• JessicaochMarkus

Hjälp! moussen till tårtan är för lös

Hej!

Tänkte göra en påsktårta och har kört på detta recept nedan.. det är bara det att den är på tok för lös för att ha i en fyllning, har satt den i kylskåpet, men det verkar inte bli fastare där heller.
    Någon som vet om jag kan smälta några gelatinblad, och hur många i så fall? i lite apelsinsaft från en apelsin och blanda i? eller har ni några andra förslag på vad jag kan göra så det blir som en mousse? oerhört tacksam för svar. 

4 äggulor
    50 gram rumsvarmt smör
    1 dl. strösocker
    3 dl kaffegrädde
    2 tsk potatismjöl
    1 msk. konjak+1 msk pressad apelsinsaft
    rivet skal från 1 apelsin 150 gram mörk blockchoklad, grovt hackad
    1 msk vaniljsocker
    2 dl. vispgrädde
    Lägg det mjuka smöret i en kastrull, blanda med gulorna som vispats ihop med kaffegrädden, socker och potatismjöl. Sjud upp blandningen under ständig vispning tills den tjocknar.Tag av från värmen ochsätt kastrullen i kallt vatten och vispa nerkonjak, apelsinskal och apelsinsaft. Vispa då och då tills krämen kallnat. Tillsätt hälften av den hårt vispade grädden smaksatt med vaniljsocker och den hackade chokladen.

• Svar på tråden Hjälp! moussen till tårtan är för lös
  • Fia 28

Svårt att säga, men kanske 1½ - 2 gelatinblad skulle räcka?

• JessicaochMarkus

inga fler som har förslag/tips på hur jag ska göra?

• Fia 28

Är receptet komplett annars? Slutar med "tillsätta hälften av grädden.." Men andra hälften då?

• JessicaochMarkus

ja, receptet är komplett.. andra hälften skulle man ha runt tårtan, men det skippar jag och tar smörkräm istället.

• JessicaochMarkus

ingen aning, vet inte vad jag vågar göra med den riktigt.

• Fia 28

Om den ändå inte går att använda som den är, så hade jag testat vispa.

• JessicaochMarkus

ok.. funderar mer på gelatinblad, men jag vet inte,..

• Kissekatt

Risken är rätt stor att gelantinet kommer att tråda sig om du blandar i det nu. Vispa vet jag inte om det hade fungerat, men som förra inlägget skrev, är det ändå kört så kan man ju testa båda. Jag har räddat hallonmousse genom att blanda i marsanpulver, så att den stelnar mer, men det ger ju lite smak. Tror iofs. inte att det skulle bli äckligt.

• JessicaochMarkus

ja, jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. den är verkligen jättegod så det är ju verkligen synd om jag inte kan få den fastare? kan den bli fastare om jag blandar i mer vispad grädde? kanske med lite marsanpulver i?

• Kissekatt

Vet du vad jag hade gjort. Jag hade tagit lite grann av moussen, blandat i lite marsanpulver, låtit det stelna en stund och smakat. Då har du inte förstört hela moussen om det inte blir gott och om det funkar så är det ju bara att blanda på.
    Tänk bara på att det inte ska vara kokmarsan, utan pulvret till den kallrörda.

• JessicaochMarkus

kanske kan testa o vispa upp den först, om det inte går så marsanpulver eller gelatin? men tror ni det går att vispa upp när det är kaffegrädde o äggulor i receptet

• JessicaochMarkus

jo, det kan jag ju testa...

• Solaika

Du kan absolut testa med gelatin.. Ställ fram fyllningen så den inte är kylskåpskall och smält gelatin (börja med ett blad) med nån dl av fyllningen. När allt är smält tar du i lite mer av fyllningen så du får ner temperaturen och sen rör du ner allt i det stora massan. Rör hela tiden och noga. Jag har gjort så måååånga gånger o aldrig fått trådigt.

• JessicaochMarkus
    Solaika skrev 2012-04-04 14:53:16 följande:
    Du kan absolut testa med gelatin.. Ställ fram fyllningen så den inte är kylskåpskall och smält gelatin (börja med ett blad) med nån dl av fyllningen. När allt är smält tar du i lite mer av fyllningen så du får ner temperaturen och sen rör du ner allt i det stora massan. Rör hela tiden och noga. Jag har gjort så måååånga gånger o aldrig fått trådigt.

Tack för svaret.... kan jag börja med ett blad och göra som du sa, och göra samma procedur igen om den inte är tillräckligt stel med ett blad till.. eller hur hade du gjort om det behövs mer än ett blad?

hur tror du den blir om jag vispar den? 
  • Solaika

Ja, börja med ett blad i se till att det blir riktigt kallt innan du kollar den. Är det inte tillräckligt så kan du göra samma sak igen. Utifrån receptet så tror jag faktiskt inte att det gör nån skillnad att vispa.

• JessicaochMarkus
    Solaika skrev 2012-04-04 15:04:09 följande:
    Ja, börja med ett blad i se till att det blir riktigt kallt innan du kollar den. Är det inte tillräckligt så kan du göra samma sak igen. Utifrån receptet så tror jag faktiskt inte att det gör nån skillnad att vispa.

Tack!
Svar på tråden Hjälp! moussen till tårtan är för lös