• Anonym

Finns det någon mer bank än bluestep som är "snäll"?

Hej!

Jag väntar på svar från Bluestep ang bolån och undrar om det finns någon annan bank som också har lite "överseende" ibland?

Min situation är nämligen följande:

Jag har fast arbete, dock en inkomst på 162.000kr/år 2011  har tjänst på 53% men arbetar minst 70% per månad med extra timmar som alltid uppstår. Ingen prövotid.

Skulder på 18.500kr som jag betalar totalt 800kr/mån på om jag betalar minimum. och en CSN skuld på 55.000kr som jag betalar 500kr/mån på.          

Jag har även två barn på 4 och 7år som bor heltid hos mig, får därmed underhåll och hela barnbidragen för dom då.

Jag förstår att "vanliga" banker säger nej iom att jag har två barn och inte så hög inkomst. Men jag betalar idag en hyra på 6000kr utan några problem.

Jag vill låna 400.000kr och kontantinsats har jag redan till detta.      

• Svar på tråden Finns det någon mer bank än bluestep som är "snäll"?
  • Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-05 11:29:14 följande:
    Hej!

Jag väntar på svar från Bluestep ang bolån och undrar om det finns någon annan bank som också har lite "överseende" ibland?

Min situation är nämligen följande:

Jag har fast arbete, dock en inkomst på 162.000kr/år 2011  har tjänst på 53% men arbetar minst 70% per månad med extra timmar som alltid uppstår. Ingen prövotid.

Skulder på 18.500kr som jag betalar totalt 800kr/mån på om jag betalar minimum. och en CSN skuld på 55.000kr som jag betalar 500kr/mån på.          

Jag har även två barn på 4 och 7år som bor heltid hos mig, får därmed underhåll och hela barnbidragen för dom då.

Jag förstår att "vanliga" banker säger nej iom att jag har två barn och inte så hög inkomst. Men jag betalar idag en hyra på 6000kr utan några problem.

Jag vill låna 400.000kr och kontantinsats har jag redan till detta.      
    Gå in och tala med din bank istället. Bluestep och liknande kostar massa extra ränta. 
  • Anonym
    Ermenegildo skrev 2012-04-05 11:31:18 följande:
    Gå in och tala med din bank istället. Bluestep och liknande kostar massa extra ränta. 

Klart att jag vet det, min bank säger nej därför jag söker mig till andra.
  • mammatill6

Men hur har du tänkt ha råd med ett hus med så låg inkomst och så hög ränta på lånen? Låter som du sätter dig i sjön.

• Anonym

Det är ett litet hus, en bekant till mig som ska sälja. Hon har samma lån och betalar i dagsläget 5000kr i månaden i amortering, ränta och driftskostnad.. Detta är alltså billigare än min lägenhet som jag har idag..

• Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-05 11:36:14 följande:
    Klart att jag vet det, min bank säger nej därför jag söker mig till andra.
    OK, lät på ditt inlägg som om du bara antog att de skulle säga nej. Jag skulle ändå försöka med vanliga banker först. Har de säkerhet i huset och kanske någon som kan borga så borde det gå bra. I synnerhet om du kan visa att din inkomst kommer att öka.
  • Sassasara

Har du provat Sbab/ikano? Jag tror dom kan vara rätt schyssta. Du kan göra ansökan på nätet o få lånelöfte direkt. lycka till!

• mammatill6
    Anonym skrev 2012-04-05 11:48:42 följande:
    Det är ett litet hus, en bekant till mig som ska sälja. Hon har samma lån och betalar i dagsläget 5000kr i månaden i amortering, ränta och driftskostnad.. Detta är alltså billigare än min lägenhet som jag har idag..
    låter som glädjekalkyler. MEd bluestep får man ofta räkna med en ränta på upp mot 10-15 %. Bara det ger en ränta på kansek runt 2500:- Sen el på det. Och amorterint, vatten sopor, hemförsäkring, tv , bredband. Vad händer om kylen pajar, pannan går sönder eller liknande. Har du en buffet på det. och om du har till en kontantinsats, varför betalar du inte av din skuld så ökar du ju chansen hos barnkerna.
  • Sassasara
    mammatill6 skrev 2012-04-05 12:05:38 följande:
    låter som glädjekalkyler. MEd bluestep får man ofta räkna med en ränta på upp mot 10-15 %. Bara det ger en ränta på kansek runt 2500:- Sen el på det. Och amorterint, vatten sopor, hemförsäkring, tv , bredband. Vad händer om kylen pajar, pannan går sönder eller liknande. Har du en buffet på det. och om du har till en kontantinsats, varför betalar du inte av din skuld så ökar du ju chansen hos barnkerna.

Har man ingen kontantinsats i dagens läge är man körd så det skulle inte hjälpa ts i det här läget. även om tanken var god.. bankerna har blivit jättehårda o de flesta kräver att man har minst femton procent av köpeskillingen i kontantinsats.
  • mammatill6
    Sassasara skrev 2012-04-05 12:10:32 följande:

Har man ingen kontantinsats i dagens läge är man körd så det skulle inte hjälpa ts i det här läget. även om tanken var god.. bankerna har blivit jättehårda o de flesta kräver att man har minst femton procent av köpeskillingen i kontantinsats.

Men det ä rju  lite lustigt att man  har skulder som är så relativt låga men har en kontantinsats på 60000:-. Då har man ju prioriterat fel. Betala skulden, spar några månader till och man är i ett annat läge.
  • Ms H

Har hört att Länsförsäkringar bank ska vara en relativt "förlåtande" bank.

Svar på tråden Finns det någon mer bank än bluestep som är "snäll"?