• Majbaby2011

Sonen hostar tills han kräks

Min son på 11 månader har varit förkyld i ett par dagar, med mycket hosta.

Två kvällar i rad har han nu hostat så mycket att han kräkts i spjälsängen. Vi tror inte att han är magsjuk för han har inga andra sådana symptom.

Har någon mer varit med om liknande? Ska man bli orolig eller bara låta det vara?    

• Svar på tråden Sonen hostar tills han kräks
  • Wry

Det är antagligen inte magsjuka, småbarn kan hosta tills de kräks. Om det är slemhosta, kan de hosta upp slem som behöver komma ut.

Min son har och har haft sådan hosta sedan han var lite mindre än ett år, han har även förkylningsastma. Gå till vårdcentralen så ni får ordentliga svar, eventuellt kan ni få hostdämpande eller luftrörsvidgande medecin, om det skulle behövas.

• Jättekul

När min son hade kikhosta. Kräktes han varje gång han hostade. I fem veckor. Inget att göra.

• SockerStinn

Mina båda barn har hostat tills de kräkts vid varje förkylning i 2 resp 4 år. Det kunde ibland hjälp att ge varm röd saft för att lösa upp slemmet, och när de blev lite större ge bisolvon. Att sitta upp och sova hjälper med. Om barnet ligger åt samma håll i spjälsängen hela natten kan du också höja upp huvudändan. 

Båda mina barn har förkylningsastma, vet inte om detta är vanligare då. Men kräks i samband med hosta är inget att oroa sig över, det är mest jobbigt. 

• golftok

Båda mina barn har hostat så de kräks, det är slemmet som gör det. Stackarna, inte kul! Att dricka mycket kan hjälpa eller slemlösande hostmedicin..,

• PojkMamma85

Min son hostar så han kräks massor, mest slem som kommer, de har han gjort sen han var liten. Anl. är att han har infektions/förkylningsastma och därmed blir de trångt i rören och slemmet gör de värre, därav kräkningar! :(

• Majbaby2011

Tack för era svar!
     Då låter det i alla fall inte som något ovanligt. Ska nog avvakta lite till och sedan höra med vc om det inte blir bättre.  

• xXMaLoXx
    Wry skrev 2012-04-03 21:15:28 följande:
    Det är antagligen inte magsjuka, småbarn kan hosta tills de kräks. Om det är slemhosta, kan de hosta upp slem som behöver komma ut.

Min son har och har haft sådan hosta sedan han var lite mindre än ett år, han har även förkylningsastma. Gå till vårdcentralen så ni får ordentliga svar, eventuellt kan ni få hostdämpande eller luftrörsvidgande medecin, om det skulle behövas.
    Hostdämpande ska man väl ändå inte ha om man har slemhosta? Slemmet måste ju upp, och det är därför man hostar. Det är en skyddsmekanism för att det inte ska hamna i lungorna.
    Theo 100111 <3
  • Wry
    xXMaLoXx skrev 2012-04-04 13:11:25 följande:
    Hostdämpande ska man väl ändå inte ha om man har slemhosta? Slemmet måste ju upp, och det är därför man hostar. Det är en skyddsmekanism för att det inte ska hamna i lungorna.
    Sonen hostade nätterna igenom tills han kräktes och kunde inte sova alls. Så vi fick Mollipect utskrivet. (Han lyckades bra med att kräkas med det också, men fick även sova bättre). Men det kan hända att du har rätt rent allmänt, de verkar lite restriktiva med att skriva ut hostdämpade till barn under två år, såvitt jag förstått. Inte säkert att TS behöver det. Däremot kanske luftrörsvidgande, tex. Ventoline.
  • ladysoul77

Det är vanligt att man hostar så man kräks om man har förkylningsastma. Men det har inte mina barn men de har också kräkts då de hostat. Särskilt vår äldsta dotter.

• xXMaLoXx
    Wry skrev 2012-04-04 20:09:45 följande:
    Sonen hostade nätterna igenom tills han kräktes och kunde inte sova alls. Så vi fick Mollipect utskrivet. (Han lyckades bra med att kräkas med det också, men fick även sova bättre). Men det kan hända att du har rätt rent allmänt, de verkar lite restriktiva med att skriva ut hostdämpade till barn under två år, såvitt jag förstått. Inte säkert att TS behöver det. Däremot kanske luftrörsvidgande, tex. Ventoline.
    Luftrörsvidgande skulle nog passa utmärkt här. Ja, man vill inte skriva ut till mindre barn eftersom de från början kan ha svårt att hosta upp slemmet. Vi vuxna ska ju också gärna undvika det om vi har slemhosta, eftersom hostan är till för att göra oss av med slemmet. Slemlösande och luftrörsvidgande, så att det blir lättare att få upp det. Det brukar minska frekvensen på hostandet, då det som stör har lättare att "ge sig av" :)
    Theo 100111 <3
  • TriBelle

Min 6åring har gjort de sen han va pytteliten.
    det har bland annat med deras slemmhinnor o göra, dom är extra känsliga vid klimatskifte.
    så när han/hon börjar hosta så försvinner det ofta om dom får frisk luft.
    men som men min son så kan detta dyka upp närsomhelst (vid skifte av varmt/kallt väder)
    som till exempel påväg till maxi.
    väl inne på maxi så hostar han tills all slem kommer upp eller tills han spyr.
    och då måste han ut för annars slutar det inte.

Lösning?
    ja  det enda som funkar är varm röd saft!
    vi har all sorts medecin här hemma, men INGET funkar.
    förutom vår kära röda saft =)
    så låt barnet hosta upp all slem, ge honom inte något annat att dricka än just varm RÖD lite extra stark saft
    och sen kommer det lugna sig =)   

funkar inte detta så vet jag kinte vad du ska göra. för oavsett om vi siter påå sjukhuset och inhalerar det ena efter det andra så är det bara denna kära saft som hjälper i slutändan           

Svar på tråden Sonen hostar tills han kräks