Någon som gjort en ögonbotten undersökning?
Har diabetes och fått en tid för en ögonbotten- undersökning. Man får visst några droppar. Någon som gjort en sån? Hur var det efteråt?
Har diabetes och fått en tid för en ögonbotten- undersökning. Man får visst några droppar. Någon som gjort en sån? Hur var det efteråt?
Jag har gjort flera stycken :) haft diabetes typ 1 i 16 år o började göra ögonbottenfotograferingar för ca 12 år sedan.
Är lite jobbigt när de ger dropparna, svider lite i ögonen o sådär. Efteråt så är ögonen väldigt ljuskänsliga och pupillerna stora som hus, men det brukar gå över efter några timmar.
Okej. jag har typ 2 och ska göra en för första gången.Känns lite läskigt att göra saker med ögonen, men det är ju bra att dom kan kolla upp det. Har du du fått några förändringar?
Aldrig haft några förändringar, så det är skönt!
Jag tycker det är mest obehagligt när de droppar i dropparna. Själva fotograferingen går bra. Inget att oroa sig för
Kan bara säga att kör inte bil dit, och ha gärna någon med dig om det är en solig dag. Ljuskänsligheten är helt absurd de första två timmarna så det gäller att man vet vart man ska (jag kunde t ex inte läsa busstidtabeller eller se vilken buss det var som kom),
Har oxå diabetes, typ 1, o gjort ögonbottenfoto ett par ggr.
Känns litegrann bara nån sekund när de droppar in dropparna, o lite ljuskänsligt blir det oxå som sagt ett par timmar.
Själva undersökningen är ju att man får kolla in i en apparat o kolla på en röd lampa i olika vinklar, helt smärtfritt...
Du behöver absolut inte vara orolig för att gå dit tycker jag...
Jag har gjort det ovanligt många gånger och kan lova dig att du har inget att oroa dig för. Dropparna du får innan svider lite när de droppas in, i övrigt är det helt smärtfritt. Min erfarenhet är att den tillfälliga synnedsättning som man får efter är som störst och pågår som längst första gången. Medtag solglasögon och kör inte bil efter. Kom också ihåg att du kommer ha svårt att använda mobil ffa. Sms de första timmarna efter pga dem dimmiga oskarpa syn dropparna ger dig.
Ja för tusan, glöm inte solglasögon! Man ser jättesuddigt efteråt eftersom pupillerna är tillfälligt förlamade.
Jag råkade ut för det snygga att jag fick droppar och sedan precis efter fick jag veta att jag skulle sättas igång. Förlossningen tog 2.5 timmar, jag måste sett heeelt galen ut. Man har ju typ ingen iris alls :D
Jag tycker det svider av bara tusan när de droppar. Men det går över rätt fort
TACK för alla lugnande svar!! Nu känns det lite lugnare. Jag är ledig i 2 dagar efter från jobbet , och, jag får skjuts till och från sjukhuset. Hoppas det inte är några förändringar... Vad händer om det är förändringar? Någon som vet?
Har inte haft några förändringar än, haft diabetes typ 1 i drygt 2,5 år...
Vet inte riktigt vad som händer vid förändringar, tror man får gå på tätare kontroller då...
Men håller tummarna på att du inte har några förändringar...
Fick en ny tid och ska dit imon...Men det ska nog gå bra...