• Ljós

Jag vill inte låna ut min bil

Åh.

Jag har en helt ny bil. Fabriksny, inköpt i december ´11.
    Jag älskar den, är rädd om den och är ganska beroende av den.

Nu har en kompis frågat om hon får lov att låna min bil till en helgresa ut på landet, men jag känner att jag inte vill låna ut den. För det första så har hon inte haft körkort så länge och är ovan bilist, för det andra så var den dyr och för det tredje kan det bli ett mycket tråkigt händelseförlopp om något skulle hända med bilen.

Hjälp mig att formulera mig. Hur ska jag svara att jag inte vill låna  ut den utan att förolämpa min kompis?

• Svar på tråden Jag vill inte låna ut min bil
  • misplacedname

"Tyvärr, jag behöver min bil själv."?

• KaSaM

Varför inte bara säga som det är, att du inte vill låna ut bilen till någon då den faktiskt är helt ny. Det finns hyrbilar.

• Queenie70

Nej, tyvärr det går inte, vi behöver bilen själva, men ni kan ju alltid hyra en bil.....

• Ljós

Behöver jag inte förklara mer djupgående... typ "Jag önskar att jag kunde säga ja, för jag tycker så mycket om dig, men jag har det som princip att inte låna ut min bil, för den är helt sprillans ny"

• Gabuski

Du behöver inte förklara dig alls, det räcker att säga nej. Du har ingen skyldighet att låna ut din bil.

• misplacedname
    Ljós skrev 2012-04-07 10:26:51 följande:
    Behöver jag inte förklara mer djupgående... typ "Jag önskar att jag kunde säga ja, för jag tycker så mycket om dig, men jag har det som princip att inte låna ut min bil, för den är helt sprillans ny"
    Klart du inte behöver! Du köper bil för att du och din familj behöver en bil, inte för att din kompis ska kunna använda den vid behov. Visst kan hon fråga men det är ju i din fulla rätt att säga nej utan vidare förklaring eller motivering.
  • Studentpappa

Är du beroende av den så är det väl rimligt att du inte kan vara utan bil en hel helg? Förstår att det kan vara känsligt och anses som snålt att inte låna ut sin bil. Jag skulle lätt låna ut våran nya till rätt kompis men aldrig i helvete till fel kompis. Jag gillar ingen mer eller mindre men jag vet ju vilka som är klantarslen och inte. 
    En lackrepa på en ny bil är inget man vill ha men jäkligt lätt att få med en drullputte som har den. 

• buffybus

Låna inte ut den. Säg bara nej! Säg att du inte ens skulle låna ut den till din mamma.

Låna ut min till min bror och sen hade jag en repa och bensin som han inte betala tillbaka och sånt. Inte kul

• Anonym (inte jag heller)

Jag skulle aldrig få för mig att låna ut min bil en hel helg till en kompis!! Tvärnej om sådan förfrågan skulle komma. Jag har ju bil för att jag behöver den själv, då kan den ju inte vara borta en hel helg.

• sextiotalist

Du behöver inte låna ut bilen, ännu mindre till en helgresa med allt vad det innebär. Det skall räcka med ett nej, det finns ingen anledning att förklar

• Queenie70

Måste säga att det är lite skumt att ens fråga en sådan sak. Om jag nån gång frågar efter att få låna en bil så är det för att det är väldigt nödvändigt. Inte för nån nöjesresa en hel helg.

• Ljós

Såhär skrev jag:

Angående bilen, så måste jag tyvärr säga nej. Jag har det som princip att inte låna ut den, till någon, för den är helt ny och jag är rädd om den. 

Jag avskyr att vara snål och jag tycker himla mycket om dig. Hade den inte varit så ny och dyr så hade jag lånat ut den till dig.

Jag håller tummarna för att där finns en annan bil som du kan låna.

(Det blev inga sura miner. Skönt!)

• Benjy
    Ljós skrev 2012-04-07 17:57:27 följande:
    Såhär skrev jag:

Angående bilen, så måste jag tyvärr säga nej. Jag har det som princip att inte låna ut den, till någon, för den är helt ny och jag är rädd om den. 

Jag avskyr att vara snål och jag tycker himla mycket om dig. Hade den inte varit så ny och dyr så hade jag lånat ut den till dig.

Jag håller tummarna för att där finns en annan bil som du kan låna.

(Det blev inga sura miner. Skönt!)
  • marla333

såg att de löste sig =) 

men om nåt händer, blir inte självrisken och försäkringen dyrare om inte ägaren kör? 

• Anonym
    marla333 skrev 2012-04-09 17:40:00 följande:
    såg att de löste sig =) 

men om nåt händer, blir inte självrisken och försäkringen dyrare om inte ägaren kör? 

Nej det tror jag inte men jag försäkring som är något billigare då jag garanterar att INGEN kör bilen är under 25 år. Om det händer något och det visar sig att föraren var under 25 år blir det dyrt.

Jag lånar aldrig ut bilen till någon - inte ens en 50- åring med 30 årserfarenhet i trafiken

Tycker det är konstigt att man ställer frågan ens - skulle hon låna den gratis?

Om inte kan man hyra en liten bil ganska billigt över en helg.    

Verkar ju vara en vettig vän som inte blev sur.   
  • Cizi

Jag brukar bara säga "Ingen får köra min bil när jag inte är med eftersom det är svårt att avgöra vad som är en skada och när den inträffat" (Min bil är inte ny, men jag vill ändå inte låna ut den och riskera att förstöra vänskaper över ekonomi!)

• olleolle

Kompisen vill ju bara ha gratis bil.
    Be henne hyra en bil istället
    Snåla jävlar.
    Avskyr sådana där snålisar som ska åka med.
    Köp en egen jävla bil eller gå

• Anonym

Vi köpte en stor släpvagn med kåpa. Prisklass 60 000 kr ca. Vi har lånat ut den 10 ggr mer än vi själva använt den. Men nu har jag börjat säga nej när folk ringer och frågar. Det finns ju faktiskt släpvagnar att hyra på macken och likaså bilar (för ts kompis). Ändå känner jag mig snål när jag nekar folk att låna släpet men jag har faktiskt inte lagt ut 60 papp för att grannar och avlägsna släktingar ska kunna låna gratis.

Svar på tråden Jag vill inte låna ut min bil