• Johan70

Att ange löneanspråk

Vad skall man tänka på när man anger löneanspråk i samband med att man söker jobb?

Jag vill inte lägga mig för lågt och få en dålig lön i förhållande till arbetet. Jag vill inte heller lägga mig för högt så att de kanske väljer bort mig för att jag kräver för mycket.

Det är svårt att veta hur trovärdig lönestatistik är. Hur skall man veta vilken lönenivå folk med liknande arbetsuppgifter har just på den arbetsplats där jag söker jobb?

• Svar på tråden Att ange löneanspråk
  • evil eye

Sök på nätet vad man kan tänkas ha i lön inom det område man söker jobb. Jag har gjort så, lagt på någon tusenlapp och sedan skrivit att lönen kan alltid diskuteras. Vet inte om det funkar, men jobb har jag fått iallafall.

• katalysator

Regel nummer ett: Ange aldrig löneanspråk i din ansökan. Du kan ducka frågan enkelt genom att skriva till exempel "Jag vill inte ange något löneanspråk förrän vi har diskuterat närmare vad tjänsten innebär och vilka ansvar och löneförmåner som ingår, men som referenstal har jag på mitt nuvarande arbete XX XXX kr." Då låser du dig inte men visar ändå för arbetsgivaren om du ligger inom det lönespann som de har tänkt sig.

Helst av allt vill du skjuta på löneanspråket tills du vet att du är den bästa, eller en av två bästa, kandidater för jobbet. DÅ är det dags att börja förhandla, eftersom du då vet att du har lite förhandlingsutrymme.   

• Elaifiknow

Jag anger aldrig löneanspråk i en ansökan, även om arbetsgivaren kräver det. Då skriver jag t ex "Löneanspråk: Diskuteras vid intervju", "Löneanspråk: Marknadsmässig lön" osv. Det är ju inte förrän jag varit på intervju som jag fått en chans att bilda mig en uppfattning vad det jobbet är värt för mig.

• Johan70

Jag anger aldrig löneanspråk redan i ansökan, däremot får jag ofta frågan vid intervju. Det är mer den situationen som jag skulle uppskatta att få synpunkter kring.

• Elaifiknow
    Johan70 skrev 2012-04-05 16:24:42 följande:
    Jag anger aldrig löneanspråk redan i ansökan, däremot får jag ofta frågan vid intervju. Det är mer den situationen som jag skulle uppskatta att få synpunkter kring.
    Då brukar jag be arbetsgivaren lägga första budet. Då får jag en uppfattning om vad den personen anser jag är värd - och så riskerar jag aldrig att lägga mig för lågt heller.
  • Virriga Vera

Jag anger aldrig löneanspråk i ansökan. Jag brukar kolla vilket fackförbund som företaget har avtal med och sedan kontaktar jag dem för att kolla lönenivån och utifrån det så har vi en diskussion på intervjun.

Svar på tråden Att ange löneanspråk