• Anonym (Hur?)

Hur gör man med hyrköp?

Hej

En kollega till mig har ett hus som de ska sälja men de får det inte sålt. De börjar bli lite smått desperata då de har köpt ett nytt hus och får betala dubbelt nu alltså. Det går, men de kan inte renovera sitt nya som de vill.

Jag har tänkt att fråga om vi kan få hyra det, men, jag vill inte hyra så om 6 månader/1 år så kan de sälja. Vi kan tänka oss att köpa det, det passar oss mycket bra men har inte till kontantinsatsen än så vi får inget lån (vi har kollat) så vi tänkte oss hyrköp.

Har dock inte superkoll, men som jag fattade det när jag läste om det på nätet så bestämmer man en köpesumma och å betalar man hyra och när man sen köper så får man ha hyran till godo så att säga.

Som exempel:
     Vi bestämmer att huset ska kosta 1 000 000 kr.
    Deras ränta inkl amortering är: 10000 kr i månaden vilket vi betalar. Vi betalar också alla driftskostnader.
    Om 1 år och 3 månader har vi betalat motsvarande kontantinsatsen och då kan vi ta lån och köpa huset för resterande 850 000 kr.

Har jag fattat det rätt då?

Det jag skrev ovan är bara ett exempel, summorna stämmer inte i verkligheten. (Bäst att vara övertydligt, detta är ju FL )
    För att ytterligare förtydliga: Vi har idag en hyra på nästan 9000 och nu när sambon fått jobb kan vi ändå spara mellan 8-10 000 i månaden så vi skulle isf kunna köpa tidigare än i exemplet ovan. Förutsatt då att inte allt pajar, men huset är relativt nyrenoverat så det skulle vara maximal otur om alla dyra saker pajar samtidigt.

.

• Svar på tråden Hur gör man med hyrköp?
  • Anonym (Anna)

Det finns inget fastställt "så här gör man". Det är upp till er att komma fram till en modell som passar er båda. Se till att det blir juridiskt hållbart, trist om säljaren drar sig ur och ni "betalat in" mycket handpenning/hyra.

• Ripper500

Tänk också på vem som ska ersätta skador om ngt uppkommer! Samt om ni ska ha varsin försäkring på fastigheten! En sak till är att om priset fastställes och ni sedan upptäcker saker så blir det svårt att dra ner priset!

Men det är absolut en bra ide!

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Anna) skrev 2012-04-07 07:52:11 följande:
    Det finns inget fastställt "så här gör man". Det är upp till er att komma fram till en modell som passar er båda. Se till att det blir juridiskt hållbart, trist om säljaren drar sig ur och ni "betalat in" mycket handpenning/hyra.
    Ok tack, ja min väns pappa skriver kontrakt hela dagarna och lovade att hjälpa oss i så fall. Han skriver kommunens hyreskontrakt så han har koll
    Ripper500 skrev 2012-04-07 08:44:27 följande:
    Tänk också på vem som ska ersätta skador om ngt uppkommer! Samt om ni ska ha varsin försäkring på fastigheten! En sak till är att om priset fastställes och ni sedan upptäcker saker så blir det svårt att dra ner priset!

Men det är absolut en bra ide!
    Ja, det måste vi tänka på. Tanken är ju att vi ska köpa det och det är ju en risk iofs om vi fastställer ett pris och sen uppkommer problem. Eftersom det är relativt nyrenoverat (äldsta vitvaran är 2 år gammal) så hoppas vi ju att det inte ska bli något. Och vi känner de som ska sälja så har vi ju följt med på deras 'resa' med huset och vet att de skulle ha bott kvar om de fått plats. De fick inte bygga ut mer, därav flytten. de har aldrig haft några problem som de har talat om och det skulle de nog, vi har pratat en del om huset under deras renovering så det största problemet har varit val av material En risk är det ju dock, men det är det ju alltid.
  • Anonym
    Anonym (Hur?) skrev 2012-04-07 07:31:04 följande
    Som exempel:
    Deras ränta inkl amortering är: 10000 kr i månaden vilket vi betalar. Vi betalar också alla driftskostnader.
    Om 1 år och 3 månader har vi betalat motsvarande kontantinsatsen och då kan vi ta lån och köpa huset för resterande 850 000 kr.

.
    Men nu missar du en sak. Om du betalar 10.000 i månaden så är ju bara en del amortering, resten är ränta och den räntedelen kan ju aldrig bli en "kontantinsats"
    Det är ju när ni vill köpa för 1 miljon som banken kommer att bevilja lån på 85% och kräva att ni själva lägger 15%. 
    Genom konstuktionen med hyrköpet så är då säljaren och ni överens om att de enda de får vid själva "sköpet" är 850.000 och att de övriga 150.000 ska räknas som att de redan fått genom hyrorna. På de 15 månaderna du hyrt har de visserligen fått 150.000 men eftersom en stor del av den summan gått till räntor så är ju inte det pengar som kommit dem tillgodo trots att de måste skatta för dem som vinst.
  • mammatill6
    Anonym (Hur?) skrev 2012-04-07 07:31:04 följande:
    Hej

En kollega till mig har ett hus som de ska sälja men de får det inte sålt. De börjar bli lite smått desperata då de har köpt ett nytt hus och får betala dubbelt nu alltså. Det går, men de kan inte renovera sitt nya som de vill.

Jag har tänkt att fråga om vi kan få hyra det, men, jag vill inte hyra så om 6 månader/1 år så kan de sälja. Vi kan tänka oss att köpa det, det passar oss mycket bra men har inte till kontantinsatsen än så vi får inget lån (vi har kollat) så vi tänkte oss hyrköp.

Har dock inte superkoll, men som jag fattade det när jag läste om det på nätet så bestämmer man en köpesumma och å betalar man hyra och när man sen köper så får man ha hyran till godo så att säga.

Som exempel:

Du måste ju vara ute och cykla. Det du betalar i hyra kan ju inte banken räkna som kontantinsat, för det ä r det ju inte utan just hyra. om jag skulle hyra ett hus för 15000 i månaden blir det per år180000. Om jag har hyrt det i 10 år på så vis har jag betalt 1,8 miljoner och om huset är värt det så får jga det. Är det värt mindre, ska man då ha tillbaka? och på ditt vis gör ju de en förlustaffär. Hyr de ut det till nån annan som betalar vanlig hyra så kan de sölja om ett år och få hela priset.
    Det jag skrev ovan är bara ett exempel, summorna stämmer inte i verkligheten. (Bäst att vara övertydligt, detta är ju FL )
    För att ytterligare förtydliga: Vi har idag en hyra på nästan 9000 och nu när sambon fått jobb kan vi ändå spara mellan 8-10 000 i månaden så vi skulle isf kunna köpa tidigare än i exemplet ovan. Förutsatt då att inte allt pajar, men huset är relativt nyrenoverat så det skulle vara maximal otur om alla dyra saker pajar samtidigt.

.
  • Anonym (hmm??)

Men vill verkligen säljarna "hyra" ut huset i ett år utan att faktiskt få hyra för det, för så blir det ju om ni räknar det som en form av avbetalning.
    Och sen om ni lånar 850 000 så vill väl banken ha en kontantinsats på den summan också då ni inte kan räkna "hyran" som en kontantinsats.

Det blir ju som att säljarna lånar ut huset i ett år till er och ni bor gratis eftersom ni vill tillgodoräkna er hyran som en form av betalning på huset.

Ett hyrköp måste ju ändå innebära att ni hyr huset för säg 7000kr i månaden som säljarna får för att ni bor där, sen så får ni betala en summa utöver detta som blir er "avbetalning" säg på 4000, och det är dessa pengar ni sen kan tillgodoräkna er, så egentligen skulle ni kunna spara den överskjutande summan själva till kontantinsatsen och bara hyra huset i ett år och sedan köpa det.

Jag hade aldrig gått med på ert upplägg då det är rena förlustaffären för köparen.  

• mammatill6

Banken kommer ju inte godta att ta en hyra som en kontantinsats. Vitsen är att du ska ha 150 tudsen i detta fal i en klump och lägga in, inte visa att du kunnat betala hyran i ett år.  Sen torskar ju ägarna på det. Verklar helskumt annars. Annars skulle du ju hyra till nån annan och sälja om ett år till fullt pris. Om man bor i hyrhys i tio år, får mand et då om hyran täcker upp värdet?

• KaSaM

Ska ni då betala all ränta som hyra och därutöver ca 10' som avbetalning på huset? Annars förlorar nuvarande ägare enormt på den tanken eller hur tänkte ni egentligen?

Svar på tråden Hur gör man med hyrköp?