• elisch

Hur hantera tvång/ritualer hos små barn? Misstänkt autism/asperger

Jag har en son på 3 år som vi misstänker Asperger på. Vi har varit i kontakt med BUP och de tycker att det är värt att gå vidare med. Jag, hans mamma har precis fått diagnosen nu som vuxen. Min son har väldigt mycket ritualer för sig och även en del tvång tycker jag det verkar som. Saker ska arrangeras exakt som han vill annars får han utbrott, i morse fick jag inte ha min morgonrock knäppt för att ta ett exempel. Oftast gör vi som han säger så länge det inte skapar problem även om det är lite omständligt. Men hur långt ska vi gå? Jag menar, för en vuxen kan man förklara att dessa tvångshandlingar inte minskar ångesten på sikt men det går ju inte med ett barn. Någon som har några tankar kring detta?

• Svar på tråden Hur hantera tvång/ritualer hos små barn? Misstänkt autism/asperger
  • sweetbird

jag önskar att mina föräldrar hade försökt att bryta tvången när jag var liten. för det eskalerade bara och blev värre. min syster son är 2,5 nu och han har redan börjat visa täcken på detta. och han ska antagligen utredas för asperger, efterson jag vet exakt hur han känner sig när han börjar med sina tvång så är det lättare för mig att hantera honom. har förklarat för min syster hur hon ska göra när han börjar. och det fungerar faktisk. tex att inte föda hans tvång.
     om han tex vill öppna bildörren och jag i stället öppnar den . så måste han göra om det kanske 4-5 gånger tills det känns"rätt" för honom. men man får försöka avleda situationen genom att börja prata om något annat. eller någon gång har jag tex gjort så  att , när han får utbrott om med tex bil dörren , och bara skriker, så har jag gjort så att  jag låter jätte peppad och glad.

och kan säga ,,att vi tävlar runt bilen . skynda dig annars hinner jag före, och peppar honom. så springer vi tex runt bilen . och gör det jätte kul. sen sätter jag in han i bilen och pratar hela tiden om hur duktig och snabba han tex va att springa och va kul det va. och där i mellan hinner jag stänga bildörren starta bilen och åka iväg . och hela dörr scenariot är bortblåst.

men det fungerar ju inte varje gång att avleda. men det har hjälpt honom mycket.
    när det inte går att avleda honom. sa har jag helt enkelt . sagt åt honom. att jag har ingen lust att lyssna på dig när du skriker för att du tex inte får stänga lådan . fortsätter han då .

så har jag lyft upp honom och satt honom längre bort , sen kan han sitta där och tjura. ju mer han skriker , ju längre får han sitta. det brukar gå över ganska fort. men det händer ibland att han skriker och är arg i 1 timma, men då får man helt enkelt ta honom och går bort där det är tyst och lugnt och göra något annat, han blir mer såhär när det är ljud runtomkring eller folk. han klarar inte av den röran.

sen har han svårt att förstå att det gör ont på folk om han slår dom. samma han själv . han gråter inte om han slår sig. han kan skratta fast han har jätte ont. han verkar inte förstå hur man sätter känslorna på rätt plats.
    min syster har precis skaffat en hundvalp. men han slår den lilla valpen och förstår inte att det gör jätte ont. och valpen försöker ta sig där i från så hon biter honom i fingrarna så han ska släppa. och då blir han arg på valpen för att hon biter honom. och skriker dumma hund . och han förstår inte när vi förklarar att hunden biter dig om du gör så . vovven får ont.

ja ibland känns det som att prata med en betong vägg . 0 respons .

men han ska troligtvis bo hemma hos mig och min sambo varannan helg . då han mår bättre av att vara på landet i stället för i stan, och så försöka lätta lite på hans tvångshandlingar.

• elisch

Tack så mycket för ditt svar. Bra det där med att försöka avleda. Jobbigt bara när man inte kan det. Känns ju ändå som att det är bra att bryta tvången, och gå till ett annat ställ t ex. Flera konkreta tips?

• cruz

Åh, viktig tråd. Jag återkommer. Just nu har sonen ett tvångsmässigt behov av att få titta på tvättmaskiner på youtube.

• jollan

Hej!
    Jag tänker att tvång och ritualer vid autism ofta kan ha att göra med brister i det man brukar kalla central coherens
    (här är en bra länk om vad  det är:  http://autismforum.nu/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/annorlunda_tankande/central_koherens/ )

Det kan hänga ihop på så sätt att om man har svårigheter med att se naturliga samband/helheter på det sätt som vi andra ser dem, vilket kan leda till att man tror att vissa saker hör ihop och är viktiga fast dom inte är det.
    Som exempel, bara för att det ska bli tydligare, så kunde man tex tänka sig att din son fått en särskild sorts frukostmacka somhan gillar en gång när du hade morgonrocken uppknäppt, och så har han kopplat ihop det så, att om den är uppknäppt så får jag det sortens bröd... det kanske låter galet, menär som sagt bara ett exempel för att förklara hur det kan funka.

Då behöver man vara uppmärksam och försöka att hjälpa personen inte bygga in ovidkommande detaljer i aktiviteter, och att jobba hårt med personens självständighet. Lättare sagt än gjort förstås.  

• jollan
    cruz skrev 2012-04-05 20:01:26 följande:
    Åh, viktig tråd. Jag återkommer. Just nu har sonen ett tvångsmässigt behov av att få titta på tvättmaskiner på youtube.
    Jag kan förstås inte uttala mig om hur det är för just din son, men oftast är det kanske inte tvång som ligger bakom sånt, utan mer ett starkt intresse (som ofta kallas fixering, men jag tycker det är så väldigt värdeladdat negativt ord, starka intressen kan vara bra!)

• jollan
    jollan skrev 2012-04-05 20:27:14 följande:
    Hej!
    Jag tänker att tvång och ritualer vid autism ofta kan ha att göra med brister i det man brukar kalla central coherens
    (här är en bra länk om vad  det är:  autismforum.nu/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autis.../ )

Det kan hänga ihop på så sätt att om man har svårigheter med att se naturliga samband/helheter på det sätt som vi andra ser dem, vilket kan leda till att man tror att vissa saker hör ihop och är viktiga fast dom inte är det.
    Som exempel, bara för att det ska bli tydligare, så kunde man tex tänka sig att din son fått en särskild sorts frukostmacka somhan gillar en gång när du hade morgonrocken uppknäppt, och så har han kopplat ihop det så, att om den är uppknäppt så får jag det sortens bröd... det kanske låter galet, menär som sagt bara ett exempel för att förklara hur det kan funka.

Då behöver man vara uppmärksam och försöka att hjälpa personen inte bygga in ovidkommande detaljer i aktiviteter, och att jobba hårt med personens självständighet. Lättare sagt än gjort förstås.  
    Jag menar absolut inte att det MÅSTE vara såhär, jag ville bara ge min spontana tanke! Förstår att det är kämpigt. OCh man måste ju också få vardagen att fungera därhemma.
  • elisch
    jollan skrev 2012-04-05 20:27:14 följande:
    Hej! Jag tänker att tvång och ritualer vid autism ofta kan ha att göra med brister i det man brukar kalla central coherens (här är en bra länk om vad  det är:  autismforum.nu/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autis.../ ) Det kan hänga ihop på så sätt att om man har svårigheter med att se naturliga samband/helheter på det sätt som vi andra ser dem, vilket kan leda till att man tror att vissa saker hör ihop och är viktiga fast dom inte är det. Som exempel, bara för att det ska bli tydligare, så kunde man tex tänka sig att din son fått en särskild sorts frukostmacka somhan gillar en gång när du hade morgonrocken uppknäppt, och så har han kopplat ihop det så, att om den är uppknäppt så får jag det sortens bröd... det kanske låter galet, menär som sagt bara ett exempel för att förklara hur det kan funka. Då behöver man vara uppmärksam och försöka att hjälpa personen inte bygga in ovidkommande detaljer i aktiviteter, och att jobba hårt med personens självständighet. Lättare sagt än gjort förstås.  

Intressant! Jag ska absolut läsa det du länkat. Det låter väldigt logiskt fast på ett annorlunda sätt.
  • malininorrköping

Så funkar min son 9 år Aspergers han knyter samman de mest märkliga saker en gång jag han huvudvärk när jag höll på med ngt då trodde han länge att om jag gjorde så fick han huvudvärk. Min son har många tvång för sig de eskalerar när han mår dåligt. Det är som att han behöver mer kontrollera sin tillvaro. Fast jag lyckas bryta ett kommer snart ett annat. Svårt det där :-/

• jollan
    malininorrköping skrev 2012-04-06 14:04:25 följande:
    Så funkar min son 9 år Aspergers han knyter samman de mest märkliga saker en gång jag han huvudvärk när jag höll på med ngt då trodde han länge att om jag gjorde så fick han huvudvärk. Min son har många tvång för sig de eskalerar när han mår dåligt. Det är som att han behöver mer kontrollera sin tillvaro. Fast jag lyckas bryta ett kommer snart ett annat. Svårt det där :-/
    Ja, det är jättesvårt!

Men jag tänker att det enda som hjälper på lång sikt är att försöka ge så mycket tydlighet som möjligt med hjälp av olika hjälpmedel, som kan se olika ut beroende på nivå såklart, men instruktioner, listor, scheman och sånt kan öka personens känsla av kontroll och därmed minska tvånget.
    Samt att se till att man håller stressnivån så låg som möjligt, för som du säger så brukar det eskalera om personen mår dåligt 
  • Guldtrollsmamman

Har en dotter med Aspergers som ofta försökt skapa ritualer kring saker som ska göras. Det verkar som om ritualerna/fixeringen vid hur saker ska göras handlar om att skapa sådant som är förrutsägbart och därför tryggt.

Till viss del tycker jag att man ska tillmötesgå det och faktiskt ge barnet den trygghet som rutiner och vissa mönster, även om de inte fyller någon direkt funktion, innebär. Tex sådant som samma plats vid matbordet, samma godnattsång, samma sätt att säga hej då vid dagis. Men man bör säga ifrån om ritualerna börjar bli alltför omfattande eller kräver för mycket av andra människor (som det där med morgonrocken). När man gör det är det viktigt att vara tydlig och tidig för det är lättare att bryta innan det blivit en fixering.

• cruz

Hur gör ni när barnet "tvingar" er att låta bli säga vissa saker? Vår son är fixerad vid kattungar och vägrar acceptera att det finns katter  som är vuxna. Han blir arg varje gång vi inte håller med om att katten är en unge och tjatar på oss om och om igen "Var det en vuxen eller en unge?". Hur hanterar ni liknande tvång?

• Guldtrollsmamman
    cruz skrev 2012-04-11 06:33:48 följande:
    Hur gör ni när barnet "tvingar" er att låta bli säga vissa saker? Vår son är fixerad vid kattungar och vägrar acceptera att det finns katter  som är vuxna. Han blir arg varje gång vi inte håller med om att katten är en unge och tjatar på oss om och om igen "Var det en vuxen eller en unge?". Hur hanterar ni liknande tvång?
    Nu är ju mitt barn lite äldre och dessutom har vi inte sådana situationer särskilt ofta men min erfarenhet är att om man vet att det finns en låsning eller en fixering så är det onödigt att skapa bråk bara för att framhärda eller försöka uppfostra/lära. Barnet vet säkert ändå att det finns vuxna katter eller kommer att inse det med tiden så bara släpp det. Säg helt enkelt, "jag vill inte prata med dig om katter" och byt samtalsämne.
Svar på tråden Hur hantera tvång/ritualer hos små barn? Misstänkt autism/asperger