• Rosdraken

Har du bytt/opererat ett ledband?

Jag lyckades i slutet av januari med att halka och föll oturligt nog så illa att jag fick 2 sprickor i armen en ovan armbågen och en under sen slog jag lös en benbit som inte det räcker så blev det 3 sprickor/skador på ledbandet en så illa att det nästan gick av helt.

De velade fram och tillbaka redan dagen efter att jag var på akuten men valde att låta armen vara i gips (HELA armen) i 3 veckor och sen skena 3 veckor skenan slapp jag för en månad sen efter det så har det varit träning hos ortopedens sjukgymnast som gällt så vi är inne i vecka 10 med detta nu.

Efter att gipset försvann så blev det tal om operation men de ville se hur armen läkte och jag kan böja den uppåt nu hela vägen men kan inte räta ut den till någon reda, inte stödja på den så att jag lägger någon vikt alls, inte lyfta mina barn ( snart 1 och 2 år ).

Så nu är läget att med träning så blir det inte bättre än idag och framåtböjningen är ju lika illa som när jag föll. Och utan träningen så blir jag värre men har fått minska ner från 5 tränings tillfällen per dag till 1-2.

Nu väntar jag på att läkaren ska höra av sig kunde ta någon vecka då detta är en väldigt ovanlig operation görs bara ett få tal per år.Men enligt både honom och sjukgymnasten idag pekar allt på att det måste bli en op.

Undrar om det finns någon som bytt ledband i armbågen innan?

Gissar på att jag inte har sån tur så om du eller du vet någon som bytt ledband kan väl du berätta lite om op och återhämtning mm.

är väldigt närvös nu, kunde inte komma dummare tid är nämligen gravid i v 27 så vill helst få det gjort innan liten kommer OM det går annars blir det att vänta tills den lilla är några mån för gör det ju inte med en nyfödd i huset dirket.....måste ju få gosa min prins eller prinssesa en hel massa de blir stora så fort sen.                    

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 BF 12/7-12
  • Svar på tråden Har du bytt/opererat ett ledband?
  • My name is Earl

Hej, hittade ditt inlägg när jag googlade lite.

Jag ramlade förra året och slog min armbåge ur led. Har haft ont sen dess och nu kom läkaren på att jag slet av ett ledband också. Nu ska det opereras och han sa att det var en väldigt ovanlig operation. Kanske det är samma som du gjorde?

Hur gick det för dig? (jag antar att du gjort operationen nu)
    Vilket sjukhus var det på?
    Gjorde det väldigt ont efteråt?
    Och den vilktigaste frågan av alla, bled du återställd?

Många frågor

• Rosdraken
    My name is Earl skrev 2013-08-15 11:17:39 följande:
    Hej, hittade ditt inlägg när jag googlade lite.

Jag ramlade förra året och slog min armbåge ur led. Har haft ont sen dess och nu kom läkaren på att jag slet av ett ledband också. Nu ska det opereras och han sa att det var en väldigt ovanlig operation. Kanske det är samma som du gjorde?

Hur gick det för dig? (jag antar att du gjort operationen nu)
    Vilket sjukhus var det på?
    Gjorde det väldigt ont efteråt?
    Och den vilktigaste frågan av alla, bled du återställd?

Många frågor

Hej

var beredd på att armbågen inte kommer bli helt hundra då du väntat så länge, jag föll i januari men pga av att jag var gravid blev det gips (bröt den ju på flera ställen med) i 8 veckor i 2 omgångar var (så totalt 16 veckor då).

Det är säkert samma för de sa till mig med att det är en ovanlig operation som de endast gjordes ett få tal av per år i Sverige.

Det har väl inte gått så super bra, ok jag är bättre men det har tagit nästan precis ett år sen operationen och en kortison spruta i början av sommaren + MASSOR av sjukgymnastik att nå hit och det är fortfarande inte bra har konstant värk och handen domnar bort mer och mer även om värken är mindre nu än innan sommaren misstänker jag i nerv i kläm eller likande måste ringa ortopeden i morgon igen.

Sen så har jag fått atros i armbågen som följd av brottet med så det är ett pågående försäkringsärende och blir jag inte bra är nästa steg att byta hela armbågen        
    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • My name is Earl

Hej igen.
    Usch då, det låter inte alls kul för dig
    Min operation gjordes för fem veckor sedan och det visade sig vara värre än vad de trodde. Båda ledbanden var trasiga (helt av) och en nerv låg på helt fel ställe. Så det ena ledbandet lagades och det andra fick jag ett nytt (donerad sena). Hade gips i tre veckor efteråt och nu ska jag ha en ortos i sex veckor.
    Min halva hand "sover" efter operationen, eftersom de bråkat med nerven som låg fel. Läkaren sa att känseln skulle komma tillbaka men nu när jag ser att du fortfarande har problem så börjar man ju undra om man någonsin kommer få tillbaka känseln
    Typiskt nog är det ju höger hand så motoriken är ju ganska påverkad.
    Har du fått svar från ortopeden?

• Rosdraken

nu är min armbåde så bra som den kommer bli tyvärr, så är i processen att pröva ut ett special skydd då jag omöjligt kan arbeta utan något stöd alls :( har fått så mycket atros i armbågen till följd av brottet.

Så det ska bli spännande att se vad försäkringsbolaget säger då de ska utreda kvarstående men nu i okt.
    Enligt läkaren så är det en direkt följd av skadan som ger mig värken idag, Jag arbetar dessutom på en småbarns avdelning på en förskola men ska tala med chefen om byte så snart jag bara kan.

Har konstant värk, kan tex inte ligga på mage för att armbågen värker när den är böjd, inte sticka pga av värk det dommnar av ut i handen så jag tappar saker nästan      

• My name is Earl

Vad tråkigt att det inte verkar bli bättre. Vad är det för skydd? Är det som typ ett mjukt knäskydd fast för armbågen?
    Skriv gärna när du vet vad du får för ersättning. Förresten, är det höger eller vänster?

• Rosdraken

prövade med ett sånt mjukt som finns tex för knän i vanliga sport affärer mm

men det fungerar inte alls så jag talade med läkaren och fick en remiss till ortoped tekniska för ett special anpassat skydd. 

De har beställt det, var där i måndags men det dröjer väl lite innan utprovning då får jag mer stöd på sidorna (ett vanligt mjukt stöd ger ju mer mitt på armen) samt hindrar att armen böjs ut helt vilket är smärtsamt. det är min vänstra arm (är tack och lov högerhänt)

fick brev från ett av försäkringsbolagen idag om att jag skulle ringa inom en månad om besvär och ärr kvarstår så kommer ringa i morgon!! Om det är lugnt på jobbet men barnen sover ju i alla fall en stund mitt på dagen.         

• Malle92

Hej!

även om det var väldigt längesedan du skrev detta så var jag tvungen till att skriva ett inlägg nu när jag googlade runt och hittade hit.

Jag är handbollsmålvakt och har spelat på elitnivå i ganska många år. Tyvärr så är vi tjejer lite för klena i våra armar så översträckningar i armbågarna är en väldigt vanlig skada för oss målvakter då vi försöker mota hårda skott med het sträcka armar. Till slut pallade inte mina armar mer och ledbanden i båda armbågarna är skadade.

Jag skadade mig i oktober förra året, först i Juni fick jag operationstid. Jag bor nere i Lund men närmsta plats för operationen var i Varberg. Har en känsla av att detta måste vara samma typ av operation då den är så ovanlig..?

Jag fick iaf ha gips i 3 veckor och sen en skena i 6 veckor. Nu har jag tränat en himla massa sjukgymnastik i vad som känns som en evighet.

Men jag har till följd av att jag fortfarande inte kan sträcka armen helt fått stora problem med min axel då den får ta mycket stryk. Har du också haft problem med det?

Enligt min läkare ska jag kunna stå i ett handbollsmål om 1 månad.... jag tvivlar väldigt starkt, kan just nu inte ens trycka upp en dörr med bara den armen.

Men ja min fråga var egentligen om axeln då, är jag ensam om de besvären? 

• Rosdraken

Låter som du och jag hade lite lika även om jag har haft både gips och skena betydligt mera, tyvärr.

Angående axeln hade jag besvär med hela armen, axel och rygg i början.

Det tog ganska lång tid innan min arm kunde sträckas ut helt (2 år efter skadan) men det har tagit MASSSSOR av träning och det är fortfarande inget jag kan göra fort och vissa rörelser orkar bara armen några få gånger på en dag tex skära mat till barnen på jobbet, putta en gunga osv. Ligger jag på mage och får armen under mig så den viks upp typ gör det hur ont som helst, köra går bara korta sträckor idag lite längre om det bara är motorväg och snabba rattrörelser tex vid backning är nästan omöjligt.      

• Rosdraken

Haft kontakt med försäkringsbolaget nu och får 9300 enbart för hur min ärr ser ut, kändes skönt att få någon ersättning.

Väntar på att de som orsakade min olyckas försäkringsbolag ska höra av sig nu med.  

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 BF 18/6-14
  • Enarmad

Hej! Jag hittade denna tråd nu när jag googlar på armbågsled.

Jag ramlade och slog min armbåge ur led för några veckor sedan. Det är andra gången det händer fast det var 20 år sedan sist. Mitt största problem nu är rörligheten. Jag kan varken sträcka ut den eller böja in den helt. Och det har snart gått 4 veckor utan gips. Jag hade gips i 4 veckor och armbågen lyckades gå ur led en gång inuti gipset (händer bara 80-åriga tanter sa doktorn innan röntgen men det händer tydligen 40 åringar med)

Eftersom allt detta hände på sommaren under semestertid så har jag träffat 7st olika läkare. Är det bara jag som tycker att tips och råd om rehab är mindre bra? Till mig har alla läkare och sjukgymnaster sagt olika! Töj inte mer än att det inte börjar göra ont säger vissa och andra att man ska hänga ut och in sin arm... Jag hittar massor om knän och axlar men väldigt lite om armbågar! Jag vill ha tillbaka så mycket som möjligt av min rörlighet men inte till priset av att ha daglig värk...

Nu har jag har hittat en helt fantastisk naprapat som jag hoppas ska kunna hjälp mig bli bättre! Han är den enda som pratar om själva ledkapseln och förklarat att det är nästan omöjligt att stretcha ut den själv. Han drar isär leden en aning samtidigt som han töjer. Och efteråt gör det inte alls lika ont som när jag själv har kämpat och hängt i den. Då känner jag mig svullen inuti leden och får värk.

Flera jag träffat inom landstinget säger att jag kan se fram emot en fin ersättning från försäkringskassan... Självklart är det fint med pengar men jag vill hellre ha en fullt funktionerande arm.

Du som skrev om ont i axeln också: Jag hade väldigt ont i axeln och det brydde sig ingen av doktorerna om. Men för naprapaten var det helt självklart att min axel hade ont efter 4 veckor med helgipsad arm. Jag är redan mycket bättre av hans axelövningar. Det är bara så svårt att ha tålamod och hopp för min armbåge. Hoppas ni som skrivit i denna tråd känner er rörligare och mer smärtfria vid detta laget!

Tack för tråden! Skönt att skriva av sig

Svar på tråden Har du bytt/opererat ett ledband?