• LillyLo

Vecka 26 med mycket sammandragningar!

Glad påsk alla som läser detta!

Jag är gravid i vecka 26 och har mycket sammandragningar oftast i samband med rörelse.
    Jag undrar om det finns större risk att föda förtidigt om man har mycket sammandragningar?

Detta är mitt andra barn och hade inte så mycket sammandragningar förra gången.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vecka 26 med mycket sammandragningar!
  • Momalicious

Det tror jag inte. Jag hade sammandragningar från morgon till kväll i den veckan och jag födde i v 39+2. Lite tidigare kanske, men det betyder inte automatiskt att du kommer få en prematur. :)

• LillyLo

Åh de känns tryggt!! Tack för svar!

• jesand

Jag har haft sammandragningar sen v 15 och än är ingen bebis här :) v 30 till helgen! Sammandragningarna säger åt dig att ta det lugnare och vila mer :)

• emmak

Jag har haft kraftiga sammandragningar och värkar sen vecka 20.
    Det är ingen fara så länge det inte gör ont samtidigt som att det trycker neråt och gör ont bak i ryggen. Enligt va de sa på förlossningen till mig :)

• Momalicious

Fast det var ett lite dumt råd tycker emmak. Mina värkar kändes inte i ryggen och inte kände jag nåt tryck förrän jag började krysta. Alltså, jag menar bara att värkar känns olika för alla. Ont ska det inte göra, räcker med det. :)

• Thelma08

Jag har legat inne 2 gånger denna grav för prematura Förvärkar. Mina gjorde ite jätte ont men jag kände helt klart dom.
    Jag har hög smärttröskel så jag tyckte inte det var så farligt.
    Men dom påverkade tappen och förlossningen stoppades 2 gånger v29 och v32.
    Så gör dina sammandragningar ont eller du får en mensvärksliknande smärta ska du absolut ringa in.
    Nu är jag i v 36+0 och liten får titta ut om han vill. Men nu stannar han nog

Så gör dom ont så måste du ringa in.
    Mina sd började i v 24 sen har dom hållt på sedan dess

• emmak

Tyckte också att rådet var dumt när dom sa det.
    Hade inte heller något som kändes i ryggen med mitt första barn och inget tryck neråt.
    Men det var så dom sa.
    I vilket fall som helst så ska inte sammandragningarna vara någon fara ifall de inte gör ont och är regelbundna.

• LillyLo

Tack för alla råd, det är så skönt att få råd och tips från folk som bryr sig!Hjärta

Jag har blivit beordrad att vila resten av veckan, bm säger att så länge dom försvinner vid vila ska de inte vara någon fara men jag ska vara uppmärksam på förändringar. Va även och lämnade urinprov idag då dom vill utesluta urinvägsinfektion.

• Momalicious

Emmak: ja precis :)
    Ts: ja precis, jag åkte in för mina sammandragningar en gång då de höll på hela natten och hela dagen regelbundet (fast de gjorde inte ont) och de slutade så fort vi kom in haha. Men som sagt, åk in om du blir orolig för det är skönt att kolla en gång extra :)

• Piano

TS jag är i v 25 och har mycket sammandragningar liksom dig, särskilt vid rörelse. Igår var dom regelbundna men utan smärta och slutade inte vid vila så jag åkte in och fick det uppkollat och tack och lov var inget fel. Läkaren sa att det ofta inte är något ens när dom är regelbundna så länge man inte blöder eller har ont och att det inte tyder på annat än att vissas livmödrar helt enkelt jobbar mer än andras.

• LillyLo

Tack för era svar!

Jag är sjukskriven nu 100% för sammandragningar och att tappen blivit kortare, Men doktorn va positiv och sa att en för tidig födsel kan vi undvika om jag tar det lugnt och njuter av hemma livet..:)
    Är i vecka 28 nu..:)

• Thelma08

Va skönt att du kan va hemma och bara ta det lugnt nu.

Men jag vet hur drygt det blir i längden. Men man får tänka på att bebis mår bäst av att bo kvar i magen.

Jag har varit sjukskriven sen v 29 och nu är jag i v 38+0 och bebis är kvar i magen ännu men nu får han mer än gärna komma.

Ta hand om dig nu! Och Lycka till!!

• LillyLo
    Thelma08 skrev 2012-04-18 10:39:52 följande:
    Va skönt att du kan va hemma och bara ta det lugnt nu.

Men jag vet hur drygt det blir i längden. Men man får tänka på att bebis mår bäst av att bo kvar i magen.

Jag har varit sjukskriven sen v 29 och nu är jag i v 38+0 och bebis är kvar i magen ännu men nu får han mer än gärna komma.

Ta hand om dig nu! Och Lycka till!!
    Jag får leka med min 5-åring när tiden går för långsamt!
    Ta hand om dig du oxå, tänk va mysigt snart har du din lille i famnen..:)
    Kram
Svar på tråden Vecka 26 med mycket sammandragningar!