• Mellanmjölkens land

Långresa med 1,5-2åring. Vad skulle du välja?

Vi funderar på att hälsa på några vänner utomlands. Har vi tur blir det ca 8h + 8h, har vi otur blir det ytterligare en mellanlandning. Vårt barn kommer vara 1,5-2 år när resan planeras bli (vet inte exakt när vi skulle åka, om vi åker).
    För oss finns 3 alternativ:

1. Vi åker själva med dottern

2. Vi åker med några gemensamma vänner som även de har småbarn. De barnen är då 8-12mån respektive drygt 3 år.

3. Vi åker inte alls

Vad skulle ni välja?

• Svar på tråden Långresa med 1,5-2åring. Vad skulle du välja?
  • JanaLiiN

Jag skulle inte åka alls, men jag är lite bekväm. Vi var på långresa med barn som var 6-9 månader, det var inget problem. Men nu är h*n snart 2 och jag känner att det skulle vara en mardröm att behöva underhålla denna krabat på långa flighter. Vi väntar ett eller två år till som liten kan tex titta på DVD, sitta still mer än 10 sekunder i taget osv, sen ska vi ut på långresa igen.
    Men om man själv har mycket energi och är beredd att lägga all tid, och då menar jag ALL tid på resan åt att lugna och underhålla en tvååring, så kör på. Men jag avundas er inte. 

• Nordanvinden08

Jag skulle välja alt 1 eller 2 :) Stanna hemma hade inte varit ett alternativ. Det går utmärkt att resa med barn, man får planera lite bara. Vi har rest m vår dotter sedan hon var 7veckor pga av familj i södra afrika. Hon är 3,5 idag:)
    Lycka till och trevlig resa!

• Mellanmjölkens land

Tanken är att hon ska få ett eget säte där hon kan sitta och leka och ev tar vi en dags paus i samband med mellanlandningen.

Nordanvinden 08, skulle du föredra 4 vuxna på de 3 barnen eller 2 vuxna på 1 barn? Vad tror du är enklast? Förhoppningsvis kanske de två äldsta kan underhålla varandra kortare stunder

• Billabong

Jag hade vägt in hur länge vi skulle vara iväg på resmålet. Jag vill gärna stanna en längre tid när jag åker så länge till ett resmål (och ofta hör det samman med att flygbiljetterna är ganska dyra då också). Hade det varit kort tid på resmålen så hade jag nog övervägt att resa när barnet är äldre och/eller när jag kunnat stanna längre
    .
    Men annars hade jag valt att åka. Hurvida vi rest själva eller med vänner hade främst berott på om vi velat tillbringa semestern tillsammans med den andra familjen eller hellre velat vara bara vår egen familj. Hade inte brytt mig om att se flygresan som en faktor i det valet.
    Ni får det knappast lättare att resa med en familj med två små barn. Däremot kommer den familen kanske få en del fördelar av att resa med er.  

• hannis

Alt 1 eller 2.

Jag reser gärna med vår 2-årige son och han är superlätt att ha med på resor så jag skulle inte tveka. Att åka med andra barn är bra då de kan leka med varandra under resan men jag hade inte tvekat att åka utan vännerna heller.

• pluttskrutt

Vi åkte till USA med sonen när han var 2,5 (längsta tiden i luften var 10,5 h) och det var inga problem alls. Han älskade flygplatsen, älskade att åka flyg och var en solstråle under hela resan. Jag skulle ha valt alt 1 eller 2, jag skulle inte ställa in resan pga barnet.

• Dr Mupp

Skulle säga att det beror nog på hur ungen är.

Jag skulle inte vilja långresa med min tvååring, han är inte särskilt rolig och att få honom att sitta still i 8 timmar är bara att glömma. Men det gick bra att resa när min äldsta var två år. Hon var mycket lugnare och satt gärna still och lekte på ett helt annat sätt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • canmamma

Just 1 1/2 - 2 år är den ålder jag tycker är svårast att flyga med. Innan de har eget säte och innan de förstår och kan distraheras till att sitta still. Men vi reser mycket ändå för vi har familj och vänner utspridda och det är aldrig så farligt som jag befarar. 

Av dina alternativ hade jag nog valt 1). Två vuxna på ett barn ger er möjlighet att ta pauser, vila, äta, gå på toaletten utan alltför mycken planering. Är ni bara beredda på att det nog kommer att krävas att en vuxen är fokuserad på barnet hela tiden det är vaket så kommer ni nog att bli överraskade över hur lätt det går. 

Alternativ 2) är inte heller så dumt. Det beror lite på hur era vänner är och hur barnen är. Vissa barn funkar så mycket bättre i en liten grupp eller flock. Och ni får den extra säkerheten att ni är flera vuxna som kan hålla ögonen öppna samt om någon skulle råka bli sjuk eller så. Hade ert barn bara varit lite äldre typ 2 1/2 - 3 år så hade jag helt klart valt detta alternativ, men nu tror jag att det kommer att vara lugnare för er med det första alternativet.

• Nordanvinden08

Om vi skulle resa med vänner så skulle vi göra det för det var roligt, inte för att det skulle bli lättare;) Men vi har ju gjort många långresor själva och det fungerar bra. Kan hålla med andra om att långflighten när hon var 1,5 var jobbigast, eftersom man behövde underhålla henne mkt. Men det var absolut inget problem! Man kan ju sitt barn och det är bara att göra det bästa av det:) De brukar sova riktigt bra oxå på flyget, det vibrerar bra:) Det viktiga är att inte stressa upp sig om det inte går som man vill, barn är barn, och det finns alltid folk på planet som inte tycker om att barn får flyga... Men även många som är så gulliga mot en för att man har barn! Så oroa inte för mkt, njut av resan!

Svar på tråden Långresa med 1,5-2åring. Vad skulle du välja?