• Underbar

1,5-åring svår att få att sova!

Vårt barn har börjat protestera vid läggning. Efter välling, blöjbyte, tandborstning och godnattsaga/godnattsång när vi lägger vårt barn så börjar skriket och tårarna. Vill vara uppe med oss och gråter otröstligt, inte krokodiltårar utan riktigt gråt.
    Får sitta med oss framför teven i ca 30-60 minuter till för att bli riktigt trött, då brukar det vara enklare att lägga. Men det är ju orimligt att ett barn i den åldern ska sitta uppe till halv nio nio om kvällarna. Förr la vi runt halv sju sju.

Tips? 

• Svar på tråden 1,5-åring svår att få att sova!
  • Höghus

Varför är det orimligt? Det har väl att göra med när ni går upp. Ett barn som inte ska iväg 7 på morgonen kan utan problem lägga sig vid nio. Har ni förresten provat att ligga hos barnet när det skall sova? Det brukar underlätta.

• Underbar
    Lumikki skrev 2012-04-07 09:38:44 följande:
    Varför är det orimligt? Det har väl att göra med när ni går upp. Ett barn som inte ska iväg 7 på morgonen kan utan problem lägga sig vid nio. Har ni förresten provat att ligga hos barnet när det skall sova? Det brukar underlätta.
    Vårt barn vaknar mellan 6-7 varje dag oavsett när h*n har somnat.

Det händer att vi stannar i barnets rum men det brukar oftast distrahera mer. 
  • Flickan och kråkan

Sover han/hon middag?

Om han/hon sover middag så låter det helt rimligt med nattning vid 20.30-tiden om han/hon sover till 06-07. Det är vanligt i den åldern. Minskat sömnbehov och på gränsen till att behöva dagsvila = sova middag = senare kvällar.

• Dr Evans

Jag tycker inte det låter särskilt sent. Sover barnet middag får ni nog räkna med att kvällarna blir blir senare och senare... Halv sju hade aldrig mina barn somnat... Om det är väldigt viktigt att somna tidigt; skippa middagsvilan.

Det kan ju också vara så att barnet behöver en förälder intill sig för att kunna slappna av och varva ner. Sånt går i perioder.

Om det är någon tröst så kan jag berätta att mina barn också har haft det lite svårare med insomningen just i den här åldern. Vi har legat bredvid dem, pratat, gosat och sen smugit upp när de somnat.

• Natulcien

Kanske han/hon sover för mycket på dagtid och därför inte är tillräckligt trött?
    Eller så behöver han/hon bara närhet just nu.

• Underbar

Tack för tipsen!
    Ligga bredvid kan bli svårt då h*n sover i sin spjälsäng på sitt rum sen h*n var 7 månader, men visst...det finns ju ett golv .
    Sover middag gör h*n efter lunch, typ mellan halv tolv och halv ett om dagarna. Vi tycker att h*n borde vara trött vid halv sju på kvällen då men vi får väl banta den timmen lite och se om det gör någon skillnad.  

• Flickan och kråkan
    Underbar skrev 2012-04-08 08:59:41 följande:
    Tack för tipsen!
    Ligga bredvid kan bli svårt då h*n sover i sin spjälsäng på sitt rum sen h*n var 7 månader, men visst...det finns ju ett golv .
    Sover middag gör h*n efter lunch, typ mellan halv tolv och halv ett om dagarna. Vi tycker att h*n borde vara trött vid halv sju på kvällen då men vi får väl banta den timmen lite och se om det gör någon skillnad.  
    Med tanke på att han sover middag så sent så är det inte alls konstigt att han inte vill sova för natten förrän vid 20-30. Båda mina slutade sova middag helt runt 2 år (äldsta lite efter yngsta lite före). Vid 1,5 år så sov de vid 10 på förmiddagen annars blev det nattsudd. Jag hade testat att tidigarelägga dagsvilan eller helt enkelt stått ut med att natta lite senare under något halvår eller så tills det är dags att plocka vilan helt.
  • Underbar
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-08 13:19:42 följande:
    Med tanke på att han sover middag så sent så är det inte alls konstigt att han inte vill sova för natten förrän vid 20-30. Båda mina slutade sova middag helt runt 2 år (äldsta lite efter yngsta lite före). Vid 1,5 år så sov de vid 10 på förmiddagen annars blev det nattsudd. Jag hade testat att tidigarelägga dagsvilan eller helt enkelt stått ut med att natta lite senare under något halvår eller så tills det är dags att plocka vilan helt.
    Sent?
    Om h*n vaknar 6:30 och sover mellan 11:30-12:30 så är det ju fler timmar kvar till 19:00 än vad det är mellan 6:30 och 11:30 Obestämd.
  • Natulcien
    Underbar skrev 2012-04-09 13:20:12 följande:
    Sent?
    Om h*n vaknar 6:30 och sover mellan 11:30-12:30 så är det ju fler timmar kvar till 19:00 än vad det är mellan 6:30 och 11:30 Obestämd.
    Jag tycker inte alls att det låter sent. Barn är ju olika.
    Vår son (också 1,5 år) sover middag mellan ca 13.00-14.00 och somnar sen runt kl.20. Och sover hela natten till kl.08. Det funkar klockrent. Så att sova till 12.30 låter inte alls sent. Det är nog bara en fas hon går igenom. Ge henne den närhet hon verkar vilja ha, så går det nog över snart.
  • Underbar
    Natulcien skrev 2012-04-09 13:43:37 följande:
    Jag tycker inte alls att det låter sent. Barn är ju olika.
    Vår son (också 1,5 år) sover middag mellan ca 13.00-14.00 och somnar sen runt kl.20. Och sover hela natten till kl.08. Det funkar klockrent. Så att sova till 12.30 låter inte alls sent. Det är nog bara en fas hon går igenom. Ge henne den närhet hon verkar vilja ha, så går det nog över snart.
    Åtta till åtta låter som en skön rytm, det är såå härligt att bli väckt halv sju varje morgon...not .
    Idag så testade jag att sitta kvar bredvid spjälsängen vid dagsvilan. H*n blev distraherad och ville busa, lite gnäll när jag gick ut men somnade till slut.
    Jag ska testa den varianten ikväll med så får vi se hur det går
Svar på tråden 1,5-åring svår att få att sova!