• Dargo

Storhelgsob?

Påsk! Vilka regler gäller för ob-ersättning inom kommunal under påsken?
    Skärtorsdagen är ju dag före röd dag, gäller då helgob från 19 eller är det storhelgsob från 19?

Nån som vet hur reglerna ser ut?

• Svar på tråden Storhelgsob?
  • Elaifiknow

Du skriver "inom kommunal" - vilket kollektivavtal syftar du till? De flesta kollektivavtalen finns att Googla fram

• Dargo

Har försökt googla fram avtalet för ÄO men hittar inte det.

• Dargo

Tack! De siffror och regler jag hittat på nätet har varit gamla, och jag hann inte bläddra i genom kollektivavtalet på jobbet.

• Elaifiknow

Men vilket kollektivavtal är det? HÖK ab?

• lostinspace

Beror ju som någon nämnt innan på var du jobbar och under vilka bestämmelser. Jag jobbar under bilaga E och då ser det ut såhär:

Vid tjänstgöring under julafton, juldagen, annandag jul, nyårsafton, nyårsdagen,
    påskafton, påskdagen, midsommarafton och midsommardagen
    (kl. 00.00–24.00) utges tillägg till lön – s.k. storhelgstillägg med
    94,30 kronor/timme fr.o.m. 2011-04-01

Får m a o inte en krona extra för att jobba långfredag eller annandagen...

• Dargo

Känner mig osäker här. Är det HÖK ab 10 som gäller? Jag är faktiskt inte säker på vilket vi går under (dåligt av mig, jag vet). Jag vet att det är ob-ersättning under långfredagen, men jag är osäker på från vilken tid den börjar gälla och i vilken form.

• Elaifiknow
    Dargo skrev 2012-04-05 21:10:18 följande:
    Känner mig osäker här. Är det HÖK ab 10 som gäller? Jag är faktiskt inte säker på vilket vi går under (dåligt av mig, jag vet). Jag vet att det är ob-ersättning under långfredagen, men jag är osäker på från vilken tid den börjar gälla och i vilken form.
    För att veta vilken ersättning som gäller så måste du ta reda på vilket kollektivavtal du går under. Brukar stå på anställningsavtalet.
  • Dargo

Ah! Nu har jag hittat det som ser bekant ut.

* Tid från kl. 18.00 på dag före långfredagen till kl. 07.00 på dagen efter annandag påsk. 94,30 kronor

* Tid från kl. 00.00 till kl. 24.00 på lördag, söndag, helgdag eller dag som både föregås och efterföljs av söndag eller helgdag, varvid jul- och nyårsafton jämställs med helgdag.
    - Tid från kl. 16.00 till kl. 24.00 vardag närmast före trettondag jul, första maj, Kristi himmels-färdsdag, nationaldagen eller alla helgons dag.
    - Tid från kl. 00.00 till kl. 07.00 måndag eller vardag närmast efter trettondag jul, första maj, Kristi himmelsfärdsdag eller nationaldagen.
    - Tid från kl. 19.00 till kl. 24.00 fredag som inte omfattas av o-tilläggstid ovan. 47,10 kronor

* Tid från kl. 22.00 till kl. 24.00 måndag till torsdag samt från kl. 00.00 till kl. 06.00 tisdag till fredag. 38,20 kronor

*
    Tid från kl. 19.00 till kl. 22.00 på vardag. 18,90 kronor.

Tack för hjälpen!

Svar på tråden Storhelgsob?