• Anonym (protein)

behöver hjälp hur jag ska få i vår dotter protein! kanske nån med erf från veganmat som kan hjälpa?

har en dotter på snart 6 år som är ägg- och mjölkallergiker. hon har de senaste åren successivt blivit extremt petig med maten och äter vid det här laget i princip helt vegansk kost (eftersom hon vägrar äta kött).  vårt problem är att vi inte får i henne protein! vi serverar allt vi kan komma på. ibland petar hon i sig lite humus eller en halv bit falafel men i övrigt är det bara lite ärtor och solrosfrön hon äter med nåt proteinvärde att tala om. hon äter inte heller bönor och linser men i övrigt äter hon hälsosamt. jag börjar bli smått desperat och vet inte vad jag ska erbjuda?!! snälla är det nån som har tips?!

kan även tillägga att vi blivit avrådda från att ge henne nötter med tanke på hennes allergier.  

• Svar på tråden behöver hjälp hur jag ska få i vår dotter protein! kanske nån med erf från veganmat som kan hjälpa?
  • Masalian

Hur är det med fisk och skaldjur? Räkor kanske funkar...

• Anonym (protein)

skulle kanske skrivit det i trådstarten ja.. nej varken fisk eller skaldjur går ner heller (hon smakar ganska ofta på nya saker men får bokstavligen kväljningar och kräks nästan). 

• Anonym (protein)

bra tips! - är det proteinrikt? har försökt med quinoa men en tugga och inte mer har det blivit med det också. 

• Anonym (protein)

just det, nu kom jag på. det finns ägg i quorn. det är därför vi inte kan erbjuda det.......

• Anonym (protein)
    Anonym skrev 2012-04-05 18:46:52 följande:
    www.greenoption.org/naringslara/konkretatips....

smoothie med proteinpulver?
    ja jag har funderat på proteinpulver faktiskt men det verkar (uteslutande?) gjort på vassleprotein och pga mjölkallergi funkar inte det heller. bra länk! det är nog dags att börja baka eget bröd i den här familjen.. 
  • Anonym (protein)
    Pippi Långstrump skrev 2012-04-05 18:47:59 följande:
    Quarn innehåller ägg!
    Har du fått hjälp av dietist?
    ja men det var länge sedan,  när hon var liten och allergierna just konstaterats. men det kanske vore en ide att ta kontakt med en dietist igen. 
  • HB

Mixa kikärtor eller annat protein i en sås med god kryddning. Mixa så slätt som möjligt. Låt henne även kladda med maten om hon vill, så hon får bli bekant med konsistensen.

Svar på tråden behöver hjälp hur jag ska få i vår dotter protein! kanske nån med erf från veganmat som kan hjälpa?