• Anonym (fanfanfan)

nekat umgänge?

hej
    jag har skrivit ett par trådar ang mitt barns pappa och problemen med umgänget tidigare.
    jag har ensam vårdnad och nu har det kommit till en punkt då jag inte känner att vårt barn ska vara där på ett tag.
    det var egentligen pappans helg men barnet började hosta lite och då blev pappans nya tjej helt galen och tvingade pappan att skicka hem ungen.
    h*n satt i soffan igår kväll och grät för att pappa tvingat h*n att åka hem.

när jag ringer och frågar så bryter han ihop och säger saker som att om ngnting händer mig lova att * får fortsätta träffa farmor osv osv osv.

pappan och hans nya ska ha barn här snart och det känns inte som ngnting kommer bli direkt lättare då.
    jag har fått höra genom vårt barn att de bråkar mycket och de gör det framför barnen vilket även det känns oroväckande.
    det är även bekräftat att det är pappans nya som sms:ar och mailar mig i pappans namn med spydiga kommentarer.
    jag vill inte hålla vårt barn ifrån sin pappa men jag känner mig inte trygg att skicka dit barnet när det är såhär.
    men jag vill inte riskera att det blir strul nu framöver med myndigheter lr så.
    kan jag kontakta familjerätten med denna info och förklara varför jag inte vill att h*n ska dit eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden nekat umgänge?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (fanfanfan) skrev 2012-04-07 12:08:28 följande:
    hej
    jag har skrivit ett par trådar ang mitt barns pappa och problemen med umgänget tidigare.
    jag har ensam vårdnad och nu har det kommit till en punkt då jag inte känner att vårt barn ska vara där på ett tag.
    det var egentligen pappans helg men barnet började hosta lite och då blev pappans nya tjej helt galen och tvingade pappan att skicka hem ungen.
    h*n satt i soffan igår kväll och grät för att pappa tvingat h*n att åka hem.

när jag ringer och frågar så bryter han ihop och säger saker som att om ngnting händer mig lova att * får fortsätta träffa farmor osv osv osv.

pappan och hans nya ska ha barn här snart och det känns inte som ngnting kommer bli direkt lättare då.
    jag har fått höra genom vårt barn att de bråkar mycket och de gör det framför barnen vilket även det känns oroväckande.
    det är även bekräftat att det är pappans nya som sms:ar och mailar mig i pappans namn med spydiga kommentarer.
    jag vill inte hålla vårt barn ifrån sin pappa men jag känner mig inte trygg att skicka dit barnet när det är såhär.
    men jag vill inte riskera att det blir strul nu framöver med myndigheter lr så.
    FFamilkan jag kontakta familjerätten med denna info och förklara varför jag inte vill att h*n ska dit eller vad ska jag göra?
    Familjerätten kan inte sanktionera att du inte lämnar barnet för umgänge såsom det är bestämt. Ett ev sådant beslut måste du stå för själv och "ha på fötterna" när det gäller att barnet har det dåligt (far illa) i umgängessituationen.

Familjerätten kan erjuda er samarbetssamtal där ni kan reda ut hur ni skall fungera som föräldrar tillsammans men de kan inte bestämma något mot någons av era viljor. 
  • sundayblues

Stoppa umgänget nu....nåt är fel!!!!
    Ta kontakt med  Familjerätten och tala om det för dom.......Mvh

• Anonym (fanfanfan)
    Anonym (insatt) skrev 2012-04-07 21:27:45 följande:
    Familjerätten kan inte sanktionera att du inte lämnar barnet för umgänge såsom det är bestämt. Ett ev sådant beslut måste du stå för själv och "ha på fötterna" när det gäller att barnet har det dåligt (far illa) i umgängessituationen.

Familjerätten kan erjuda er samarbetssamtal där ni kan reda ut hur ni skall fungera som föräldrar tillsammans men de kan inte bestämma något mot någons av era viljor. 
    vi har redan haft kontakt med familjerätten och upprättat ett umgängesschema, det var även där som vi skrev över vårdnaden på mig.

jag ska kontakta de på tisdag och höra vad alternativen är. som det är nu kan barnet omöjligen åka dit.
  • Anonym
    Anonym (fanfanfan) skrev 2012-04-08 15:15:56 följande:
    vi har redan haft kontakt med familjerätten och upprättat ett umgängesschema, det var även där som vi skrev över vårdnaden på mig.

jag ska kontakta de på tisdag och höra vad alternativen är. som det är nu kan barnet omöjligen åka dit.
    Varför kan barnet inte det?
  • Anonym (fanfanfan)

därför att pappan har erkänt att hans flickvän inte är snäll mot vårt barn och att pappan sitter och bölar i telefonen och säger saker som att om ngnting händer mig lova att bla bla.

är det inte tillräckliga anledningar att låta barnet stanna hos mig där hon är trygg?
    jag vet inte jag undrar bara. men det har varit strul i två års tid nu och sista året så har det bara blivit värre.

jag hoppas på bra råd från familjerätten, är en jobbig situation.

• Anonym
    Anonym (fanfanfan) skrev 2012-04-08 15:20:28 följande:
    därför att pappan har erkänt att hans flickvän inte är snäll mot vårt barn och att pappan sitter och bölar i telefonen och säger saker som att om ngnting händer mig lova att bla bla.

är det inte tillräckliga anledningar att låta barnet stanna hos mig där hon är trygg?
    jag vet inte jag undrar bara. men det har varit strul i två års tid nu och sista året så har det bara blivit värre.

jag hoppas på bra råd från familjerätten, är en jobbig situation.
    Inte snäll? På vilket sätt då?

Att pappan är rädd att förlora barnet är inget skäl att ställa in umgänge.
  • Anonym (fanfanfan)

så att pappan antyder att han ska ta livet av sig är inte en varningssignal att det är bäst för vårt barn att inte åka till honom?

Anonym skrev 2012-04-08 15:23:04 följande:

• Anonym
    Anonym (fanfanfan) skrev 2012-04-08 16:49:07 följande:
    så att pappan antyder att han ska ta livet av sig är inte en varningssignal att det är bäst för vårt barn att inte åka till honom?
    Hotar att ta livet av sig? Han kanske är orolig att han är sjuk...
  • Anonym (ca. samma sits)
    Anonym skrev 2012-04-08 15:23:04 följande:

Ts om du misstänker att pappan kommer skada barnet ELLER att barnet far illa på annat sätt när barnet är hos pappan så är det din skyldighet som förälder att skydda barnet från det.

Att neka pappan att träffas med sitt barn är din akuta lösning på att skydda ditt barn. Sedan får du ta konsekvenserna av det. Det vill säga att han stämmer dig eller anklagas för umgängessabotage (om du inte har några konkreta bevis på att hon riskerar fara illa hos sin pappa)
Svar på tråden nekat umgänge?