• Knappen22

Frukost på dagis, vad och vilken tid?

Äter era barn frukost på dagis?
    Vilken tid serveras frukosten?
    Vad får de att äta? 
    Får de mellanmål sen och i så fall vad?

Mitt barn som just börjat i barnomsorgen får ingen frukost eftersom vi lämnar 7.30. Om man vill ha frukost ska man lämna senast kl 7. Det gör att jag får servera frukost hemma vid 6.40 ungefär, för att hinna äta, borsta tänderna, klä på ytterkläder och transportera oss. Sen får de mellanmål vid strax före 10, lite fruktbitar - inte ens en hel frukt per barn och inget att dricka. Lunch serveras ca kl 12, ibland närmare 12.30. Jag själv fungerar inte om jag inte får ett rejält mellanmål på förmiddagen - och då är jag inte ute och leker och busar hela förmiddan på mitt jobb! Kan man kräva mer mellanmål? Kan man kräva att barnet ska få frukost även om man lämnar 7.30?     

• Svar på tråden Frukost på dagis, vad och vilken tid?
  • Dixie

Äter era barn frukost på dagis? Ja
    Vilken tid serveras frukosten? kl 8
    Vad får de att äta? gröt, fil & flingor
    Får de mellanmål sen och i så fall vad? inget på fm, de äter lunch ca 11.15, sedan mellanmål kl 14

• Nyfiken gul

Victor äter frukost på dagis kl 8 på morgonen. (15-timmars barn har inte frukost och dom kommer kl 9 )

Dom får oftast rejäl grötfrukost med macka eller fil och flingor o macka.

Fruktstund vid 10 då det också serveras vatten. 

Lunch nånstans mellan 11-12. beroende på vad dom har för aktivitet för sig på förmiddagen.     

Mellanmål kl 14. Kan vara korv med bröd, smörgås och mjölk, fil o flingor eller något annt mer lätt.

Oftast är dom sen ute hela eftermiddagen tills jag hämtar honom vid 16-snåret. Vatten har dom i en stor tank ute på gården, bara att dricka så mycket dom vill.       

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • strojes

Mina två småtjejer går hos dagmamma och där serveras frukost mellan 7 och 7.30. Fil och flingor oftast ibland mackor eller både och. Fruktstund vid 9.30-10 ca. Lunch ca 11.30 och mellis kl 14. Dagmamman tar fram muggar och vatten för den som vill ha.
    På förskolan där de ska börja nu i maj serveras frukost kl 7.30 och det varierar från dag till dag vad det är för frukost: fil och flingor, gröt, mackor och ägg mm. Lunch vid 11 och mellis vid 14-14.30 beroende på dag och aktivitet.

• sol75

Frukost på dagis kl. 9: gröt, fil o flingor, smörgås, det varierar

Mellanmål, frukt kl. 11 

Lunch kl. 13 

• thegoddess

Fråga om du får lämna 7 för dom måste ju anpassa för barnet.

• Loriyana

Frukost kl 8.00

Frukt ca 9.30

Lunch 11.30

Mellanmål 14.30

Det varierar vad de får till frukost. Ibland gröt, ibland flingor med mjölk eller filmjölk, ibland bröd med pålägg. På fredagar får de ägg med kaviar och varm choklad.        

• ELLEoClara

Frukost kl 8 : Fil / gröt / smörgås

Lunch kl 11

Mellis kl 14 .15 - 14 .30

• Lena

kl 8 frukost (lämning senast 7.45)
    gröt, youghurt/fil, müsli/flingor, ägg, smörgås. Olika olika dagar

inget mellanmål på förmiddagen. På eftermiddagen mellanmål kl 14 och fruktstund 16-16.30.

• sara1981

Frukost kl 8, varannan dag gröt/fil och smörgås till.

Lunch ca 11-11.30

Mellanmål ca 14.30

På utflyktsdagar får barnen frukt och vatten ute på fm också.

• MammaTove

Äter era barn frukost på dagis?
    Ja, när han går heltid äter han frukost på dagis.

Vilken tid serveras frukosten?
    Klockan 08.00 serveras den. 

Vad får de att äta?
    Ibland fil och flingor, oftast smörgås med pålägg. 

Får de mellanmål sen och i så fall vad?
    Mellanmål klockan kring 09.30-10.00 - då är det frukt.

Sen äter de lunch ca klockan 11.15 11.30.
    Och mellanmål på eftermiddagen vid 14.00 då alla vaknat efter vilan och 15-timmars barnen gått hem. Då är det frukt, smörgåsar och mjölk.

Sonen går på småbarnsavdelningen med barn mellan 1-3 år. 

Svar på tråden Frukost på dagis, vad och vilken tid?