• Anonym (vill inte)

Jag vill inte!

Vår handläggare är  verkligen partisk.
    Vi var på samtal idag, om umgänge och hon lyssnade inte alls på vad jag sa, hon tyckte det var okej med 3 nätter på varannan vecka till ett barn under 2 år och hela mitt mammahjärta skrek nej.
    Var även andra åsikter från hennes håll som var enbart på pappans sida, tex hon tyckte jag inte skulle klaga då barnets pappa vill träffa barnet och ska sluta oroa mig när det är hos honom, han har tidigare slagit barnet och jag berättade om det men hon tyckte jag skulle inte gruva in mig på gammalt för att allt fungerade bra nu.
    När mötet var klart var jag så psykiskt knäckt så jag satte mig och grät.
    De började prata om växelvist boende och jag kände panik, barnet har inte ens fyllt 2 år!
    Kan jag byta handläggare? Han är nöjd för att personen i fråga är alltid på hans sida

• Svar på tråden Jag vill inte!
  • Anonym (pom tideli pom)

Fast växelvist är ju det som rekommenderas när de är så små, varannan vecka eller varannan helg är för sällan när de är så små. Täta byten är bäst för att barnet inte ska tappa anknytning till någon.

• Anonym (barnetsbästa)

En undersökning på barn mellan 12 och 15 år visade att barn som bor vv mår bättre än barn som bor vh eller mer sällan. Menar inte att ni måste börja nu, men målet ska nog vara vv i framtiden.
    Förstår att det gör ont i dig, men det viktigaste är barnets mående, inte mammas eller pappas.

Ditt hjärta gör ont (mammahjärtat) men för ditt barn är det säkert bäst att få ha en nära relation till er båda två, en vardag. Eller hur?

Mitt hjärta värker också bara vid tanken på om JAG skulle ha mina barn halva deras uppväxt, MEN när jag ser på sambons barn som bor här vh så kan ja förstå hur viktigt det skulle vara för mina barn att ha lika mycket tid med honom. 

• Anonym (barnetsbästa)

..som med mig, skulle det stå med.

• BioBonus

Jag håller med övriga som svarat. Och jag håller med FR förutom att jag tycker det är lite långt emellan gångerna hos pappan. Kanske ska ni testa 2-2-3 schema istället? Det blir som längst tre nätter hos vardera men tätare byten och tätare kontakt med båda föräldrarna.
    Om pappan slår barnet och du tror att det kommer ske igen, så anmäl honom. Har du inte anmält tidigare och inte kan bevisa det inför FR så är det ord mot ord och det kommer man inte så långt med. Tack och lov.

Lycka till. Hoppas du kan känna längre än "jag vill inte" och istället tänka på vad är som bäst för ert barn. För det är honom/henne det handlar om. Vad som är bra för barnet, inte vad du vill eller inte vill.

• MikuAndSaraLi

Var det bara jag som läste att idioten slagit sitt barn eller är alla selektivt dyslektiska vid vissa ord??
    Kämpa, Ts!!
    En som slagit en gång - slutar inte!

• BioBonus
    MikuAndSaraLi skrev 2012-04-04 14:21:50 följande:
    Var det bara jag som läste att idioten slagit sitt barn eller är alla selektivt dyslektiska vid vissa ord??
    Kämpa, Ts!!
    En som slagit en gång - slutar inte!
    Nej - jag läste att mamman säger att pappan slagit barnet. Men om hon inte kan bevisa det så hjälper det inte att sitta i FR och säga det. Då måste hon anmäla så att det blir polisärende, utrett och eventuellt en dom. Att mamman säger det gör det inte till sanning. Tyvärr ibland, tack och lov ibland.
    Och är det så att pappan slår barnet så kan inte det faktum att barnet ska bo tre nätter på raken vara problemet utan att pappan får umgänge trots att han bevisligen slår barnet. Och då fokuserar TS sin tråd på fel saker.
  • Vissla

När har han slagit henne? Vart har han slagit henne? Hur har han slagit henne? Hur gammal var hon när han slog henne? Hur många gånger har han slagit henne? Varför har han slagit henne? Har han fått nåt straff? Har han fått vård? Litar hon på honom?

• Anonym (barnetsbästa)

MISSADE SLAGET!!!!
    DU ska givetvis skydda ditt barn. Sorry!!

I andra fall där båda är snälla och brab för barent gäller mitt andra svar, men givetvis INTE när en förälder slagit barnet.  

• Anonym (vill inte)
    Vissla skrev 2012-04-04 15:01:29 följande:
    När har han slagit henne? Vart har han slagit henne? Hur har han slagit henne? Hur gammal var hon när han slog henne? Hur många gånger har han slagit henne? Varför har han slagit henne? Har han fått nåt straff? Har han fått vård? Litar hon på honom?
    När barnet var ett par månader och han skulle trösta slog till på munnen så det blödde, jag anmälde, utredning gjordes och är antecknat men inget straff, jag kämpar att få han ordentligt utredd men han bor tillsammans med sin familj så det går inte.
  • Vissla
    Anonym (vill inte) skrev 2012-04-04 20:19:22 följande:
    När barnet var ett par månader och han skulle trösta slog till på munnen så det blödde, jag anmälde, utredning gjordes och är antecknat men inget straff, jag kämpar att få han ordentligt utredd men han bor tillsammans med sin familj så det går inte.
    Jag skulle inte känna mig trygg alls att lämna ett barn hos någon som kan slå ett barn på några månader bara.

Speciellt inte när han inte frivilligt hjälper till att få det utrett... 
  • Anonym (pom tideli pom)
    Anonym (vill inte) skrev 2012-04-04 20:19:22 följande:
    Skulle trösta? Genom att slå barnet på munnen? Det låter inte som ett avsiktligt slag, och en person som misshandlar skulle inte ta upp barnet för att trösta. Att FR pratar bort det tyder snarare på att din story inte stämmer tyvärr.
  • Anonym (vill inte)
    Vissla skrev 2012-04-04 20:21:43 följande:
    Jag skulle inte känna mig trygg alls att lämna ett barn hos någon som kan slå ett barn på några månader bara.

Speciellt inte när han inte frivilligt hjälper till att få det utrett... 
    gör jag inte heller men har inget val än att låta umgänget ske då det inte finns bevis
  • Anonym (vill inte)
    Anonym (pom tideli pom) skrev 2012-04-04 20:25:20 följande:
    Skulle trösta? Genom att slå barnet på munnen? Det låter inte som ett avsiktligt slag, och en person som misshandlar skulle inte ta upp barnet för att trösta. Att FR pratar bort det tyder snarare på att din story inte stämmer tyvärr.
    Hört talas om att man först försöker trösta, sen blir less att höra barnets skrik? Var kommer skriket? Från munnen, enkel matte.
  • Anonym (:))

Lita på din magkännslan och prova att byta den handlägare till någån som hör och föstår din oro,

Det är friviligt att gå till FR så om du inte kan byta handlägare så låt bli att gå dit.
    då får ex stämma dig så får tingsrätten besluta om umgänge, men då blir barnet äldre det tar tid att få beslut från tingsrärren. Du kan också stämma honom och yrka på önskad umgänge var saklig . lycka till  

Svar på tråden Jag vill inte!