• emoni23

Tvättmaskin stannar mitt i

Hejsan!

Undrar om någon kan hjälpa mig, 

har en toppmatad husqvarna som är rätt så ny, den pausar mitt i tvätten, är det något som behöver bytas? 

Någon som vart med om detta?

SOm har en idé om varför det blir såhär? 

Tycker inte den bör vara slut då det är bra märke och allt. 

• Svar på tråden Tvättmaskin stannar mitt i
  • Sale

Kolla att slangen för ut-vattnet ligger lågt. har för mig att vi har haft problem med det förut men vi tolkade det som att tvättmaskinen hade tappat minnet då den ibland lyckades hela program och ibland inte. När vi hade kastat ut den var det någon som sa till oss att det kan vara slangen för vatten. Tror faktiskt att det också var en Husqvarna fast modell äldre. Lycka till!

• jekyll

Även om saker är ganska nya så måste man rensa silen ofta.
    Än mer viktigt ifall man har lite större barn som själva tvättar = plockar inte ut fickor vilket gör att hårnålar etc fastnar och då pumpar den inte ut vattnet och då kan den stanna.

Eller så fortsätter den att pumpa tills det överhettar och maskinen börjar brinna...hände mig för nån månad sen.

• emoni23
    jekyll skrev 2012-04-07 08:31:49 följande:
    Även om saker är ganska nya så måste man rensa silen ofta.
    Än mer viktigt ifall man har lite större barn som själva tvättar = plockar inte ut fickor vilket gör att hårnålar etc fastnar och då pumpar den inte ut vattnet och då kan den stanna.

Eller så fortsätter den att pumpa tills det överhettar och maskinen börjar brinna...hände mig för nån månad sen.
    Hej Silen är rensad det var det första jag gjorde, ska kolla vattenslangen.

Något mer man kan göra?

• jekyll

Beroende på hur gammal maskinen är och var du köpt den, så kanske det är garanti kvar.
    Hittade denna text vid en snabb sökning på intanett:

Garanti
    På alla vitvaror gäller en reklamationsfrist på 3 år enligt konsumentköplagen. Detta gäller om du köpt varan för hushållsbruk (enskilt hushåll). Vid fel inom 12 månader rekommenderar vi dig att kontakta fabrikantens serviceföretag.

• BuoBä

Fortsätter den av sig själv efter ett tag, eller stannar den?

Jag hade en maskin tidigare som ägnade ca 1/3 av programmet åt att göra absolut ingenting. Den vände runt tvätten var 10 minut typ och mellan var den helt tyst och stilla.

Som tur var stod det i bruksanvisningen att det var så den skulle funka, annars hade jag garanterat ringt reperatör vid första tvätten.

Om den stannar och vägrar fortsätta skulle det kunna vara att tvätten är obalanserad i tunnan. Vissa maskiner är väldigt känsliga för det, och man kan behöva flytta runt saker så vikten fördelar sig jämnare.

Svar på tråden Tvättmaskin stannar mitt i