• Svärdlilja

Vak hos döende på sjukhus, hur fungerar det med få anhöriga?

Jag har en farmor som ligger för döden på en avdelning på sjukhuset. Hon har fått en infektion ingen vet vad det är, jag går pås cellgift och kan inte vara där längre. Min pappa, enda sonen kan omöjligt sitta där dygnet runt, men vad händer när inte vi är där. Jag vill inte att hon skall ligga själv vaken, jag vill att någon sitter hos henne, vad skall ja göra och hur sköts detta p sjukhusavdelningar? Finns ngn här som vet?

• Svar på tråden Vak hos döende på sjukhus, hur fungerar det med få anhöriga?
  • Schweppes

Det finns anställda som sitter vak då. Jag har suttit vak många gånger, de är aldrig ensamma. Men fråga på avdelningen hur det fungerar där, så får du svar. Hon kommer inte få ligga ensam!

• Maximus01

När min farfar var så sjuk så satt det en sköterska inne på rummet när ingen var där . Satt till och med kvar när jag var där .

• Tant Groda

Då försöker personalen sitta där. Ingen ska behöva vara ensam när man ska dö. Dock kan det ibland vara så att man inte kan avvara någon för att sitta vak, men då försöker man vara där så mycket som möjligt!

• Edda2

Personalen brukar lösa det på något vis, så har vi gjort och avlöst varandra om ingen kan komma in just där och då.

• Svärdlilja

Fast hon är ju ensam på nätterna när vi inte är där, i natt ringde jag några gånger i alla fall, tänkte att de tänker på det då i alla fall, ska ringa o prata med dem nu

• Mamma Anna 87

Fråga på avdelningen hur dom göra.. där jag jobbar har vi ingen möjlighet till det på grund av för lite personal.

• Schweppes

Tycker det är förskräckligt att de inte tar in vikarier som sitter vak om det inte finns personal, ingen ska behöva ligga ensam döende! Där jag jobbar, på särskilt boende tas alltid in personal, likaså på sjukhuset här.

• Svärdlilja

Här sa de bara att de slutat med det för flera år sedan.... Finns det några organisationer som hjälper till? Kan man anställa någon för att vaka?

• msmalin

När min gl mormor låg inför döden kom prästen och prästens fru och satt där när vi inte kunde. Nu kände hon dem då hon var väldigt involverad i kyrkan

• Svärdlilja

Det här är verkligen fruktansvärt, det gör så ont att veta att hon är där själv, det finns ingen annan plats på jorde där jag vill vara mer än där just nu

• MissSandra

Där jag jobbar (sjukhus) finns tyvärr i te möjlighet för personal att sitta vak utan då får anhöriga göra det. Men självklart som personal är vi där så mycket som möjligt. Är på en akutavdelning.., och på natten är vi 2 ssk och 1 usk, på 24 patienter.. Tyvärr!!

Svar på tråden Vak hos döende på sjukhus, hur fungerar det med få anhöriga?