• ekke

    Carola Häggkvist adopterar

    Så har Sverige fått sin första (?) "kändisadoptivmamma". Carola Häggkvist adopterar som 45 åring, enligt expressen ett barn från Sydafrika.

    Vad tror ni, hur har hon fått medgivande som 45 åring? Hur gammalt kommer barnet vara?

    Hur brukar Sydafrika se på ensamståendeadoptioner?


  • Svar på tråden Carola Häggkvist adopterar
  • annika11

    jag vet inte hur sydafrika ser på ensamstående som adopterar.

    Men jag tror att hon har bott i sydafrika ett tag så min gissning är att hon adopterar utan någon hjälp av AC. 

  • ekke

    Annika11, ok och det kan ju vara till ett känt barn. men jag funderar på medgivandet. Hon borde fått det eller ett förnyat efter 42. Jag hade uppfattningen att de är ganska hårde med åldersgränsen?

  • en glad
    ekke skrev 2012-04-04 19:30:07 följande:
    Annika11, ok och det kan ju vara till ett känt barn. men jag funderar på medgivandet. Hon borde fått det eller ett förnyat efter 42. Jag hade uppfattningen att de är ganska hårde med åldersgränsen?

    Det är inte säkert att hon varit tvungen att lämna in en ny ansökan efter 43. Hon kan ha ansökt som 42-åring, fått sitt medgivande då hon var 43 eller tom 44 då räcker det till 45 eller 46 år. Det är ansökan om medgivande som skall lämnas in före fyllda 43. Hur gammal man skall vara då man får beslutet finns inget sagt om .....
  • koalabjörn

    ¨
    Carola blir säkert en bra och kärleksfull mamma.

    Just Sydafrika har ju hårda krav på att adoptivföräldern ska vara aktivt kristen och "kan sätta ord på sin relation med Jesus". Och det lär ju Carola inte ha något problem med. Flört

    Alla har rätt att ansöka om adoptionsmedgivande fram till dagen innan man fyller 43. Och sedan när man får medgivandet så gäller det ju i två år framåt, så det är egentligen inget konstigt att hon är 45 år gammal. Man kan även ansöka om förnyat medgivande om adoptionskön går väldigt långsamt så att de två åren runnit iväg utan att man hunnit få hämta sitt barn.

    Carola har väl som alla andra fått gå den obligatoriska föräldrautbildningen inför adoptionen, blivit noga utredd av socialtjänsten och därmed redovisa sin ekonomi, sin bakgrund, sina värderingar, visa läkarintyg på att hon är helt frisk, med mera.

    Så jag har inget ont att säga om detta,

    bara  - Lycka Till, Carola {#emotions_dlg.flower}

  • ekke
    koalabjörn skrev 2012-04-04 21:13:39 följande:
    ¨
    Carola blir säkert en bra och kärleksfull mamma.

    Just Sydafrika har ju hårda krav på att adoptivföräldern ska vara aktivt kristen och "kan sätta ord på sin relation med Jesus". Och det lär ju Carola inte ha något problem med. Flört

    Alla har rätt att ansöka om adoptionsmedgivande fram till dagen innan man fyller 43. Och sedan när man får medgivandet så gäller det ju i två år framåt, så det är egentligen inget konstigt att hon är 45 år gammal. Man kan även ansöka om förnyat medgivande om adoptionskön går väldigt långsamt så att de två åren runnit iväg utan att man hunnit få hämta sitt barn.

    Carola har väl som alla andra fått gå den obligatoriska föräldrautbildningen inför adoptionen, blivit noga utredd av socialtjänsten och därmed redovisa sin ekonomi, sin bakgrund, sina värderingar, visa läkarintyg på att hon är helt frisk, med mera.

    Så jag har inget ont att säga om detta,

    bara  - Lycka Till, Carola {#emotions_dlg.flower}
    Jag har inte heller något ont att säga, jag bara funderar. Precis som alla vi andra som har längtar så har ju hon också gjort det, men jag var osäker med åldern, men det verkar ju inte vara så svart på vitt som jag trott. 
  • en glad
    koalabjörn skrev 2012-04-04 21:13:39 följande:
    Man kan även ansöka om förnyat medgivande om adoptionskön går väldigt långsamt så att de två åren runnit iväg utan att man hunnit få hämta sitt barn."

    Fast när ett medgivande gått ut och man ansöker om ett nytt (inte = "förnyat") så gäller samma åldersgränser. Söker man medgivande vid 41-42 kan man alltså bara räkna med ett, sedan är man för gammal enligt riktlinjerna. Det finns ingen automatik i att "har man fått ett medgivande så får man flera tills barnet anlänt". Varje ansökan betraktas som ny och med samma villkor .....
  • 72Lisa

    Som alltid vid BB eler nedkomst på annat sätt är det bara att säga grattis!

Svar på tråden Carola Häggkvist adopterar