Anonym (Frågande) skrev 2012-04-05 22:11:02 följande:
Kan man vända sig till tingsrättet eller nåt för att få umgänget bestämt ? Jag är trött på allt tjafs som blir så fort det är storhelger, lov, semester osv.
Nu är det dags att bestämma semestern och pappan hotar med att inte ha barnen alls om han inte får som han vill och så är hela karusellen igång igen.
Självklart kan du gå till Tingsrätten för att få umgänget bestämt. Men börja med att vända dig till Familjerätten/Familjeenheten i din kommun så att ni kan komma för samarbetssamtal.
Det är viktigt i såna här situationer att vara extremt tydlig i sina avtal. Skriv tex "umgänge börjar sista skoldagen före sportlovet och slutar första skoldagen efter sportlovet". Eller "Sommarumgänge 2x2 veckor med minst 2 veckors mellanrum. Pappan får välja veckor först jämna år, mamman får välja först udda år. Valet av veckor ska skickas skriftligt till den andra föräldern senast 31 mars, är inte valet skickat så övergår rätten att välja först till den andra föräldern".
Och du, om du har hans "hot" skriftligt så föreslår jag att du helt enkelt synar honom på hotet. Gör helt enkelt så att du kompromissar hans vilja lite och se vad som händer. Om han inte tar emot barnen på hela sommaren så är de ju faktiskt mest han som lider. Jag tror ju att han kommer att träffa barnen i alla fall när det kommer till kritan, men det är bekvämt för honom att hota sig till att få sin vilja igenom.