• Odd Pixie

Hur jobbigt är det att laga hål i tänder?

Jag har en tid om ett par timmar, då jag ska laga 2 hål - mina första hål någonsin. Och jag är nervös. Skitnervös. Jag vet ju liksom inte vad som väntar eller hur det kommer vara. Så därför tänkte jag att jag frågar här. Det skulle vara skönt att veta ungefär vad som väntar, och hur pass jobbigt det egentligen är?

- Får man alltid bedövningssalva innan bedövningssprutan? Om inte; kan man be att få det?
    - Gör bedövningssprutan ont? 
    - När man tagit bedövningsspruta (och ev. salva) hur känns det att laga hålet? Är det något som fortfarande kan vara jobbigt, obehagligt eller göra ont då? 

Ungefär hur brukar besöket gå till när man har tid för att laga hål? Dvs. vad gör man, och ungefär i vilken ordning. Hur lång tid tar det?

Känner mig som en 8 åring, men jag har en tendens att jaga upp mig ibland  - speciellt när jag inte kan föreställa mig hur det kommer att bli.      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-04 09:54
    Jag har alltså 2 st hål (ganska små tror jag?) mellan två tänder på samma sida, längst in i käften.
  • Svar på tråden Hur jobbigt är det att laga hål i tänder?
  • Khaleesi

Be om bedövningssalva om de inte lägger dit den självmant. Det är inget nöje att laga tänder även om det inte gör ont. Vore jag du skulle jag snarare försöka tänka "det är snart över", istället för att försöka grotta ner dig i hur obehagligt det kan vara. För du får ju lik förbannat ligga kvar där tills det är klart.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Alvarina

Säg till att du är lite rädd för det är första gången. Och att du är rädd för att det ska göra ont. Du får bedövning. Det känns, men det går snabbt. Min tandläkare säger till mig att om det skulle göra ont under tiden hon borrar, gör tecken och säg att du vill ha mer bedövning för du ska inte behöva ha ont.

Hur det går till... Bedövning, (var god skölj), borrar upp hålet, blåser, fyller det med något och slipar till lagningen lite och sen är det klart. Tar kanske en 1/2 timme?

Det värsta tycker jag nog är ljudet av borret... Och det kan man stå ut med...

Det är inte så farligt... Men ett tråkigt moment att gå igenom...
    Lycka till!!

• MHM

Jag tycker inte att sprutan gör speciellt ont, även om den känns. Det gör inte ont att laga när man har bedövning.
    Jag har svårt att andas med näsan och får panik hos tandläkaren. Att ligga med öppen mun som man inte kan andas med när dom borrar, sprutar vatten och håller på är inte kul när man knappt får luft genom näsan. Jag brukar gråta mig igenom besöket, men inte för att det gör ont utan för att det är så hemskt.

Dom bedövar, borrar, spolar av det, lägger ny lagning och slipar så att det är jämnt. Tar inte alls lång tid(på mig fick dom göra om för att hon gjorde fel - och det fick jag såklart betala för). Det jobbigaste är att man är bedövad i några timmar efteråt.

• Linda1976

Jag tycker inte det är så jobbigt att gå till tandläkaren.

Slappna av helt när det sätter sprutan, så känner du den inte alls.

Enda obehagliga är när vattenborren sprutar vatten, och sköterskan inte suger upp vattnet ordentligt bak i munnen, och man tror man ska kvävas. Ibland har jag själv fått ta röret och suga upp vattnet  

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Odd Pixie

Tack för era svar!

Då verkar det ju inte såå farligt ändå! Det insåg jag nog innerst inne redan innan jag skrev här, men ja.. nu vet jag lite mer vad som kommer hända i alla fall. Förmodligen så är det inte det roligaste som finns heller, men jag ska hålla tummarna på att tiden bara springer iväg och att jag blir klar snabbt.

• pluvdo

Jag tycker det jobbigaste är tanken på att tandläkaren kanske halkar utanför det bedövade området samt att det är jobbigt att hålla munnen öppen i ett så onaturligt gap som tandläkaren vill.

• Themis

Hos min tandläkare - inte ett skvatt.

De där gamla hästsprutorna som vissa  fortfarande använder (antar jag eftersom ni skriver "sprutan"?) är helt passé.

Idag finns det mikrosprutor kopplade till en pump hos privattandläkare. De sticker kanske tio gånger och nålen är så fin så jag känner det inte alls. Bedövningen sitter exakt de max 15 minuter som det behövs och sen dansar jag glad därifrån.

Värt varenda öre. 

Full frontal nerdity.
  • Albina

Hej! Jag är 11 år och tog ingen bedövningsspruta. Det var till och med skönt! Det kändes inte ens! Tvivla inte TA INTE SPRUTA!!! Albina

• Kirra

Det beror på hur djupt du ska borra. Jag borrade idag och till en början tänkte jag ''vilka töntat som bedövar''
    men när dem kom djupare ned i tanden började det medens ila i hela käken och jag fick behärska mig för att inte stoppa tandläkaren och tigga om bedövning. Jag avskyr sprutor eftersom jag drog ut 4 tänder när jag var kring 11-12 års åldern och fick då sprutor fulla käften. I gommen, under tungar, under över/underläppen samt långt bak i innersidan av kinden. Det var det värsta jag varit med om, skakade som ett litet lamm. 

Men du kan alltid börja utan bedövning och sen om det gör ont är det bara du säger till. Det gör inte så ont att du kommer avlida, men du kommer måsta behärska dig själv eftersom iallafall min kropp ville squirma när det ilade som värst. Det ilade inte bara när dem borrade utan även när dem skulle peta i hålet, samt när dem blåste i det (vilket jag tyckte kändes värst). 

Men som sagt jag kommer vägra bedövning om jag måste borra igen. Det gör ont om dem borrar djupt, men fuck that man kan stå ut om man vill. 

• Edvin

Borrade hål idag :( det kändes knappt bedövningsspruten gjorde inte ends ont man fick en salva som bedövade lite så det räckte. Fast först tar hen en lite borr som dom öppnar tanden med (sp litet hol. Som man kan ej se ) sen tar dom än större borr som tar bort allt det smutsiga inuti hålet efter det så tar dom sak som ser ut som nagellack och den är för att se om allt plack är borta ( plack det smutsiga inuti tanden) efter det tar dom en grej som ser ut som en pinne med ett litet hål runt om. Och den lägger dom på tanden efter det kommer dom lägga nånting som ser ut som lera och det smakar pepparkaka. Efter det är man klar. Det gick så himla fort. (12 år gammal ;)

• Hejhejhej1235676432677

Hej är en tjej på 12 och om 2 veckor ska jag borra för första gången. Dom ar aldrig sagt nånting om att laga tänder men nu har jag fått en lappa att jag ska göra det????

Hur vet man om man har hål, käns det eller nåt???

Gör det ont att borra??

Hat antaglingen ett liter hål ska jag välja bedövning eller inte( vad gör minst ont)?

Kan man se om man har hål själv??

Kan man ta typ lustgas eller nånting för att bli lungnare? ( har jätte mycket tandläkare skräck)

Tacksam för svart fort

• Pausen

Jag är en tjej i 11års åldern som ska borra för första gången gör det ont om man inte tar bedövning

• StevenDiese
    Pausen skrev 2016-04-07 16:22:34 följande:

Jag är en tjej i 11års åldern som ska borra för första gången gör det ont om man inte tar bedövning

Prova utan. Gör det ont så ber du bara om en spruta det har jag gjort.

Dock så gör jag inte om det. På mig gjorde det skitont. Det är nog ganska inviduellt. Men prova utan är ingen fara.
Svar på tråden Hur jobbigt är det att laga hål i tänder?