• FrancesBean

Pizza stått framme under natten. Råd!

Igår baka vi pizza här hemma. Ost, paprska, lök och ananas på. Nu till funderingen.. Vi glömde bort att ställa in resterna i kylen under natten och har istället stått i rumstemperatur i ugnen. Vad tror ni? Kan man äta dem utan att bli dålig? Är gravid i v 13.

• Svar på tråden Pizza stått framme under natten. Råd!
  • maximum

Nej jag hade inte ätit den. Bakterier trivs bäst i graderna 10-70 (helst runt 25-40c) grader så tillväxten är ju väldigt stor under dessa timmar då pizzan hållt en lagom gosig temp under hela natten

• Ciliaja

aldrig i livet. :P.. de är jätte mycket baktierer på den nu!

The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • Zombie

Skulle aldrig äta något som stått framme så länge

• Mynta

Nope, jag hade inte ätit den.

• La Lola

Gravid eller inte; jag hade inte ätit den.
    Mest för att den stått o torkat ihop under natten.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • SoStylish

Vad hysteriska ni är. Det är väl direkt ingenting på pizzan som blir dåligt så fort. Sätt på ugnen och värm upp pizzan och smaka, det värsta som kan hända är väl att den har blivit torr.

Hade det däremot varit t.ex. kyckling eller räkor på pizzan så hade jag inte ätit.

• IsDimma

Jag hade lätt ätit den. Ja, inte just den pizzan pga äckliga ingredienser men en jag själv gjort och som stått framme då

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • SilverWoman

Jag skulle ha ätit och har ätit. Har även ätit kyckling som stått på bordet övernatten otäckt, lite bakterier gör inget och dessa hinner inte växa till sådär fort speciellt under årstiden vi har nu. Jag har haft som gravid pizza med köttfärs stående på bordet över natten, åt och inget hände. Ser pizzan ok ut så borde du inte vara orolig. Åt som gravid även matlåda som hade varit i min väska ca 8-9 timmar. Nej som gravid ska du vara försiktig med otillräckligt tillagade kötträtter, Listeria i vakuumförpackningar men en pizza som stått ca 8-12 timmar ute, gör inget.

Svar på tråden Pizza stått framme under natten. Råd!