• Anonym

Hjälp!

Hej !
    Jag behöver verkligen era råd&tips nu! Jag har en dotter som bor hos mamman sedan 3 år tillbaka. Hon jag har barn med har en ny man och dom bor ihop. Jag har haft ett tungt missbruk men är drogfri sedan 17 månader tillbaka! Saken är den att jag under mitt missbruk periodvis haft dålig kontakt med min dotter (ni förstår nog varför) Men idag är jag en närvarande pappa. Jag pratar med henne i telefon en gång i veckan och träffar henne en gång i månaden, det är pga att vi bor 50 mil ifrån varann att vi ej ses oftare. Problemet är nu att min dotters mamma nya man verkar tro att han är hennes pappa. Han har tatuerat in hennes namn, lägger ut bilder på facebook där han skriver saker som "min dotter, pappas flicka" osv. Hon kallar t.o.m honom för pappa men även mig för pappa. Mitt ex uppmuntrar detta. Under missbruket så valde jag många gånger att droga framför henne och jag blir hela tiden dömd pga tidigare meriter. Allt jag vill är att min dotter ska få ha sin pappa och jag ska få vara pappa! Jag förstår att jag behöver ha tålamod och det har jag med tillit osv. Snälla ge mig tips och råd för jag går sönder utav det här. Men vad som än händer så tänker jag inte plocka upp den första drogen.

• Svar på tråden Hjälp!
  • smulpaj01

Finns det möjlighet för dig att flytta närmare din dotter för att kunna utöka umgänget?

Det är starkt av dig att avsluta ditt missbruk och alla människor förtjänar en andra chans!

• Nalliwer

Starkt jobbat att ta dig ur missbruket. Grattulerar till det.

För det första så tycker jag, vilket du själv verkar inse, att du måste acceptera att det kommer att ta tid för dig att kunna jobba dig tillbaka till din dotter med omgivningens tilltro.

Förstår att det känns för jävligt att någon annan snubbe beteer sig som pappa till dotterna. Det är verkligen inte okej. Din dotter har en pappa och det räcker, även om du kanske inte har levt upp till titeln tidigare.

Föreslår att du pratar ut med ditt ex om läget. Använd gärna familjerättens samarbetssamtal som ett forum. Gör klart vad dina intentioer är och att du ogillar den nya killens sätt att förhålla sig till din dotter och varför. Är ju inte dirket några Einstein grejer du har att komma med så om du för fram det på ett vettigt sätt i ett vettigt forum så kanske poletten trillar ner.
    Sen om du menar allvar med att leva upp till ditt föräldraskap så vore det kanske en bra ide att flytta närmare dottern. Är ju liksom svårt att sitta 50 mil bort och  tror sig kunna ha koll och vara närvarande.

Lycka till och än en gång grattis till att dumpat drogrna.

Svar på tråden Hjälp!