• SunnyDay

Lammstek!?!

Hej,

har fått för mig att jag ska laga lammstek i morgon till familjen. Har aldrig gjort detta förut (är inte så duktig på att hantera kött alls eftersom jag oftast lagar vegetarisk mat...)

Nu har jag i alla fall hittat det här receptet på dn.se som låter enkelt och gott. Det jag efterlyser är helt enkelt råd om det är något speciellt man ska tänka på när man lagar lamm eller bara när man ska göra en stek. I detta recept står det till exempel inget om att man ska bryna steken innan man sätter in den i ugnen men det kanske kan vara bra eller? 

www.dn.se/mat-dryck/recept/lammstek-med-honung-vitlok-rosmarin-och-citron

Glad påsk på er!

• Svar på tråden Lammstek!?!
  • vivianne

Jag har också planer på att premiärlaga lamm i morgon så ansluter mig till frågan. Vi är sex vuxna och fyra barn - hur stor stek kan behövas?

• Dolcegabbana

Om du tar en stek med ben blir den inte lika torr :)  Sen skulle jag låta den ligga i rumstempratur i ca 2 timmar innan jag lägger in den i ugnen.

• MissUnderstood

Kör steken på låg värme i ugnen (Ca 100-150 grader) och med köttermometer. Innertemperatur 57-65 grader beroende på hur välstekt du vill ha den. Låt steken sedan vila  i minst 10 minuter innan du börjar skära upp den.

En Smak Av Karin - ensmakavkarin.wordpress.com
Svar på tråden Lammstek!?!