• Anonym

Flytta långt från den andra föräldern?

Någon som vet nåt om detta rent rättsligt. Jag har enskild vårdnad om mitt barn. Pappan har henne väldigt lite, typ 1,5 dag varannan vecka. Kan någon gång träffas för dagumgänge men inte så vanligt. Ingen kontakt däremellan med henne.

Jag kommer ca 45 mil härifrån där jag bor nu och funderar på att flytta "hem". Pappan är väl inte jätteglad i det trots att han har henne så lite.
    Vad kan man säga rent rättsligt. JAg vet att jag får flytta utan hans tillåtelse eftersom jag har enskild vårdnad. Dock är jag rädd att jag kan bli av med den vårdnaden om jag gör nåt fel.

Någon som gjort detta och hur löste ni umgänge och hur funkar det rent juridiskt?

• Svar på tråden Flytta långt från den andra föräldern?
  • h8him

Du kan flytta men det får inte påverka umgänget negativt.

Hur har du tänkt att barnet ska kunna träffa sin pappa?

• Anonym
    h8him skrev 2012-04-04 18:59:28 följande:
    Du kan flytta men det får inte påverka umgänget negativt.

Hur har du tänkt att barnet ska kunna träffa sin pappa?
     hon träffar ju pappa rätt sällan som det är nu och det skulle inte bli nån större skillnad om man slog ihop tiden så det blev en helg helg på en månad och sedan lov mm
  • Anonym

Jag har hört, eftersom jag vill göra det samma, att jag då kan tvingas lämna ifrån mig barnet två veckor i taget. Känner mig totalt låst!! Vill flytta, slippa känna mig förföljd av fadern.

• h8him
    Anonym skrev 2012-04-04 19:24:32 följande:
     hon träffar ju pappa rätt sällan som det är nu och det skulle inte bli nån större skillnad om man slog ihop tiden så det blev en helg helg på en månad och sedan lov mm
    Det är väl självklart att det blir en sämre kontakt om barnet bara får träffa sin pappa en helg per månad jämfört med varannan vecka? Hur ska han kunna ha barnet under lov? Klarar barnet sig utan barnomsorg om pappan inte kan vara ledig under loven?

Har du pratat med pappan?
  • Anonym

En och en halv dag varannan helg eller torsdag till måndag en gång i veckan är ju ingen skillnad i tid. Få får hon snarare mer tid att lära känna honom än 1,5 dag. Då hinner hon ju knappt komma dit innan hon ska tillbaka igen...

• h8him
    Anonym skrev 2012-04-08 11:21:15 följande:
    En och en halv dag varannan helg eller torsdag till måndag en gång i veckan är ju ingen skillnad i tid. Få får hon snarare mer tid att lära känna honom än 1,5 dag. Då hinner hon ju knappt komma dit innan hon ska tillbaka igen...
    Ska barnet inte gå skola? Hur ska resorna lösas? Är barnet gammal nog att resa själv?
  • Anonym (hmm)

Tycker personligen att de är ganska egoistiskt att flytta så långt ifrån pappan även om han för tillfället träffar barnet så lite.
    Tycker de är en sak som man får tänka på när man skaffar barn med någon.

• Anonym

Kanske finns en anledning till varför hon flyttar?! Hon kanske inte gör det i egoistiskt syfte.

• h8him
    Anonym skrev 2012-04-08 12:31:02 följande:
    Kanske finns en anledning till varför hon flyttar?! Hon kanske inte gör det i egoistiskt syfte.
    Oavsett så måste ts försöka lösa barnets umgänge med den andra föräldern. Det blir stora kostnader för resorna också. Hur ska kostnaderna fördelas?
  • Anonym

Jag har inte sagt att jag SKA flytta. Jag funderar. Troligtvis kommer det även bli så att pappan har barnet ännu mindre inom en snar framtid, av olika orsaker. Detta leder till att jag har svårt att få ihop vardagen ensam med barnet. Mitt mål är att jag ska bo kvar så länge han har barnet så pass mycket som nu men OM det blir mindre funderar jag...

• h8him
    Anonym skrev 2012-04-08 12:43:57 följande:
    Jag har inte sagt att jag SKA flytta. Jag funderar. Troligtvis kommer det även bli så att pappan har barnet ännu mindre inom en snar framtid, av olika orsaker. Detta leder till att jag har svårt att få ihop vardagen ensam med barnet. Mitt mål är att jag ska bo kvar så länge han har barnet så pass mycket som nu men OM det blir mindre funderar jag...
    Det är bra att du funderar och planerar i förväg. Du tror att barnet kommer att träffa sin pappa mer sällan oavsett men varför tror du tidigare i tråden att han ska ha barnet långa helger och lov?

Det skulle i framtiden kunna bli så att barnet vill vara mer med sin pappa också.

Saknar du kontaktnät där du bor? Hur gammalt är barnet ungefär?
Svar på tråden Flytta långt från den andra föräldern?