Jag vet faktiskt inte anledningen till varför hunden hellre äter kattens mat, och som här hemma, att katten också hellre äter hundens mat..
Men anledningen till att man ska försöka hålla djuren till att äta den mat som är gjord för det speciella djuret är då hundmat innehåller mycket mindre fett än vad kattmaten gör. Katten har fetare mat då den ska "lägga på sig" för att ha nåt att göra av med då de springer ute så mycket (därför det även finns varierande mat för utomhus, inomhus och kastrerade/steriliserade katter). hunden har magrare mat då de flesta hundar lätt lägger på sig extra hull om de äter för fett. Problemet med det är att hunden lätt går upp i vikt och får diverse hälsoproblem, men det är sedan svårt att "jobba bort" det extra hullet hunden lagt på sig.
Hoppas någon förstod mitt svamlande inlägg :)
P.s, självklart inte sagt att de är skadligt för hunden respktive katten om de snor varandras mat ibland, eller man använder det som godis (vilket även jag gör), utan grejen är att man inte ska använda respektives foder som helfoder till "fel" djur