• swjwo

Kan någon hjälpa mig med Visma?

Jag håller på med en skoluppgift i bokföring med övningsprogrammet Visma Administration 1000. Har gjort nedanstående affärshändelse men det jag undrar är hur jag för över det till bokföringen sen?

Skicka påminnelse (krav) till kund
    . Du har upptäckt att faktura nr 9 från kunden ”Mjukvarupiraten” inte har betalats. Skicka en påminnelse till kunden så här: (Arbeta med/Kundreskontra/Krav).

Välj kravdatum (Du väljer här 101122).

Välj (Utskrift/Krav). I dialogrutan kontrollerar Du att alternativet Räkna upp kravräknare är ikryssat (då vet programmet om att krav nr 1 gått iväg till kunden).

Välj knappen Pdf-fil samt svara Ja, räkna upp på frågan.

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med Visma?
  • Stormorsan

Krav bokförs inte så du behöver inte göra något annat är det som står i uppgiften.

• swjwo

Så när jag gjorde ovanstående skickade jag ju ett krav till låtsaskunden men jag behöver alltså inte föra över det till bokföringen? Men saknas inte det datumet i bokföringslistan då?

• sportpappa

Nu gäller väl det här specifikt hur bokföringsprogrammet Visma Admin 1000 fungerar, men jag skriver ändå lite allmänt om hur det bör fungera.
    I bokföringen är det bara affärstransaktioner som ska in. Påminnelsen är just en påminnelse på att en faktura inte är betald. Den fakturan är redan bokförd som en kundfordran.
    På påminnelser finns oftast en påminnelseavgift som är det enda ytterligare som bör bokföras som en kundfordran. Då stämmer kontot för dina kundfordringar.
    Ett annat alternativ jag kan tänka mig som bör vara giltigt är att bokföra bort den tidigare kundfordringen och bokföra in påminnelsen i sin helhet som en ny kundfordran.

Om du inte har någon påminnelseavgift så bör inte påminnelsen bokföras. Den hänvisar bara till den första fakturan som redan är avklarad bokföringsmässigt. 

• swjwo

Såhär har jag fyllt i och överst den jag har skickat krav på är det översta 002 (syns lite dåligt) men hur får jag över det i bokföringen eller ska jag bara bokföra 50 kr som är kravavgift och isåfall på vilket konto?
  • swjwo

Så det jag ska göra är typ att bokföra påminnelseavgiften eftersom jag redan bokfört det andra en gång eller?

• swjwo

Jo jag har funderat fram och tillbaka på den här händelsen ett tag nu och det måste vara så att bara påminnelsen ska bokföras annars skickar jag ju en ny faktura och det ska jag ju inte.
    Nu är bara frågan på vilket konto jag ska bokföra 50 kr..  

• swjwo

I supporten på visma hittade jag hur man gör, vilket jag har gjort som ovanstående men sen när man har gjort det så ska man avsluta kravrutinen, hur tusan gör man det?

Det har retat gallfeber på mig i flera dagar, detta jag har problem med annars kommer jag inte vidare.

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med Visma?