• Svar på tråden MYCKET bra dokumentär om autism, väl värd att se
  • anne h
    tundra skrev 2012-04-07 12:46:00 följande:
    Ska titta på den efter påsk - hoppas den ligger kvar.
    en månad brukar man ha på sig
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Litet My

Tack för tipset, skall kolla sedan.

• cruz

Tack för tipset. Vilken häftig film.

• Little Ms Chatterbox

Ååååh va bra den var!!!! Jag skulle vilja lära mig den metoden, Zander pratar ju i ett, han har ju Atypisk Autism som tilläggsdiagnos till sin ADHD men tänk vad många andra det finns med Autism som inte pratar men som finns. Måste vara hemskt att vara instängd i sin kropp på det där sättet och inte kunna ta till sig och kommunicera, att förmedla vad man vill ha. 

• UnikFamilj

Jag tillhör de som tror att andelen utvecklingsstörda inte är större bland vuxna/barn med autism än vad den är i "normalpopulationen". Kan man inte prata och har svårt med den ickeverbala kommunikationen, och dessutom har stora svårigheter med perception och motorisk planering - då döms man ut. Det är lika vansinnigt som att man skulle dumförklara nån som är lam och stum. Världen vet helt enkelt inte hur den ska bemöta och hjälpa de här barnen/personerna. Jag ser de här svårigheterna tydligt hos båda mina barn, som har diagnosen. Hos sonen är problematiken väldigt påtaglig - han läser, skriver, räknar och kan massor, man kan inte alls förmedla det ännu (skrivandet är precis i uppstart får man väl säga). Jag skulle tippa att hans iq ligger en bra bit över min i alla fall... =D Men han hade fått en utvecklingsstörningsdiagnos inom några år om inte vi "snubblat" över hans kunskaper.
    Dottern pratar en del men har jättsvårt med språket. Jag ser likheterna, skillnaderna är att hennes problem med motorik inte är lika stora som sonens och att hon inte har den enorma fallenheten för bokstäver som sonen har.

Det är ganska typiska autistiska svårigheter, och oftast har "behandlingsSverige" absolut inget att komma med när det gäller det här. Inte behandlingsVärlden heller för den delen...  

• Duckan

Ska se denna. Min brors dotter har inget utvecklat språk däremot enstaka ord.

Svar på tråden MYCKET bra dokumentär om autism, väl värd att se