• fibbe

Vi som håller på att SÄLJA våra hus!

Hur går det för er andra? Här står det tvärstilla.... Har legat ute på hemnet i ca 20 dagar,ett par har varit och kikat,men inte hört något mer. Hoppas det blir lite mer aktivitet till sommaren! Glad

Har ni planer på vart ni ska ta vägen sen? Vi hade hittat vårat drömhus,därför vi drog igång hela säljprosessen väldigt snabbt,men tyvär så han det andra säljas alldeles precis i startgropen,jättetråkigt,men vi får ta nya tag sen.

Vi planerar att bo i lägenhet ett tag iallafall efter att vi sålt för att kunna spara ihop mer pengar till större insatts för att det ska bli så billigt som möjligt att bo,samt att kunna få bort våra privatlån,så det kändes endå helt ok att drömhuset försvann i det långa loppet,vi ser faktist fram emot att bli helt skildfria igen. Skrattande

Det som vi inte kan bestämma oss för är hur vi ska göra med vinsten. Om vi får det vi begär så kommer det innebära en vinst på ca 150-200.000:- efter skatt och mäklararvode. Ena sekunden så vill vi betala av privatlånen,och den lilla krediten vi har,men samtidigt så känner vi att tänk om vi hittar vårat drömboende snabbt,då vill man ju ha en summa kvar att kunna lägga som kontantinsatts i huset.

Om vi betalar av våra lån och kredit så kommer vi inte ha många tusenlappar kvar,men då kommer vi ju kunna spara undan en hel del pengar varje månad då vi så gott som inte har några utgifter,och kan förhoppningsvis komma upp i den summan på 1-1 ½ år kanske om allt flyter på bra,vilket innebär att det kommer säkert dröja 2 år innan vi kan köpa hus,och tänk om vi hittar drömhuset redan efter nån månad?

Om vi inte betalar av privatlånen så har vi en fin grund att bygga på,kan amortera lite extra på privatlånen varje månad,och spara undan några tusen. Privatlånen blir kvar nått år till,men eftersom vi har en bra grund på hussparkontot så kommer det att växa sig ganska stort ganska snabbt,och vi kan då gå in med en ganska stor summa när vi hittat vårat hus.

Vi har även funderat på att hyra ut huset,då det ligger heeeeelt fel för våra jobb så innebär det att vi får pendla en bra bit,vi ska alltså flytta till orten där v båda jobbar,och det finns många lediga lägenheter där. Men frågan är om man törs chansa att hyra ut? Tänk så förstör dom något? Kanske skaffar nån hankatt som springer och skvätter så lukten fastnar.

Men samtidigt så skulle det innebära massor för oss att slippa åka den långa vägen varje dag,och det känns lite så att man vill komma härifrån ganska fort nu när man väl bestämt sig för att sälja...

Nån mer som har lika rörigt i huvudet som jag?

• Svar på tråden Vi som håller på att SÄLJA våra hus!
  • JECJ

Vi har precis köpt en gård och håller på att försöka sälja en lägenhet och flytta från ett hus vi hyrt. Jag borde packa men sitter istället och stör mig på hemverkets reklam "vi säljer din bostad på 15 dagar"
    Jovisst! vår lägenhet har legat ute en månad nu.. utan intresserade...
    Lägenheten är skitsnygg i ett bra område, så det är skumt att ingen visat intresse.
    Lyckligtvis så kunde vi köpa drömgården innan lägenheten är borta, men det blir ju en del pengar per månad...
    Kaos i huvudet? Megasuperduperkaos!

• Haushinka

20 dagar..? Jag har haft min ute till försäljning i ett halvår utan att få sålt. :( Har haft typ 7 visningar hittills.

• fibbe

Ja,jag vet att 20 dagar inte är nånting,men det är så tråkigt när INGENTING händer! Nån visning kan det väll vara...

Har du nytt boende som väntar,eller är det som för oss,att vi inte riktigt vet vart vi ska ta vägen när det blir sålt?

• fibbe
    JECJ skrev 2012-04-04 19:36:19 följande:
    Vi har precis köpt en gård och håller på att försöka sälja en lägenhet och flytta från ett hus vi hyrt. Jag borde packa men sitter istället och stör mig på hemverkets reklam "vi säljer din bostad på 15 dagar"
    Jovisst! vår lägenhet har legat ute en månad nu.. utan intresserade...
    Lägenheten är skitsnygg i ett bra område, så det är skumt att ingen visat intresse.
    Lyckligtvis så kunde vi köpa drömgården innan lägenheten är borta, men det blir ju en del pengar per månad...
    Kaos i huvudet? Megasuperduperkaos!
    Usch då,hoppas lägenheten blir såld snabbt så ni slipper dubbla kostnader,aldrig kul!

Vi vågade inte chansa,och tur var väll det,när det går så här segt...
  • Gott svart kaffe

Här är en till som ev. ska sälja hus framöver och då blir det troligtvis flytt till annan stad.

Jag är lite förvirrad över vad som räknas som vinst/förlust? Om vi har lån på 2 milj men köpte för 1,5 räknas det då som en vinst om vi säljer för 2, för i realiteten blir det ju ingen vinst eftersom vi har lån på hela summan?? Eller är det en vinst först om man säljer för mer än man har i lån? Det kan ju bli lite dumt om man dels har lån kvar och dels ska betala en vinstskapp på pengar som man eg. inte får..

Detsamma med förlust, om det räknas som om man säljer för mindre än det man har i lån eller mindre än det man köpte för? 

Tacksam om någon har lite svar på detta.     

• fibbe

Man skattar på vinsten mellan det du köpte för,och det du säljer för.I vårat fall köpte vi för 750.000:-,nu värderat till 1 450.000:-,och också den summan vi ska sälja för.

Då har vi en vinst på 700.000:-,dock har vi några kvitton sparade så vi kan dra av för renovering,samt lagfarten,och mäklararvodet kan vi dra av,vilket gör att vi lär skatta för 550.000:-

550.000:- ,sen ska vi skatta 22%,alltså ska 121.000:- bort, vilket ger oss 429.000:- kvar efter skatt.

Då räknar du priset,1 450 000:- minus det du betalar i skatt,121.000:-,alltså 1 329 000:-,och vi har lån på 1 128.000:-,alltså får vi behålla  ca 200.000:- ,minus mäklaravodet på 58.000:-,så ca 140.000:-

• Gott svart kaffe
    fibbe skrev 2012-04-06 11:25:08 följande:

Man skattar på vinsten mellan det du köpte för,och det du säljer för.I vårat fall köpte vi för 750.000:-,nu värderat till 1 450.000:-,och också den summan vi ska sälja för.

Då har vi en vinst på 700.000:-,dock har vi några kvitton sparade så vi kan dra av för renovering,samt lagfarten,och mäklararvodet kan vi dra av,vilket gör att vi lär skatta för 550.000:-

550.000:- ,sen ska vi skatta 22%,alltså ska 121.000:- bort, vilket ger oss 429.000:- kvar efter skatt.

Då räknar du priset,1 450 000:- minus det du betalar i skatt,121.000:-,alltså 1 329 000:-,och vi har lån på 1 128.000:-,alltså får vi behålla  ca 200.000:- ,minus mäklaravodet på 58.000:-,så ca 140.000:-

Ok, tack för svaret!
    Så om vi säljer för 1,8 och köpte för 1,5 så är det en vinst på 300000. Tyvärr är vi upplånade till 1,8 så det blir ju ingen "vinst" egentligen, men då vi lägger till för lagfart och diverse renoveringar blir det kanske inte så mycket att skatta för ändå.. Kanske att man då ska skatta på en vinst på 150000, vilket inte är så farligt.

Det är lite dumt när man lånat upp på huset och kanske inte får mer än det beloppet eller i värsta fall lägre än det.    
  • Ms H
    Gott svart kaffe skrev 2012-04-07 09:36:53 följande:
    Ok, tack för svaret!
    Så om vi säljer för 1,8 och köpte för 1,5 så är det en vinst på 300000. Tyvärr är vi upplånade till 1,8 så det blir ju ingen "vinst" egentligen, men då vi lägger till för lagfart och diverse renoveringar blir det kanske inte så mycket att skatta för ändå.. Kanske att man då ska skatta på en vinst på 150000, vilket inte är så farligt.

Det är lite dumt när man lånat upp på huset och kanske inte får mer än det beloppet eller i värsta fall lägre än det.    

Men de 300 000 kr ni har lånat extra, har väl gått till husrenoveringar eller? För då kommer ju en hel del (om det inte är för länge sedan) kunna räknas av från vinsten. Dessutom får du dra av mäkaravgifter. Det är inte ett krav på att man har kvitto på de värdehöjande renoveringarna, men om Skatteverket ifrågasätter avdragen är man skyldig att kunna förklara dem. Tänk på att man inte får dra av för husunderhåll utan endast för värdehöjande renoveringar. Det innebär typ att man inte kan dra av för att man har målat om fasaden (löpande underhåll) men att man får dra av för om man gjort om sitt badrum från att ha målade väggar och platsmatta till helkaklat.
  • Gott svart kaffe
    Ms H skrev 2012-04-08 12:27:25 följande:
    Men de 300 000 kr ni har lånat extra, har väl gått till husrenoveringar eller? För då kommer ju en hel del (om det inte är för länge sedan) kunna räknas av från vinsten. Dessutom får du dra av mäkaravgifter. Det är inte ett krav på att man har kvitto på de värdehöjande renoveringarna, men om Skatteverket ifrågasätter avdragen är man skyldig att kunna förklara dem. Tänk på att man inte får dra av för husunderhåll utan endast för värdehöjande renoveringar. Det innebär typ att man inte kan dra av för att man har målat om fasaden (löpande underhåll) men att man får dra av för om man gjort om sitt badrum från att ha målade väggar och platsmatta till helkaklat.
    Jo, det allra mesta har gått till husrenoveringar såklart. Vi har gjort mycket, bl.a. satt in keddyinsats i befintlig öppen spis, satt in kamin på övervåningen, bytt stuprör, renoverst badrum, byggt ett till badrum, nytt tak (papp och läkt) m.m. Badrummet var dock mer än fem år sedan det renoverades och vi lade in plastmatta men det blev ju ändå en klar standardhöjning. Ny värmepanna också (ved 2010) vilket gjort mkt för värmekomforten.

En del har vi kvitton på, annat inte. Men i vilket fall så blir det en del att räkna av från vinsten såklart.
  • Daimstruten

Räknar jag rätt och hur mycket har jag till kontantinsats på ett nytt hus?

Har huslån på 2,4 mkr. Har lagt in egna slantar på 300 tkr. Om jag säljer för ex.vis 4 mkr så får jag en vinst på 
    (4 mkr - (2,4+0,3) - mäklararvoden =) 1,2 mkr

Kapitalvinstskatten är 22% om jag läst rätt vilket på 1,2 mkr är 264 tkr.   Om jag stoppar kapitalvinsten i en ny dyrare bostad så betalar jag 0,5% ränta per år på dessa vilket blir 286tkr x 0,005 = 1320 vilket då är givet att jag gör eftersom kostnaden blir så låg.

Innebär det här att om jag går på visning så kan jag anse att jag har 1,2 mkr som potentiell kontantinsats? Eller måste jag räkna bort kapitalvinstskatten på det så att jag har drygt 900 tkr till kontantinsats och sen räknas 264 som ett lån till staten eller nåt?

Svar på tråden Vi som håller på att SÄLJA våra hus!