får ingen hjälp till min son.. behöver råd!!
Hoppas någon kan ge mig lite råd och stöd, för just nu är allt så upp och ner att jag inte vet vart jag ska vända mig..
Jag har en pojke som blir 7 år i juni. Han har alltid varit en väldigt aktiv, impulsiv och svårt att koncentrera sig och hantera sociala samanhang då det är många runt honom.
Han hade resursperson sista terminen på förskolan pga mycket konflikter och att han är väldigt impulsstyrd och över aktiv.
när han sedan skulle gå över till förskoleklass provade man utan resursperson och det gick jättebra... några veckor. Sen blev det precis samma problematik som det var på förskolan.
Han har mycket svårigheter med koncentration, kompisrelationer, sitta med i samling, vara ute på raster utan att det blir konflikter mm. Något som givetvis ställer till det mycket för honom och klasskamraterna.
Han var även nedstämd under en period och jag valde då att kontakta BUP för hjälp. Där gick han i lekterapi 10 gånger och sen hade vi utvärdering.
Psykologen sa då att allt var bra med honom och att han hade stor trygghet i både mig och hos sin pappa(separera för 2 år sen, men har väldigt bra kontakt). Han var så väluppfostrad och go så dom såg ingen anledning att göra mer.
Jag frågade om ev utredning för att se om hans svårigheter handlar om någon funktionsnedsättning. (Jobbar själv med barn och ungdomar som har adhd och ser väldigt många likheter). Fick som svar att han är alldeles för liten och först om 1-2 år kunde vi ev söka igen om det behövdes.
Sen sa dom att en diagnos förändrar ju ändå inget och dom såg det inte som så viktigt...
Problemen i skolan kvarstår och eskalerar för varje dag som går. Haft EVK för vi ville ha en assistent, men detta tycktes inte behövas för där finns redan en resurs i klassen..
Nu står jag och känner mig helt förvirrad och vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska vända mig....
Han har än sålänge kompisar kvar, men uttrycker själv att han känner sig annorlunda och att han ibland inte vet varför han gör dumma saker.. De e bara sån jag är säger han..
Någon som har något råd till mig.. Vill ju att han ska få hjälp i tid oavsett vad hans beteende beror på..
Vill dock tillägga att han har inga som helst svårigheter med inlärning, utan är snarare den som är först färdig med uppgifterna, problemet kommer när det blir dötid tills dom andra är klara....