Ni som arbetar med människor...
Jag har en fråga till er som arbetar med människor som mår dåligt (socionomer, sjukskötersker, läkare mfl.) Tröttnar ni någonsin på att vara runt människor hela tiden? Om inte, vad gör ni för att orka med?
Jag blev socionom för att jag kände att det var det perfekta yrket för mig. Det fanns aldrig någon tvekan om det. Jag har alltid varit den som alla andra vänt sig till när de mått dåligt. Även ytliga bekanta brukar öppna upp sig och anförtro mig saker och det är den roll jag alltid haft och som jag har trivts med. Nu har jag arbetat som socionom ett par år och jag är så trött på människor! Jag orkar inte hantera folks problem på jobbet men jag måste, det är ju mitt jobb. Det har gjort att jag istället backar från människor på min fritid. Jag orkar inte längre lyssna på mina vänners problem och jag är hellre ensam än runt folk nu för tiden.
Jag vill inte längre jobba nära människor. Jag vill ha ett arbete där jag kan stänga in mig själv på kontoret, och bara träffa kollegorna men ingen annan helst. Men jag kan verkligen inte komma på ett enda yrke som jag skulle trivas med. Jag vet bara att jag inte står ut med det jag har. Jag har svårt att lyssna på andra, märker att jag mest nickar och de tror att jag lyssnar men i själva verket har jag svårt att hålla tråden genom samtalet. Jag bryr mig inte lika mycket mer. Känner mig som en robot.
Är det normalt att bli så här slutkörd redan efter ett par år? Hur klarar ni andra av det? Jag vet inte om det jag går genom är något alla kämpar med eller om det helt enkelt är så att jag inte är gjord för denna sortens arbete även om jag trodde det tidigare.