• Anonym (konstig navel)

Sårskorpor och var(?) i naveln. Vad är det?

Jag har ingen övervikt direkt, BMI ca 21-22, men jag borde ha BMI 19-20 för då mår jag bättre på alla möjliga sätt. Gick upp ca 5 kg i höstas och känner att jag inte mår lika bra med denna vikt. Bland annat har jag fått sårskorpor i naveln och om jag pillar bort dem kommer något var-liknande klegg ut. Vad tusan är det?

• Svar på tråden Sårskorpor och var(?) i naveln. Vad är det?
  • Anonym (Millan)

Någon infektion? Jag hade det likadant under några år. Mitt bästa råd: Boka tid på vårdcentralen.

• Anonym

Det låter som en infektion där. En infektion i naveln kan i värsta fall (ovanligt) sprida sig till bukhinnan vilket är farligt. Sök vård på din vårdcentral.

• Anonym (konstig navel)

Jag går mycket ogärna till någon form av vårdenhet, läkare vårdcentral ... Ska det verkligen behövas för lite sårskorpor i navel? Ähh, jag får väl ringa 1177.

Vad kan de göra mot infektionen då?

När jag för några år sedan gick till vårdcentralen för urinvägsinfektion (bodde typ på toaletten och hade svinont) fick jag höra att man inte ska söka vård för bagateller som urinvägsinfektioner. "Det går över av sig självt på en vecka. Det gör bara lite ont. Bara härda ut, men folk är för mjäkiga idag ..." sa den kvinnliga läkaren som jag misstänker aldrig haft en urinvägsinfektion ...

Nu har jag ju inte ens ont ..., men haft dessa skopor inne i naveln sedan före jul.

Tack för svar! Skrattande

• Anonym (Svamp)

Kan ju vara svamp också, t.ex. om du inte torkat dig i naveln efter duschen.

Svar på tråden Sårskorpor och var(?) i naveln. Vad är det?