• PinglanGbg

Hur kan professionell fotografering vara så dyrt?

Finns det någon här som kan förklara priserna vid exempelvis 6-månaders fotografering. Ett album med 8 små bilder kostar ca 1000 kronor och en canvas tavla på ca 30x30 cm också nästan 1000 kronor. Nuförtiden fotar väl alla digitalt så något material kan väl knappast förbrukas? Så vad är det som kostar? Om jag vill ha 3 fina tavlor (canvas eller vanliga) då blir det säkert 3000 plus då albumet på 1000. Jag trodde att jag skulle ha råd att ge mor-och farföräldrarna varsin fin tavla.. Inte för liten. Men det blir helt orimliga summor. Så dom får nog vara utan tyvärr. Känns inte roligt att köpa något alls faktiskt. Känner mig besviken..

• Svar på tråden Hur kan professionell fotografering vara så dyrt?
  • PinglanGbg

Men jag har förstått att jag får köpa vad jag vill. Och om jag inte köper något alls så har ju fotografen lagt ned tiden för fotografering helt i onödan. Undrar hur mkt jag måste köpa för att hon ska gå plus. Det billigaste kanske: 2 små bilder i en folder för 300?

• Limja

Ett timme hos fotografen kostar förstås lite i sig.
    Jag tog med min son när han var nästan 1 år till en fotograf. Då hade de ett erbjudande där det kostade ca 600 kr, och då ingick en förstoring på 20x30.
    Fler fotografier, på papper så att säga, kostade jättemycket, julkort ca 100 kr styck har jag för mig.
    MEN jag fick köpa digitala kopior för 200 kr/st som jag fick med mig på en skiva och kunde framkalla hur mycket jag ville ifrån. Det tyckte jag var en bra deal.

• Nyfiken gul

Du betalar för fotograferingen i sig förstås - själva bokningen av tiden

Sen ska dom färdiga bilderna gås igenom, dom finaste bilderna ska väljas ut och viss retuschering ska göras. Dom färdiga bilderna skickas sen till labbet och kommer tillbaka som papperskort och ska sen monteras in i ett album  - arbetskostnad + priset för själva albumet + framkallningen i labbet = slutpriset på albumet

likadant med tavlan

1000 kr är billigt  i jämförelse med vad det egentligen kostar.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • PinglanGbg

Ok på detta stället kostade dom digitala bilderna 500 kronor styck. Fruktansvärt dyrt och inte värt det. Jag ska försöka att ta fina bilder själv och bara köpa nåt enstaka från fotografen.

• Nyfiken gul

jag har en vän som är frilansfotograf och ganska välkänd i hela landet. (inriktad främst på bröllop)

Nyss fotat mig själv i studion (porträtt)  och det här är vad jag får betala:

Fotografering/bokning - 400 kr

36 färdiga bilder på en länk på hans hemsida ingår i priset - därifrån får jag välja sen

30 sidor fotobok 19x19 cm - 3000 kr

förstoring 24x30 cm - 450 kr

8 sidig bok med inklistrade bilder (svartvitt)  1700 kr

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • PinglanGbg

Ok då kanske det inte är så fasligt dyrt i allafall. Tack för era svar. Jag kanske väljer mer ändå. Kanske ett album plus 2 tavlor/canvas. Vad tror ni blir bäst.. En tavla i färg med ram eller canvas i svartvitt? Eller en ram med 3 små kort i?

• vi och pyret

Förutom tiden som ngn nämnde här ska ju fotografen täcka utgifter för studio och kameror. Det är ju inga små 1500:- kameror från Elgiganten de fotograferar med direkt:) tänk även på att ca 50% av inkomsterna försvinner i olika skatter.

Svårt att råda dig till vad du ska välja, men fundera på vart du vill ha bilderna och vilken storlek som passar där.

• vattenlilja

ja.det känns dyrt..men om man tänker på all jobb som fotografer gör då blir det inte dyrt.

ett alternativ. köpa en bra kamera. lära sig att fotografera bra, redigera bilder osv..

• jantingstrom

om du är ute efter en billigare fotograf så finns det lite fotografgrupper på FB kan kolla med ... inte helt osannolikt du hittar någon som som gör det billigt bara för att dom gillar att fota ...

• Glädje58

Tid är pengar. Sen har fotografen investerat i utrustning som ska betala sig. Skulle egentligen tro att det är rätt så billigt faktiskt. Även om det är mycket pengar.

Ta bilder själv vet jag. För min del är det roligare med spontana bilder. Se till att ha en bra systemkamera bara. 

• wahlstromp

moms skatt och sociala avgifter står för en stor bit av kostnaden!

- av priset på 1000kr för ett album med åtta bilder  är 200 kr moms som går direkt till staten.

- Materialkostnaden för ett album för de åtta bilderna kanske är 100:- ?

- när material och moms är avdragen återstår 700 kr. 

- Låt säga att vinsten då blir 700 kr på albumet. Då går ungefär hälften till skatt och sociala avgifter.

Kvar ut efter skatt i rena pengar blir således 350 kronor. (och då har jag inte dragit av kostnader för utrustning/hyra mm)

Tycker du fortfarande att det är dyrt??

Svar på tråden Hur kan professionell fotografering vara så dyrt?