• Anonym (Korkad?)

Billiga resor?

Jag har aldrig varit utomlands (förutom i våra nordiska grannländer). Folk pratar ofta om att det är så billigt att flyga till vissa ställen och att det går att få tag på så billigt osv. Men det enda jag hittar brukar vara resor som kostar 20-30000:- och liknande. Men då är det på de stora resebolagen. Hur hittar man alla de där billiga resorna? Häromdagen pratade någon om billiga resor till Barcelona, men jag hittade bara en resa för 20.000:-. det är inte billigt...jag letar på fel ställe helt enkelt. Kan någon hjälpa mig och tala om var man letar? Och hur? Är det billigare att boka te.x flyg för sig och hotell separat?

• Svar på tråden Billiga resor?
  • Eliasmamma

Ibland kan flyg och boende separat vara billigare och ibland tillsammans. För att resa billigt så bokar folk oftast långt förre, typ 6 mån-1 år tidigare innan dom ska resa.

Jag kan ex hitta resor till turkiet, bulgarien osv för typ 11000 för 2 pers, då är det boende och all inclusive också en vecka..

Det finns ju sidor som www.detur.se www.lastminute.se att kolla på också. 

• Anonym (Korkad?)
    Virriga Vera skrev 2012-04-06 06:40:47 följande:
    Men vad är billigt för dig?
    Det beror ju såklart på vart man ska och hur länge etc. Men en weekend i Barcelona te.x? Jag hittade en sån resa för mig och mannen för 20000:- Det är INTE billigt. Folk pratar om flygresor för några hundralappar bara...men var hittar man det?
  • Virriga Vera
    Anonym (Korkad?) skrev 2012-04-06 07:03:57 följande:
    Det beror ju såklart på vart man ska och hur länge etc. Men en weekend i Barcelona te.x? Jag hittade en sån resa för mig och mannen för 20000:- Det är INTE billigt. Folk pratar om flygresor för några hundralappar bara...men var hittar man det?
    Då skall du söka på olika sökmotorer och inte på resebolagens sida. Du skall även gå in på budgetflygens hemsidor. SAS har ofta billiga flygbiljetter till större städer men de går fort och det gäller att vara ute i god tid. Vi försöker alltid beställa direkt när flygen släpper sina biljetter vilket gör att skall vi till USA så får vi beställa nästan 1 år innan vi skall åka. Google är också bra.

www.expedia.se
    www.momondo.se
  • Anonym

Sista minuten resor... de är ganska billiga.

• Höghus

Olika flygbolag har ofta olika erbjudanden. Att flyga tex Easyjet är billigare än SAS. Fast ibland har även de stora bolagen superpriser. Boka inte paketresor utan fixa hotell själv via nätet. Det är inte svårt. Googla lite bara.

• Anonym

www.reseguiden.se

Jag har åkt till både grekland och egypten för 2500kr /person, inklusive hotell en vecka.
    7000kr/person för 2veckor i thailand inkl.hotell.

• Anonym

Sitter just nu i Sharm el Sheik, Egypten, på ett femstjärnigt hotell jag bokade via Apollo för ca 4-5 veckor sedan. För att vara över påsklovet tycker jag att 5000kr inkl frukost är helt okej för en vecka. Utöver det har jag gjort av med 150-200 kr per dag (men har knappt druckit någon alkohol då). Överkommligt för att vara tvungen att hålla mig till skollovsresor.

Annars brukar jag flyga med Ryanair till Spanien där jag har tillgång till lägenhet. Har kostat mellan 600 och 3000 kr tur och retur för en person. Ibland bokar jag två dagar före, ibland i god tid (aldrig mer än 3-4 månader dock). Min kompis är för tillfället på Malta, dit de flög för 800kr/person tor, bokade för några veckor sen. Även det med Ryan air. Ryan flyger även till Barcelona. 

• Anonym

Stockholm-Barcelona 24 apr-27 april 618 kr. eller hem 30 apr istället så kostar det 790kr (tor). Ryan air. Så det är rätt enkelt att hitta nått hyfsat billigt. =)

• Anonym (bcn)

Om du kollar på t ex Norwegian.com kan du t ex hitta flyg till Barcelona (fr Arlanda) med avresa den 28 -30 maj (mån-ons) för 699 kr och hemresa den 1 juni (fre) för 730 kr. Vill man åka weekend blir det lite dyrare för det är väl mer eftertraktat.

Boende kan man hitta via t ex booking.com där jag vid en snabb sökning hittar en hel del hotell som kostar under 2000 kr för 3 nätter i ett dubbelrum (totalt för 2 personer) för samma datum som flygdatumena ovan. Det är i alla fall långt ifrån de 20 000 kr du hittar. Även om du skulle välja att åka över en weekend så kan du komma långt under det.

• Anonym

ryanair kanske och norweiganair (stavning) Jag flyger ofta med just Ryan air. Är super nöjd med dom. Man kan hitta superbilliga resor för några hundralappar. Sen ska du leta bland restresor också, då kan man hitta resor flyg med boend för 2 - 5000 kr.

Svar på tråden Billiga resor?