• Smultronet12

Nyttig lasagne?

Nån som kan tipsa om ett nyttigt recept på lasagne? Det är så gott...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 11:24:29:
    Kanske ska tillägga att vår son inte tål mjölkprotein eller laktos. Alltså han ska ha helt mjölkfri kost!

• Svar på tråden Nyttig lasagne?
  • Våra Liv

finns det inte o köpa fullkorns lasagneplattor? sen behöver du inte göra ostsmeten till utan bara köttfärs med nyttiga saker i

• Akay

Använd fullkornsplattor, gör egen ostsås på mager ost och använd nötfärs istället för fläskfärs. Gör det lite nyttigare i alla fall.

• Änglatuss

Precis, gröna lasagneplattor
    gör ostsåsen på typ mjölk, salt och peppar (ingen ost)
    stek köttfärsen i olja inte i smör
    vad annars, riv ner lite morötter i köttfärssåsen

• fipa2

hej du! kolla på tasteline's "lightomaten", jag TROR de hade ett recept på nyttigare lasagne där. det handlade om att byta ut mjölken mot fettfri mjölk, använda stekfärs med låg fetthalt, använda ost med mindre fett osv. små saker som gör en stor skillnad men resultatet blir gott ändå

• Våra Liv

använd nötfärs med inte bland eller fläskfärs

• Smultronet12

fipa2; tack tack!

Tack till er andra oxå!

• tuzzla

viktväktarna har ett recept där man istället för vitsås tar naturell, MILD yoghurt. Denna blandas m ost o äggula (har jag för mig).
    Jättefräscht o gott.
    Köttfärsen är ung. som vanligt.

Kolla med någon som har gått hos VV, annars kan jag kolla upp det exakta receptet när jag kommer hem i em om du är intresserad?!

• Smultronet12

tuzzla; det lät som ett bra recept, men vår son är mjölkallergiker och kan inte äta mjölkprodukter. Tror inte det finns någon mjölkfri yoghurt, tyvärr!

• Änglatuss

smutronet
    byt ut yogurten emot creamfrache eller gräddfil, de brukar jag göra!! eller så hur gammal är din son? de finns kapslar man kan ta innan man äter en laktoshaltig måltid, och nu har de kommit med nått så smart, droppar som man kan droppa i vanlig mjölk, låta de stå i kylen i 24 timmar och laktosen ska va BORTA!!

Svar på tråden Nyttig lasagne?