• Aapple

    Spontangravid med. 2:an trots icsi med första!?

    Någon som har blivit gravid trots icsi? Blev gravid 1:à barnet så och nu plötsligt spontan gravid?? Någon

  • Svar på tråden Spontangravid med. 2:an trots icsi med första!?
  • SvonL

    JA!


     


    Här har du en! Första barnet kom på 3:e IVF:en ICSI.


    Och nu helt plötsligt är vi spontant gravida - kan inte förstå det! Var på UL igår och allt såg bra ut - är i V13.


    Om allt går bra blir det exakt 24 mån mellan syskonen!


    Vilken vecka är du i?

  • Aapple

    Ok då har du en till här,
    Jag är nu i  vecka 7 och fattar ingenting, var ju sen och tänkte jag säkert åt dåligt eller något men nu plötsligt gravid,
    har inte bestämt mig ännu om jag sk behålla, hon är ju bara 7 mån så det blir 16 mån emellan,
    Tufft jo men hur stor är chansen att man blir gravid igen?
     

  • SvonL

    Hej

    Jo 16 mån är ju lite tight, men att inte behålla...  Som IVF:are finns inte den tanken i min värld.

    Efter vi fått vår son valde vi att avstå från att skydda oss  - med vetskapen om att risken/chansen fanns att vi faktiskt skulle kunna bli gravida. Även om vi inte trodde det såklart.

    Men det är ju faktiskt ett val man gör där och då  - när man väljer att avstå från skydd. Så tänker i allafall jag.

    Och jag tar ju hellre ett syskon "för tätt inpå" än inget syskon alls. Så resonerade vi. Om jag hade kunnat planera när jag skulle bli gravid hade vi nog haft 3 år mellan barnen. Men nu ville slumpen att det blir bara två år.

    Förstår att det är svårt, tänk om du inte blir gravid igen om du tar bort det....?

  • Aapple

    Jo jag vet det , vi har haft oskyddat 6 år utan att något har hänt.
    Jag trodde faktiskt inte det skulle gå efter att man fått barn men tydligen går det trots icsi. 
    Ja jag vet tänker så med, planen var ju bara 1 barn från vår sida vi är jättenöjda och planerade inga syskon pga av allt man gått igenom. Känslorna är blandade. Min dotter är ju fortfarande liten då barnet kommer,

  • SvonL

    får jag fråga varför ni bara planerat ett barn?

    För mig har det alltid varit en önskan att vår son ska få växa upp med ett syskon, jag har själv två syskon & känner att det är det bästa man kan ge sitt barn!

    Min man har inte varit lika säker - han tycker fortfarande att det är ganska tungt med "småbarnstiden" och längtar efter att få långa sovmornar igen   !

    Jag känner att det nu blir lite väl tätt mellan barnen, och att det kommer att bli tufft. Men tror att det i längden kommer att underlätta att de är två och har varandra!

    För oss känns det enbart som en vinstlott att det nu blev såhär, även om jag vissa dagar känner lite panik.

    Denna gång har jag faktiskt avstått från KUB & istället gjort ett moderkaksprov - för jag vill inte under några omständigheter ha ett sjukt barn.

    Imorgon går jag in i V14, börjar bli lite trångt i jeansen..... Så fort jag får besked om hur moderkarksprovet har gått ska jag investera i nya mamma-jeans!

    pss får jag fråga hur gammal du är? Jag är 37 & bor i Stockholm

  • Aapple

    Vi båda är minst av våra syskon, 3 st. Resp 2 st syskon. Jag tycker man ska kunna erbjuda sitt barn det bästa, och ett barn är det vi har råd med får ut ca 40000 netto. Jag tyckte själv Ivf var jobbig samt födseln var extremt jobbig, hade värkar i fyra dagar! Gick över 2 v. Min sambo tror jag också det är skönt nu när barnet blir lite större, vi är 24 år gamla. En till bebis kommer bli jobbigare för oss och jag vill vara säker på att jag har ork och tid. Jag ammade inte vårt första barn det blev gör jobbigt, började jobba lite efter ca 4 mån. Vilket många tycker är onormalt.

  • SvonL

    Ok, jag förstår!

    Jag tog planerat snitt & ammade inte, ändå var första året ganska ´jobbigt. Nu när han är 1,5 år är det faktiskt jättekul att vara förälder. Men jag kan förstå att det känns jobbigt i den period ni är just nu.

    En del (jag t ex) är helt enkelt inte "bebis-mamma". Utan tycker det är roligare med lite större barn. Och vi har råd med fler barn, så det är ingen issue för oss.

    Eftersom du är så ung, så finns nog goda chanser till ett till barn i framtiden - ni har ju tid på er. Om ni väljer att inte behålla., men svårt beslut oavsett!

  • Aapple

    Jag tycker det är jobbigt nu, alla säger det är underbart mm. Men känner inte så älskar givetvis min dotter men i bland påfrestande. Gråter i bland om hon leker själv. Av min första grav fick jag sista v bristningar, åh vad arg jag är, blev ändå inte stor. Och brösten förstörda av amningen de blev ju e kupa och jag à nu, tycker med det äg roligare när de är större, men svårt beslut. Vi kämpade ned detta barn i fem år.

  • SvonL

    Kan tipsa om Weledas havandeskapsolja - jag smorde in magen med den varje kväll, började med det tidigt i graviditeten. Nuhar jag börjat igen.Jag fick inte en enda bristning - kanske berodde det på oljan?! Kan ju vara värt för dig att testa (jag vågar inte chansa att vara utan oljan denna gången heller).
    Men vissa säger att det är hormoniellt - titta på din mamma - om hon har bristningar är risken stor att du oxå får det. (Min mamma har inga, trots tre barn)

    Och du - man behöver inte amma !
    Jag struntade i det -delammade de första två veckorna, så att han skulle få närhet & råmjölk. Men det var aldrig min grej.- Fick lite panik av det.... kände mig låst liksom.  Denna gång ska jag nog inte amma alls, ska nog be att få tabletter på BB så slipper man allt sånt!

    Det är hur smidigt som helst med flaskan, dessutom sover de längre pass eftersom de blir mättare. Och andra kan hjälpa till att passa och mata! Vi hade barnvakt första gången han var 5-veckor, var iväg på en fest i några timmar - kändes lyxigt !

    När ska din flicka börja dagis? Vår började vid 1,3 år (hade gärna börjat vid 1 år) han var så uttråkad innan han började, men nu är det toppen - han älskar dagis !

    Hoppas ni landar i ett beslut - ev kanman nog få hjälp att prata med någon inför ett så svårt beslt - typ kurator eller så.

  • Aapple

    Hon ska ev börja nu i höst sep då är hon 1 år, men jag vet fortfarande inte hur jag ska göra,
    rädd för att inte räcka till. Man vill ju inte bara vara mamma, vill ju vara mig själv, sambo mm..
    Amma kommer jag absolut inte göra i fall jag skulle behålla för stressigt när man har ett annat litet barn med sen hämta på dagis mm. 

  • SvonL

    Nu har vi fått besked från Moderkaksprovet - och bebisen är fultl frisk! Känns skönt att veta!
    Nu är bara frågan om vi ska logga in och ta reda på kön på bebisen...... eller om vi ska ha det som överaskning på BB..... svårt.

    Får jag ställa en personlig fråga? Du behöver inte svara.
    Men jag undrar varför ni inte har använt skydd, när du säger att ni bestämt er för bara ett barn? Då hade  ni ju sluppit detta dilemma ni är i nu.

    Vi valde att köra oskyddat - med förhoppning om att kanske få ett syskon på naturlig väg. Hade vi inte fått det hade vi kört ett tre-pack IVF när vår kille blir ca 2,5 år. Men om det inte funkat hade vi nöjt oss med ett barn, så kul är det inte med IVF, även om jag inte upplevde det som altför jobbigt ( vi gjorde bara korta metoden)

  • Aapple

    Ingen fara med frågan. Eftersom det inte funkat innan och då vår dotter kom till via Ivf så trodde vi inte att vi skulle få barn naturligt! De sa läkaren till oss! Vi har bestämt oss för behålla, vilken vecka är du i??

  • SvonL

    jag är i v14 nu
    det har gått så fort denna gången, man hinner inte tänka lika mkt som förra gången

    kul att ni ska behålla! 

  • Aapple

    Ja tiden går ruskigt fort denna gång, veckorna bara går ju! Snart har di väl ul? Ska ni kolla kön?

  • SvonL

    Hej

    som jag skrev i början av tråden så har vi struntat i att göra KUB i V12 den här gången. KUB är ju bara en sannolikhetssiffra & säger inget om just vårt barn. Så denna gång har vi valt att göra ett moderkaksprov, där man tar ut prov på moderkaka - då får de barnets DNA - och kan ge 100% besked om barnet är friskt.

    Vi gjorde detta i V13, det var läskigt - men nu har vi svaret att barnet inte har några kromosomavvikelser. För oss var det viktigt att veta - vi vill under inga omständigheter ha ett sjukt barn. Då vi känner att vi inte orkar, och att det dessutom skulle påverka våran son negativt att behöva växa upp med ett syskon som kräver mycket mer av oss.

    känns så skönt nu att veta! Och ja - man får en kod med i svaren, så vi kan logga in och ta reda på könet. Men vi har inte vågat ännu...... det känns fortfarande så overkligt, vi har svårt att förstå att det ska komma ett barn.....

    Men vi ska logga in, om några veckor. Jag vill så gärna ha en flicka denna gången eftersom vi har en pojke. Samtidigt så är det viktigaste att barnet är friskt - och att det faktiskt blev ett syskon - helt spontant & gratis !

    Nästa UL blir RUL i V18, som jag gör i slutet av maj.

    Ska ni göra UL ? Ta reda på kön?

  • Aapple

    Hejsan! Vet inte vad kub är direkt. Men ska göra alla tester och kolla könet med. Sannolikt blir det en flickA alla i sambon familj får det endast 1 pojk på 8 barn. Helst hade jag velat haft en pojk till denna gång. Men ändå gulligt med två flickor. Mycket bråk. Vilken v får man göra provet? Får man veta könet då direkt eller vänta?? Ul blir nog v 19 så måste ringa min bm och skriva in mig. Känner mig så dum mot min dotter nu som är så god och snart kommer få ett sysko , inte samma tid

Svar på tråden Spontangravid med. 2:an trots icsi med första!?