Hur gör man med hyrköp?
Hej
En kollega till mig har ett hus som de ska sälja men de får det inte sålt. De börjar bli lite smått desperata då de har köpt ett nytt hus och får betala dubbelt nu alltså. Det går, men de kan inte renovera sitt nya som de vill.
Jag har tänkt att fråga om vi kan få hyra det, men, jag vill inte hyra så om 6 månader/1 år så kan de sälja. Vi kan tänka oss att köpa det, det passar oss mycket bra men har inte till kontantinsatsen än så vi får inget lån (vi har kollat) så vi tänkte oss hyrköp.
Har dock inte superkoll, men som jag fattade det när jag läste om det på nätet så bestämmer man en köpesumma och å betalar man hyra och när man sen köper så får man ha hyran till godo så att säga.
Som exempel:
Vi bestämmer att huset ska kosta 1 000 000 kr.
Deras ränta inkl amortering är: 10000 kr i månaden vilket vi betalar. Vi betalar också alla driftskostnader.
Om 1 år och 3 månader har vi betalat motsvarande kontantinsatsen och då kan vi ta lån och köpa huset för resterande 850 000 kr.
Har jag fattat det rätt då?
Det jag skrev ovan är bara ett exempel, summorna stämmer inte i verkligheten. (Bäst att vara övertydligt, detta är ju FL )
För att ytterligare förtydliga: Vi har idag en hyra på nästan 9000 och nu när sambon fått jobb kan vi ändå spara mellan 8-10 000 i månaden så vi skulle isf kunna köpa tidigare än i exemplet ovan. Förutsatt då att inte allt pajar, men huset är relativt nyrenoverat så det skulle vara maximal otur om alla dyra saker pajar samtidigt.
.