• sui

LKG

Hej,

vi väntar BB och är öppna för vissa SN däribland LKG, har varit i kontakt med LKG teamet där vi bor och vi har läst en del på nätet och i forum. Det är ändå så svårt att få en bild av hur mycket det är och hur svårt SN det egentligen är, förstår ju naturligtvis att det skiljer sig och att varje barn är ju unikt. Men det skulle vara intressant att höra från er föräldrar till barn som har LKG, hur har ni upplevt det? Hur går det med språk/talutveckling, mat, hörsel, operationer etc har det varit svårare/ mer omfattande än ni förväntade er? Ni får såklart gärna skicka meddelanden till min inbox oxå..
    Tacksam för alla erfarenheter, tips, tankar och råd:)

• Svar på tråden LKG
  • Thi 08

Jag tycker det är skillnad på spalt och spalt. Tjejen i länken ovan har en enkelsidig spalt. Min dotter har dubbelsidig. Vissa barn har 6mm spalt, andra ca 15, vilket är en stor skillnad både när det gäller ex att få i sig mat och dricka, tal mm.

När det gäller LKG får man vänta sig sjukvårdskontakter upp i övre tonåren. Det blir i regel ett vanligt inslag i vardagen som man lär sig hantera. Men visst är det annorlunda än om barnet är helt "friskt". Det måste jag säga. Tidvis har det varit tungt, tidvis lätt. Det går i perioder beroende på i vilket behandlingsstadie man är. Ibland intensivt mellan läkarbesöken, ibland lite mer utspridda. När det gäller talet tror jag man ska känna att man är en människa/förälder som kan motivera och engagera ett barn i att öva. Det går väldigt bra för min dotter måste jag tillägga.    

Svar på tråden LKG