• Emeliie89

Vad behövs för en bänkdiskmaskin?

Hej
    Där vi bor får ingen vanlig diskmaskin plats så nu har vi tänkt oss en bänkdiskmaskin. Vad måste man ha i köket för att det ska vara "förberett" för sånt? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-07 09:19
    Säg inte att man måste ha det och det, jag vill veta hur grejerna ser ut också så att jag kan kolla om vi har det :)

• Svar på tråden Vad behövs för en bänkdiskmaskin?
  • Purpurbräcka

En familj jag känner hade en bänkdiskmaskin som kopplades direkt till vattenkranen och sedan leddes avloppsvattnet ut i diskhon och rann ner i det vanliga avloppet. Jag vet inte om det är standard eller inte.

Ett eluttag behövs naturligtvis också.

• Bragdoll

Vi har skruvat bort själva filtret som sitter på vattenkranen, alltså den lilla metallgrejen längst ut där vattnet kommer ut. Sen har vi skruvat dit en gängadapter för gängorna på filtret och på diskmaskinen se inte likadan ut.
    Sen kommer det med kopplingar med diskmaskinen.

När jag ska använda maskinen skruvar jag vattenslangen på kranen och slår igång vattnet och har avloppsslangen ut i diskhon. 

• Purpurbräcka
    Omorfia skrev 2012-04-07 09:55:57 följande:
    Vi köpte en sån här www.sigro.se/sv/mora-Mora/mora-temp-ess-high-... för att kunna få vatten till diskmaskinen utan att göra hål i diskbänken (bor i hyresrätt). Man måste alltså byta blandare.

Eluttag är ett måste såklart som blomman ovan skrev.

Mina bekanta hade inget uttag för bänkdiskmaskin på sin blandare utan kopplade slangen till kranen. Lite opraktiskt att behöva gå ut i badrummet när man behövde vatten samtidigt som man diskade dock...
  • Bragdoll
    Purpurbräcka skrev 2012-04-07 10:10:26 följande:
    Mina bekanta hade inget uttag för bänkdiskmaskin på sin blandare utan kopplade slangen till kranen. Lite opraktiskt att behöva gå ut i badrummet när man behövde vatten samtidigt som man diskade dock...
    Yes, man får planera sina diskningar lite
    Men det kvittar så länge man slipper diska för hand  
  • Omorfia
    Bragdoll skrev 2012-04-07 09:59:46 följande:
    Vi har skruvat bort själva filtret som sitter på vattenkranen, alltså den lilla metallgrejen längst ut där vattnet kommer ut. Sen har vi skruvat dit en gängadapter för gängorna på filtret och på diskmaskinen se inte likadan ut.
    Sen kommer det med kopplingar med diskmaskinen.

När jag ska använda maskinen skruvar jag vattenslangen på kranen och slår igång vattnet och har avloppsslangen ut i diskhon. 
    Man kan göra så, det är billigast och enklast men inte tillåtet i ex. hyreslägenheter. Man kan ju köra en fuling om man vill. Nackdelarna för en själv är att man inte kan använda kranen samtidigt som diskmaskinen går. Nackdelarna för hyresvärden/husägaren är att packningarna i blandaren inte är gjorda för att klara de plötsliga tryckförändringar som diskkmaskinen orsakar.
    Omorfia skrev 2012-04-07 09:55:57 följande:
    Vi köpte en sån här www.sigro.se/sv/mora-Mora/mora-temp-ess-high-... för att kunna få vatten till diskmaskinen utan att göra hål i diskbänken (bor i hyresrätt). Man måste alltså byta blandare.

Eluttag är ett måste såklart som blomman ovan skrev.
    Tillägg: Man måste kunna stänga av vattnet till blandaren också. Kolla under diskbänken om det går.
  • Purpurbräcka
    Omorfia skrev 2012-04-07 10:17:02 följande:
    Man kan göra så, det är billigast och enklast men inte tillåtet i ex. hyreslägenheter. Man kan ju köra en fuling om man vill. Nackdelarna för en själv är att man inte kan använda kranen samtidigt som diskmaskinen går. Nackdelarna för hyresvärden/husägaren är att packningarna i blandaren inte är gjorda för att klara de plötsliga tryckförändringar som diskkmaskinen orsakar.

Tillägg: Man måste kunna stänga av vattnet till blandaren också. Kolla under diskbänken om det går.

Aha! Tur att de inte hade bänkdiskmaskinen så värst länge då. Så packningarna kanske har klarat sig...
Svar på tråden Vad behövs för en bänkdiskmaskin?