• Anonym (kollarupplite)

pappan jobba utomlands

Hej

Jag vill bara kolla upp lite vad som gäller då allt är stängt över påsk   

Jag väntar barn tillsammans med en kille ifrån samma stad. Han har nu fått erbjudande om jobb utomlands (tyskland) men det verkar som om att han kommer vara anställd via sitt företag här i Sverige

Hur fungerar det med hans pappaledighet? Har han rätt till fler dagar än de 10?
    Har han rätt att få fler dagar om jag har ensam vårdnad?
    Jag kommer ju gå på soc sen och ska men det måste jag ta alla föräldrardagar 

Eftersom vi aldrig varit ett par så är vi överrens om att jag ska ha ENSAM VÅRDNAD och han sin umgängesrätt och träffa barnet så ofta han kan (kommer jobba lite i Sverige och detta är något vi är överrens om. Att han ska träffa barnet när han är här)

Tacksam för all information, samt vart man kan vända sig sedan :)       

• Svar på tråden pappan jobba utomlands
  • vännen

Har du enskild vårdnad får du alla föräldradagar. Oavsett om pappan jobbar i Sverige eller Tyskland.

• Anonym (kollarupplite)
    vännen skrev 2012-04-07 22:46:34 följande:
    Har du enskild vårdnad får du alla föräldradagar. Oavsett om pappan jobbar i Sverige eller Tyskland.

är du bra på det här med vårdnad och allt? har lite mer frågor om detta :)

ex om jag har ensam vårdnad, hur mycket får pappan träffa barnet?
    (han sa idag att han ev ville ha delad vårdnad, men det försvårar för mej i framtiden.
    såklart får han träffa barnet så mycket han vill och kan)

Pappan udnrade hur mycket han ska betala i underhåll?
    Har hört att man trots hög lön inte behöver betala allt utan får hjälp av f-kassan

Måste man blanda in familjerätten i detta eller går det att lösa själva?
    Om man då är överrens menar jag

Har han rätt till andra pappadagar?
    (har för mej att min systersons pappa fick ett par extra dagar varje år trots hon har ensam vårdnad)

Påverkas mitt inkomst (socialen, föräldrapenningen, underhållet) om han vill ha delad vårdnad?

Om han blir anställd via tyska företaget, har han då även rätt till tyska pappadagar?
    (vet inte om du vet men kan ju se om du vet nåt)             
Svar på tråden pappan jobba utomlands