• Stjärnstoft

pannkaksgåta

Inte för att det är en viktig fråga, bara irriterande....Drömmer
    Kan ngn förklara för mig varför jag ALLTID misslyckas med första pannkakan,
    men att resten blir bra.
    Har testat olika temperaturer, att ha smält smör i smeten eller i pannan istället.
    Jag blir galen  

• Svar på tråden pannkaksgåta
  • Edda2

Så är det alltid här med:) och för min mamma och syster. Ingen aning varför det blir så?

• Mozzy

Det måste ju bli pannkaka först för att det sen ska bli BRA pannkaka Tungan ute

• Jäded

Hur menar du med misslyckas?

Att den första får en blekare färg beror ju på att det är den första i en ren panna, den efterföljande får ju lite yta från bränningen av de föregående. *tror* 

• Stjärnstoft

Den blir märklig i både yta och konsistens - ser inte aptitlig ut helt enkelt.

Pannkaka först...hahahaha... den var bra :)

Skönt att jag inte är ensam om detta fenomen iaf...

• gravid

Hihi stekte pannkakor till lunch precis.
    Hade några doppar smör i pannan innan jag hällde på smeten, gick hur bra dom helst!

• Callan

Så var det för mig också tills jag blev lite mer rutinerad på att steka pannkakor
    Nu har jag koll på spisen och kör full sprutt på första och sänker när jag vänder första till 7 av 9 för resten och det blir toppen.

• sär skriven

Min pappa har alltid sagt att den första pannkakan blir sådär för att man måste "bränna in järnet", jag vet inte riktigt vad det betyder, men kanske att temperaturen är ojämn en stund?

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • popcornet90

Jag gjorde pannkakor igår, första blev bara en stor klump nästan. Mycket märkligt.
    Dock var det första gången jag gjorde pannkakor, ganska nöjd ändå. :P 

bowchickabowwow
  • Anna Svenssonliv

The first pancake är ett vedertaget begrepp. Det brukade hända mig också. Tricket är att sätta på plattan med stekpannan på redan medan man vispar smeten. Jag låter smöret smälta i pannan och sen slår jag över smöret i smeten innan jag gräddar första. Då är pannan i perfekt temp och färdigsmort. Hellre för liten pannkaka än för mycket smet så den blir tjock.

Nej jag lägger inte i mer smör i pannan mellan laggarna, det räcker att ha i smeten

• Blå damcykel

Den första blir alltid blek och degig. trodde det berodde på att jag har för bråttom och inte väntar på att pannan är tillräckligt varm.

• canmamma

Men den är ju ändå till för att barnen ska ha något att smaka medan de väntar. Det kvittar om den blir misslyckad eller ej här hemma går den direkt till kvalitetskontroll.

Svar på tråden pannkaksgåta