• J a d e d

Tinad och återfryst gravad lax?

Jag undrar om någon kan svara på om jag kommer avlida om jag äter det. Kan inte riktigt svära på att den inte tinade innan jag frös in den igen och nu är jag jävligt sugen på gravad lax.

Så, kommer jag dö om jag äter den? Kan inte direkt avgöra med näsan om den stinker eftersom all fisk stinker.  

• Svar på tråden Tinad och återfryst gravad lax?
  • Pickeli

Så länge den inte var rutten när du frös in den så är det lugnt! Du känner om den smakar illa!

• J a d e d
    Pickeli skrev 2012-04-06 18:44:15 följande:
    Så länge den inte var rutten när du frös in den så är det lugnt! Du känner om den smakar illa!
    Det var den inte. Så jag väljer att tro på detta. Solig
  • Pickeli

Ja du lär ju inte dö iallafall

• J a d e d
    Pickeli skrev 2012-04-06 18:55:35 följande:
    Ja du lär ju inte dö iallafall
    Det skulle vara lite jobbigt.
  • Sandra 02

Det är aldrig bra att tina och kyla ner mat två gånger men det beror ju på hur fjantig man är med just detta (uppväxt med en mamma som är kock så känner mig ganska hjärntvättad vid detta laget, haha..)

• J a d e d
    Sandra 02 skrev 2012-04-06 22:42:13 följande:
    Det är aldrig bra att tina och kyla ner mat två gånger men det beror ju på hur fjantig man är med just detta (uppväxt med en mamma som är kock så känner mig ganska hjärntvättad vid detta laget, haha..)
    Nej jag vet. Men denna var lite på gränsen, jag är osäker på om den hann tina (frostade av frysen) och är väl mest ba lite nojig. Men ska testa. Om jag dör vet jag.
  • Pickeli

Varför man främst inte sk återresa mat är för att smaken och konsistensen blir kass. IOM att man spränger sönder matens fibrer och textur ytterligare genom en till frysning.

Och det andra är att den kan samla på sig bakterier som ute dör med frysning. Men det gäller egentligen all fryst mat. Vid bra hantering kan man vara safe.

Så har jag fattat det. Men jag kan ju ha helt fel också.

Om en gravad lax håller 10 dagar i kylskåp så borde du således kunna frysa den så många gånger du vill under de 10 dagarna utan att bli sjuk av bakterierna, om du behandlar den som om den skulle vara i kylskåpet. Tinar du den i kylskåpet och sedan fryser den igen så kan det ju rimligtvis inte bli någon skillnad än om du sätter tillbaka den i kylen eller frysen. Förutom på smaken dvs.

Svar på tråden Tinad och återfryst gravad lax?