• Callina

Fler hundar som föredrar katt-torrfoder?

Inte så att jag köper det till min hund men jag bor tillfälligt hos min pojkvän som har två katter och min hund äter mycket hellre upp katternas mat än sin egen. Nu får hon ju inte det men det händer ibland ändå..

• Svar på tråden Fler hundar som föredrar katt-torrfoder?
  • ElectroDiva

haha ja !
    min hund, slukar kattens, bryr sig knappt om sin egna 

• Philippa

Vår hund äter oxå upp kattens mat om han får chansen... så katten har sin matskål på bordet så hunden inte når....

• Callina

Bra tips med matskålen på bordet..  har inte kollat skillnaderna i själva näringsinnehållet än...  )

• kutiom

Om våra hundar får tag i kattmat brukar de bli dåliga i magen så jag tror inte att det är lämpligt att ge kattmat till hundar.

Katterna däremot struntar helt i hundarnas mat, de är väl något mer kräsna skulle jag tro

• Madeleonten

Ja jag brukar använda det som godis. Katterna får dock ha sin skål ifred uppe på skrivbordet.

• dezibel
    lovemark79 skrev 2012-04-06 10:17:12 följande:
    Ge för guds skull inte hunden kattmat. Det innehåller en del extra taurin och det är ju inte direkt höjdarns för hunden om man säger så.
    Nu blev jag nyfiken! Taurin är väl en aminosyra har jag för mig...menar du att det skulle vara farligt för hundarna att "sno" lite kattmat? Vad händer vid en överdosering?

Med tanke på att alla energidrycker innehåller taurin och vi människor bara kissar ut överflödet men hundar fungerar kanske annorlunda? 
  • Lajkie

Min hund slukade oxå hellre kattens mat när hon fick chansen.
    Hon äter nog det hela dagarna nu i sin himmel

• Lajkie

Att ha kattmaten på bordet är bra förvisso, men hon hoppade även upp där ibland i smyg:)

• OverAll

Jag vet faktiskt inte anledningen till varför hunden hellre äter kattens mat, och som här hemma, att katten också hellre äter hundens mat.. 

Men anledningen till att man ska försöka hålla djuren till att äta den mat som är gjord för det speciella djuret är då hundmat innehåller mycket mindre fett än vad kattmaten gör. Katten har fetare mat då den ska "lägga på sig" för att ha nåt att göra av med då de springer ute så mycket (därför det även finns varierande mat för utomhus, inomhus och kastrerade/steriliserade  katter). hunden har magrare mat då de flesta hundar lätt lägger på sig extra hull om de äter för fett. Problemet med det är att hunden lätt går upp i vikt och får diverse hälsoproblem, men det är sedan svårt att "jobba bort" det extra hullet hunden lagt på sig.

Hoppas någon förstod mitt svamlande inlägg :)

P.s, självklart inte sagt att de är skadligt för hunden respktive katten om de snor varandras mat ibland, eller man använder det som godis (vilket även jag gör), utan grejen är att man inte ska använda respektives foder som helfoder till "fel" djur 

• Joico

Att hunden snor lite kattmat nångång ibland är väl inte hela världen, men det bör inte vara en vana... kattmat innehåller högre halter protein än vad hundens mat gör. 

• Inteutanproblem

Att hund hellre äter kattmat än sin egen beror på att kattmat har högre smak samt en mer inbjudande doft.

Katter anses "kräsna" med dessa bitar då det gäller deras foder. Vilket tillverkarna tagit hänsyn till.

Hundmat har lägre doft arom / smak, alltså inte lika lockande. Dom flesta hundar äter i förebyggande syfte, matvrak alltså därav har tillverkarna inte lagt så stor vikt vid det. Vilket kan skapa lite problem i vissa raser eller hos vissa individer. Det är ett välkänt knep hos polarhundsfolk att blanda ut ca 10% kattmat (gärna blötmat) i hundmaten under perioder då hunden verkar aptitlös. Works like a charm och är absolut inte farligt för hundarna.

Svar på tråden Fler hundar som föredrar katt-torrfoder?