter att lösa det på något annat sätt.
    Under utbildningen frågade flera i klassen, men vad händer om man inte klarar testet? Då sade ledare att inget kommer att hända, då får man göra om testet. Men min närstående fick gåRynkar på näsan, blev sparkad utan förvarning.
    Nu står han utan ett jobb och hade tackat nej till det andra jobbet.

Han känner sig kränkt eftersom de sade och det står även på anställningsavtalet "Vi är glada att erbjuda dig anställning hos oss..."

Vart kan vi vända oss till?
    Dagens arbetsmarknad suger.

• Svar på tråden Lovad jobb, skriven anställningsavtal och sparken...
  • annelius

Alla arbetsplatser jag arbetetat på har alltid haft en intern utbildning vilket är ganska självklart om man ska kunna göra sitt arbete. Det "ingår" i anställningen. Om man då inte klarar den interna utbildningen och misslyckas 3 gånger så är nog din närstående fel person på fel arbete. Då förstår jag att arbetsgivaren "drar åt sig öronen".

Oftast brukar ju de flesta arbetsgivare ha en tids provanställning för att kunna "sålla" bort personer som inte passar för jobbet.   Och vid provanställning kan man få gå på dagen, utan någon som helst förklaring utan att arbetsgivaren gör något fel. 

• Anonym

Fast om han inte klarar av jobbet, även om det är hans drömjobb så är det ju inte konstigt att han får gå. Kanske kan han hitta ett annat jobb och om några år klara av att göra sitt "drömjobb" mycket bättre.

• Anonym

Han fick ju göra om testet tre gånger. Jag förstår arbetsgivaren, även om det förtstås är tråkigt för personen. Alla passar inte för allt tyvärr.

• Anonym (ledsen)

men ska inte arbetsgivaren varna en innan? Överenskommelsen var att man är anställd och inget annat sade dom innan. Kollektivavtalet sätter krav på att man har en uppsägningstid och då ska man inte säga att DU har fått jobbet, GRATTIS och sedan be personen att dra. Då ska man bli förvarnad innan och det ska framgå att man har en provanställning och att under utbildningens gång sållas det bort människor. Då vet även arbetstagaren vad som gäller, att missleda någon och inte följa det som är överenskommen är kränkning. Drömjobbet passar mycket väl men han behövde bara lite mer tid, det är inga enkla system man måste lära sig samt visste företaget att han inte hade erfarenheter av bokningssystemet men valde ut honom pga andra egenskaper.

Ja, han ska till facket, är medlem där. Så ska det inte gå till...

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-04-03 20:42:45 följande:
    men ska inte arbetsgivaren varna en innan? Överenskommelsen var att man är anställd och inget annat sade dom innan. Kollektivavtalet sätter krav på att man har en uppsägningstid och då ska man inte säga att DU har fått jobbet, GRATTIS och sedan be personen att dra. Då ska man bli förvarnad innan och det ska framgå att man har en provanställning och att under utbildningens gång sållas det bort människor. Då vet även arbetstagaren vad som gäller, att missleda någon och inte följa det som är överenskommen är kränkning. Drömjobbet passar mycket väl men han behövde bara lite mer tid, det är inga enkla system man måste lära sig samt visste företaget att han inte hade erfarenheter av bokningssystemet men valde ut honom pga andra egenskaper.

Ja, han ska till facket, är medlem där. Så ska det inte gå till...
    Jag tror att din närstående har missat att det är en provanställning först. Han har bevisligen visat att han inte är rätt man för jobbet och då behöver inte en arbetsgivare varna först. 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-04-03 20:48:45 följande:
    Jag tror att din närstående har missat att det är en provanställning först. Han har bevisligen visat att han inte är rätt man för jobbet och då behöver inte en arbetsgivare varna först. 
    nej det står 832-anställning under perioden 2012-?-? till och med 2012-?-? (självklart står det siffror under ?-tecken). Står inget om provanställning.
  • Anonym

Om man inte efter tre prov klarar av ett bokningsprogram som man är beroende av i sitt yrke så finns de nog inget man kan göra... Hur många chanser ska man ge folk?

Ska man låta personen ifråga sitta av tiden till september med lön för att vara snälla?

Om man inte klarar av sitt jobb, som dessutom är tidsbegränsat, så får man gå inget konstigt med det tycker jag fakiskt

• Baryk
    Anonym (ledsen) skrev 2012-04-03 20:55:26 följande:
    nej det står 832-anställning under perioden 2012-?-? till och med 2012-?-? (självklart står det siffror under ?-tecken). Står inget om provanställning.
    Men har ni satt er in i vad den typen av anställning innebär? Den innebär inte (av vad jag kan utläsa i alla fall) att man har ett fast jobb på en gång, utan att man måste jobba ett visst antal timmar/antal månader innan man får en fast anställning. Vad jag hört tidigare så kan man dessutom få gå under den tiden (innan man kommit upp i antalet timmar) om arbetsgivaren inte vill ha en kvar (så det påminner ju onekligen om en provanställning på det viset).
Svar på tråden Lovad jobb, skriven anställningsavtal och sparken...