• Anonym

Erfarenhet av avbrutet sex..nån?

Har haft avbrutet sex med min sambo nu i 4 år och inte blivit gravid.. Hur länge har detta funkat för er?

• Svar på tråden Erfarenhet av avbrutet sex..nån?
  • c89

För mig funkade det för mig och mitt ex i 3,5 år. Men vi var också båda beredda på konsekvenserna OM det skulle bli något ändå vid en olycka. Hände väl 3-4 ggr under dom åren att jag tog dagen efter piller när han inte vetat om det kom lite innanför innan han drog ut.

Kan tillägga att det tog tre försök (är gravid nu) med min nuvarande att bli gravid när vi faktiskt försökte. 

• FrökenS86

Det måste väl vara en fråga om tillfälligheter. Du har haft "tur" att inte bli gravid. En man ger ifrån sig försattser hela tiden. (märker man när man suger av) Ni kanske inte prickat ägglossning, eller så har det inte fastnat... osv. Tycker generellt inte att man ska lita på den metoden om man absolut INTE vill bli med barn. Sen kan det vara så att en av er inte kan få barn alls. eller så kanske ni inte passar ihop. Mitt ex och jag försökte få barn i 2 år (han har barn sen tidigare så honom är det inget fel på) jag började tro att nått var fel med mig. När jag sen träffade min nya kille blev vi gravida min första ägglossning tillsammans. Alltså vissa bara passar bättre ihop när det gäller ägg och spermie.

• Spartacus

jag och min man körde avbrutet rätt länge utan att bli gravida så det kan ju handla om kontroll för honom och att ha lyckats missa äl samt en jävla massa tur då förstås

för när vi sen kände att det verkligen inte gjorde något så slutade vi med det och blev gravida direkt.

vi var båda så nojjiga att det var något fel på oss eftersom vi inte råkat trilla dit innan men det var det som sagt inte.

vi körde dock bara avbrutet i nåt år innan vi blev gravida (och då körde vi INTE avbrutet)       

• FrökenS86
    Spartacus skrev 2012-04-05 14:24:58 följande:
    jag och min man körde avbrutet rätt länge utan att bli gravida så det kan ju handla om kontroll för honom och att ha lyckats missa äl samt en jävla massa tur då förstås

för när vi sen kände att det verkligen inte gjorde något så slutade vi med det och blev gravida direkt.

vi var båda så nojjiga att det var något fel på oss eftersom vi inte råkat trilla dit innan men det var det som sagt inte.

vi körde dock bara avbrutet i nåt år innan vi blev gravida (och då körde vi INTE avbrutet)       

Försatserna är inte kontrollerbara.. de bara kommer.

Men en massa tur samt missad äl. =) 
  • c89
    FrökenS86 skrev 2012-04-05 14:21:11 följande:
    Det måste väl vara en fråga om tillfälligheter. Du har haft "tur" att inte bli gravid. En man ger ifrån sig försattser hela tiden. (märker man när man suger av) Ni kanske inte prickat ägglossning, eller så har det inte fastnat... osv. Tycker generellt inte att man ska lita på den metoden om man absolut INTE vill bli med barn. Sen kan det vara så att en av er inte kan få barn alls. eller så kanske ni inte passar ihop. Mitt ex och jag försökte få barn i 2 år (han har barn sen tidigare så honom är det inget fel på) jag började tro att nått var fel med mig. När jag sen träffade min nya kille blev vi gravida min första ägglossning tillsammans. Alltså vissa bara passar bättre ihop när det gäller ägg och spermie.
    Försatserna innehåller i stort sett ALDRIG sperma. Åtminstone inte i närheten av så många som krävs för att man ska kunna bli gravid. Ofta är det i de få fallen döda spermier som legat i sädesledaren sedan tidigare utlösning.
  • Hannah76

Det har inte funkat alls för mig. Har blivit graivd rätt snabbt tre gånger pga det.

• FrökenS86
    c89 skrev 2012-04-05 14:33:18 följande:
    Försatserna innehåller i stort sett ALDRIG sperma. Åtminstone inte i närheten av så många som krävs för att man ska kunna bli gravid. Ofta är det i de få fallen döda spermier som legat i sädesledaren sedan tidigare utlösning.

Oftast kanske.. men inte alltid... vet många vänninor som blivit gravida och fått göra abort för att de inte vill ha barn för att de litat på den metoden.. om metoden var lika bra som andra preventivmedel så skulle väl folk använda sig av den mer? För gå på hormoner är inte så roligt. Jag använder mig nu av att kolla upp när jag har äl, har jag äl så har jag inte sex utan kondom. =)
  • Anonym

För mig har det funkat i alla förhållande jag har haft. Mitt längsta förhållande var på 7.5 år.

• c89
    FrökenS86 skrev 2012-04-05 15:44:05 följande:
    Oftast kanske.. men inte alltid... vet många vänninor som blivit gravida och fått göra abort för att de inte vill ha barn för att de litat på den metoden.. om metoden var lika bra som andra preventivmedel så skulle väl folk använda sig av den mer? För gå på hormoner är inte så roligt. Jag använder mig nu av att kolla upp när jag har äl, har jag äl så har jag inte sex utan kondom. =)
    Fast då är det inte försats utan riktig sats som kommit.
    Killarna sprutar ju i omgångar och det är inte alltid de hinner reagera på första. Resultatet blir att det sprutar, han drar ut och det kommer en-två omgångar till. Så dabbade sig mitt ex några gånger (dagen efter piller) men min nuvarande har mycket bättre koll och tog alltid ut några sekunder innan så får man "avsluta på annat sätt" så att säga. Körde dock kondom när det var väldigt nära ÄL. Fungerade utmärkt. Blev alltså gravid på tredje försöket när vi verkligen börjat försöka.
  • Anonym

Jag blev gravid efter 2år när vi körde den metoden. Och jag blir gravid ovanligt lätt, alltid på första försöket när det varit planerat.

• c89
    IssaPissa skrev 2012-04-05 16:06:04 följande:
    Stora dottern blev till efter ett avbrutet samlag. Nu har vi kört det i över 1 år och det har funkat men vi är inte främmande för ett till barn heller.
    Det är nog detta jag tänker att man måste ha i åtanke. Använder man avbrutet som skydd så måste man vara beredd och överens om konsekvenserna som kan komma med det, som med allt sex egentligen. Inget skydd är ju helsäkert, även om många kanske ligger på 99%.
  • Anonym

måste skriva med att jag har två barn och har blivit gravid på första försöket bägge gångerna.. Så nu har jag nog haft tur då eftersom vi kör avbrutet :P kanske har en duktig kille. haha...  tack för era svar :) glad påsk..kram

• FrökenS86
    c89 skrev 2012-04-05 16:03:49 följande:
    Fast då är det inte försats utan riktig sats som kommit.
    Killarna sprutar ju i omgångar och det är inte alltid de hinner reagera på första. Resultatet blir att det sprutar, han drar ut och det kommer en-två omgångar till. Så dabbade sig mitt ex några gånger (dagen efter piller) men min nuvarande har mycket bättre koll och tog alltid ut några sekunder innan så får man "avsluta på annat sätt" så att säga. Körde dock kondom när det var väldigt nära ÄL. Fungerade utmärkt. Blev alltså gravid på tredje försöket när vi verkligen börjat försöka.

Jag har ju givetvis inte varit med i deras sovrum, men jag och iaf en av min vänninor som blev gravid diskuterade om det. Och hon berättade att han tog alltid ut den lite innan och runkade sista stunden för att få ut sin sats. Av hennes berättelse att dömma så har han alltså inte sprutat i henne. Men jag antar att vissas spermier kanske lever längre, om han runkade för inte så länge sen så det fortfarande var levande spermier kvar.. vad vet jag. Jag skulle aldrig lita på den metoden i alla fall. Har för många vänninor som blivit gravida på så vis. Mitt exs son var en försats... men jag var inte med i exets och hans ex sovrum heller, men han har också berättat att han runkade den sista stunden, för han ville inte ha barn.. När han väl fick barn var det ju så klart inget han ångrar :)
  • Anonym

Funkade i tre år. Sen gjorde vi slut och sen vart jag gravid med en ny en månad senare :) Har aldrig varit gravid före eller efter den gången. Självklart behöll vi barnet :)

• Anonym (Tre barn)

Det funkade för oss i sju år. När vi sedan VILLE ha barn, gick det på en månad!

Och det har funkat mellan alla barnen... 

• c89
    FrökenS86 skrev 2012-04-05 18:51:24 följande:
    Jag har ju givetvis inte varit med i deras sovrum, men jag och iaf en av min vänninor som blev gravid diskuterade om det. Och hon berättade att han tog alltid ut den lite innan och runkade sista stunden för att få ut sin sats. Av hennes berättelse att dömma så har han alltså inte sprutat i henne. Men jag antar att vissas spermier kanske lever längre, om han runkade för inte så länge sen så det fortfarande var levande spermier kvar.. vad vet jag. Jag skulle aldrig lita på den metoden i alla fall. Har för många vänninor som blivit gravida på så vis. Mitt exs son var en försats... men jag var inte med i exets och hans ex sovrum heller, men han har också berättat att han runkade den sista stunden, för han ville inte ha barn.. När han väl fick barn var det ju så klart inget han ångrar :)
    Nej, precis, har man tätt så kan det ju finnas levande spermier. Annars är ju försatsen bara som smörjmedel som ska underlätta samlaget (om nu kvinnan mot förmodan inte skulle vara våt) och det kan komma flera gånger innan den riktiga satsen. Nu bara tar jag delar från läkaruttalanden och gynekologer osv. 
    Sedan kanske ditt ex dabbade sig, vem vet? Om jag var kille, ogillade kondom och ville få min tjej till avbrutet så skulle jag nog inte skylta med att jag dabbat mig och inte hunnit dra ut i tid. Men ja, vem vet. Kanske var samma där med Glad 
  • Anonym (sexy)

Hej jag och sambon körde med avbrutet jätte mycket och gick över till att kombinera det med säkra perioder efter som hon tyckte det var skönt och upphetsande att jag körde hela vägen och kom i henne.
    Vilket jag inte hade något emot utan tvärt om men när vi körde med avbrutet hade vi väldig disciplin inga chansningar.

• Anonym (Gamling)

Det har funkat för oss i 10 år. Det är 9 års skillnad mellan oss. När vi blev ihop var jag 33 och han 24.

• Anonym (11)

Vi har kört det sen mellanbarnet föddes för elva år sen. Trean kom till på fjärde försöket och är 7,5 år nu.

Svar på tråden Erfarenhet av avbrutet sex..nån?